Thursday, November 30, 2006

Dapat hadiah kereta?

Assalamualaikum...

Nak story ni...lewat petang Selasa, mak saya telefon, dia minta saya tolong telefon satu nombor ni dan tanyakan pada orang tu (en. A) apa urusan yang dia nak settlekan dengan mak saya, sebabnya sblm dia tepon saya tu, dia dapat satu call dr wakil en. A ni. Yang mak saya terkejut tu sebab tak pasal2 wakil ni tanya mak saya nape tak datang ke ofis utk buat semakan namanya. Mak saya peliklah, surat pun tak de, tiba2 suruh kena datang pejabat en. A buat semakan nama.

Oklah, saya pun call en. A ni bertanyakan hal sebenarnya. Rupa2nya nama mak saya antara belasan orang terpilih oleh syarikatnya untuk menerima hasil pengurangan peruntukan cukai pendapatan syarikat. Sebuah keta u!!! A****a, kalau tak mo terima, boleh tukau ngan duit nilai keta tu lbih kurang 70K. Dia cuma minta mak saya dtg bawak sekian2 dokumen pada hari Rabu (semalamlah) untuk sahkan mak sayalah penerimanya dan nanti akan diberitahu bila keta tu boleh dikeluarkan. semua list penerima ni akan masuk paper. Dia cuma bagi semalam aje tempohnya. kalau tolak depa cari orang lain n hadiahkan keta tu atas nama mak saya.

Saya pun tepon mak balik bagitau semuanya. Terus aje mak saya MENOLAK. Bukannya apa takut tertipu, kan dah banyak terjadi, dikatakan memenangi hadiah mewah, tp sblm nak dpt tu, kena beli dulu barangan syarikat berkenaan. Mak saya cakap, kalau syarikat tu betul, tak pelah, rezeki orang lainlah dpt kereta atau duit tu. Suami saya pun masa tau hal ni, dia nampak ragu..yelah tak de surat hitam putih, tup tup kena dtg. Apa2 hal belakang hari kita yang susahkan. Saya pun call semula en. A beritahu penolakan mak saya tu. tima kasihlah banyak2. kalau boleh dia nak saya pulak pegi mewakili mak saya, saya tolak cara baik gak.

Rupanya, mak saya ni selalu sangat dah org call kata terpilih menerima hadiah itu ini. Sib baiklah mak saya ni jenis rajin baca paper, jd kes2 camni dia taulahkan..tu yang dia berhati2 sangat supaya tak terpedaya. Telefon yg sebelum2 ni lawak pun ada gak, sbbnya depa nak menipu tapi kantoi, dah siap dia bagitau itu ini, tup2 dia mintak no. tepon mak saya, apalagi, mak saya smash balik yg dia tepon tu camner blh dapat??? lagi sorang kena gak ngan mak saya, direct aje mak saya cakap dia penipu, tergelak2 org tu tak mengaku..terus aje mak saya letak tepon.

Hal ni pun saya pernah terkena gak, masa tu undergraduate, tahun 3 or 4, tak ingat, saya terima call kata menang hadiah. Seronoklah kata dpt hadiahkan, so dengan lurus bendulnya, saya pegilah ngan beraninya ke ofis sya. ni kat puchong, naik teksi lagi sbb tak tau tempat..soranglah pulak tu. berani tak beraninya masa tu. Mana nak tau stail penipuan camni. Sampai kat sana, dia tunjukkan hadiah kemenangan saya, TAPI...syaratnya saya kena beli barang itu ini yang ada dalam ofis tu, memanglah menarik hati terutama barangan elektriknya. tapi mahalnya!!! tak ingat ratusan or ribuan ringgit, tapi saya student, manalah nak afford. Saya terus kata tak mau apa2 langsung, even hadiah tu. Punyalah staff dia pujuk kalau boleh suruh parentlah beli. Suruh call parentlah. Saya dah cemas gak masa tu, sbb kalau boleh depa macam tak mo saya keluar drp ofis tu tau..saya duk bagi macam2 alasan dengan penuh ketegasan..akhirnya barulah saya dpt keluar drp situ..terus keluar n amik teksi. Masa tu rasa nak menangis pun ada. SIb baik tak keluar air mato den, buek abih boreh. TOBAT NASUHA saya, takkan terpedaya lagi kalau boleh. Na'udzubillah.

oh ya..tadi duk surf internet sat, jumpalah satu website ni http://www.halalcandyuk.com/. So, kengkawan yg duduk kat UK nun, kalau nak beli candy, chewing gums, lollipop, marshmellows, jeli halal untuk anak2 ..surflah website ni. Memang guna gelatin binatang tapi bukan khinzir. Dan penyembelihan lembu contohnya adalah menurut hukum syara'.

(yap...banyak gula/coklat kat msia ni ada tertulis gelatin or bahan drp lembu, tp masalahnya kita tak tau penyembelihannya ikut syara' atau tidak. kalau tak ikut syara', mmglah tak boleh)

Lagi satu, sekarang ni kat negara kita pun dah ada kemudahan untuk mendapatkan gelatin halal (http://www.halalgelatine.com/index.html), senanglah nak buat masakan terutama puding n kek yang menggunakan gelatin halal ni kan..Yelah, makanan kita ni boleh membentuk hati dan peribadi. Saya ni lum tahap warak lagi terhadap pemakanan, nak kena slow2 ni, banyak mujahadah.

30 comments:

Anonymous said...

bila depa buat taktik menjual mcm tu..halal ka urusan perniagaan mcm ni?..mula mula tipu..lepas tu jual product..

nasib baik mak syikin ni cerdik..

Mamamanja said...

salam kak syikin..

ermm.. bebaru nih MM terima sms dr hotlink kata MM menang 9000 tunai. leh caya ker? dia suh tipon 1 no atau layari website hotlink. msg tu MM dah delete jd lupa lak nak amik no tipon. tp MM bukak website hotlink xde menda pun yg kena mengena ngan 9000 yang dia kata tuh.

Anonymous said...

jauh sgt nak beli gegula tu..
saya kalo kat mesia, gula-gula yg ada tulis gelatin mmg kompem tak beli..

Anonymous said...

saya baca perenggan pertama pon, dah cuak..rasa mcm kes tipu jugak..bila baca sampai habis, syukurla mak akak tak terpengaruh ngan benda2 begini..

Anonymous said...

salam shikin,

bab org nak menipu neh memang memacam kan.. ado2 ajor

err bab halal ni pung kengkadang kena gaks nengok2 yelah skang neh makanan sumer kena nengok content.. wallahulalam

Anonymous said...

Thanks for the link Syikin.

And thanks for this entry. Akan saya berhati-hati bila balik malaysia nanti.

kasutVINCCI said...

hiks..sesenang jek nak bagi hadiah kete kan? Akak tak dpt sms af4 yg bagi duit 9 ribu tu ker? Ala yg kecoh kat paper tu. Hubby kv dpt sebelum kecoh lg, tp mmg kami dah beringat.

blackpurple @ jowopinter said...

Macam-macam cara orang nak cari duit sekarang. Tak dapat cara betul, pakai cara tak betul. Kalau tak berhati-hati memang akan terpedaya....

Thanks for d link...

Anonymous said...

Syikin..den pun hari tuh hampir terjadi cam tuh... Panjang pulak kalu nak citer kat sini.. Tapi mem yg selamatkan den... samada selamatkan den dari kena tipu ker atau selamatkan den dari hadiah apa2 ker ... entah ler...he.he.he..

Kaklong Syikin said...

Salam semua,

simah:itulahkan..tak tau nak letak halal ka, syubhah ka, haram ka..tp kalua dah menipu tu, mana nak berkatnya duit tukan..alhamdulillah mak saya tak terpukau ngan hadiah yg dijanjikan tu..

MM: itulah, banyak nao bentuk penipuan sekarang, mmg kena hati2..ada ke org nak bagi saja2 duit kat org lain? kecuali kalau betul ikhlas dia dermawankan..

MSinga: samalah ngan akak gak, tp kesian kat anak2 terkulat2 tgk gula2/coklat yg tak boleh nak dimakan tu

ORen: tu yg syukur tu..

Mak Hayams: tima kasih sudi dtg sini :D. ha..betul sangat2 pendapat MH tu..

MSarah: sama2. wah..bestnya sarah dpt makan jeli, candy dll yg halal tu nanti..eh, nanti tunjukkan ya dlm blog MS kalau beli candy dll tu, nak tgk rupanya n nak tau rasanya camner.
ha..kena hati2lah..mcm2 pesen penipuan sekarang..

KV: oh..tak tau lak akak pasal sms tu, sbb tak dpt pun. sib baik korang beringat..

BP: betui tu...
& sama2.

Anonymous said...

isteri dan pak mertua Am pernah jumpa orang2 begini juga tapi mujurlah tak terkena, awal cakapnya lain kemudian makin lain dan semakin lain, berbelit-belit hehehe

Anonymous said...

ingatkan dah tak dak lagi kes macam ni, ada lagi rupanya... mujurlah mak syikin cekap :)

Anonymous said...

kalau nak menipu, mcm2 cara diorang guna skrg ni yer.

Kak Syikin, tq bg link web tu, tp yus pun tak suka beli gula2 yg ada gelatin, kat sini nak beli makanan mcm tu mmg kena berhati2.

Anonymous said...

Salam,
Perniagaan kat alam maya ni pun apa kurangnya. Kalau tak buka e-mel satu hari je, pheeww...penuh dengan tawaran eprniagaan dan jual barang itu ini....duh! Perlu berhati-hati.

Terima kasih link tu :)

Kaklong Syikin said...

Salam,

Am: betul tu kena berhati2 jgn terpedaya.

Alinlai: banyaklah jenis bisnes camni kan..syukurlah mak saya mudah tak terpedaya, hasil pembacaannya jugak tu..

Yus: betul yus..itulah harap2 kita tak mudah terpedaya

pasal gula2 gelatin tu pun, akak tak beli kalau terang2 tulis gelatin binatang..

BungaRampai: ha..itu pun satu gak. tp mmg kena hati2lah.

sama2 :D

Anonymous said...

haa..hati2 lah dgn deme ni sumer. Ni salah satu taktik dorang nak kebas duit kite tanpa kekerasan semaksimum mungkin hanya pujukan yg berkesan..hehe!

selalu deme target org2 tua yg dah pencen macam mak2 kite..heran yek?

Mummy Rizq said...

memang banyaksangat dah kes tipu itu ini.. semua nya nak duwet senang. kita sebagai pengguna harus beringat dan berhati hati kan...

zino said...

jangan percaya lah benda2 tu.. mana ada dalam dunia ni orang sesaje nak bagi hadiah !! kereta pulak tu.. ilang akal ke org tu hehe

tapi zino baru2 ni talikom yg call kata nak bagi hadiah minta datang kat satu kedai tu zino tak pegi pun.. last last dia datang kat opis hehe

dia kata zino dapat hadiah pasal bayar bill on time hehe macam tak caya pulak..

Azer Mantessa said...

sy pun penah ada org dtg umah konon2nya sy dpt hadiah tp dah tau sgtlah, ini kes temberang ... lam paper byk dia cerita ... pheww

Kaklong Syikin said...

salam,

kakHoney: tak taulah pulak tu, rasanya org muda pun ada gak kena, cam saya pun hampir kena tu..

MB: betul tu

bro.zino: abih..amik tak hadiah tu lepas dia buat follow up?

Bro. Azeer: itulah..tinggal berhati2 atau tidak aje kita ni

Ummi said...

tima kasih sbb share info. ummi tak penah kena macam2 ni. so lepas ni kena le berhati2. macam2 skrg ni kan. kdg2 buat ummi takut sangat.

Sastri said...

Kak, Sas penah terkena camni tahun lepas kat projet... disuruhnya kita bukak sampul, pastu tetiba dia lak melompat2 seronok, katanya Sas menang kereta, dia ajak p opis dia kat klang lama... takde keje aih... tapi yes, the catch is u have to buy brgan dia dalam Rm4 ribu... Sas ckp takde duit, dia leh tanya ad credit card kan? takde nyer laaa haa Sas nak ngikut ckp dia tu... hmm... thanks for the halalgelatin link kak...

Anonymous said...

PAsal candy UK tu, kami OK aje. Kami cari makanan yang ada label 'V'= suitable for vegetarian. Sah-sah tak de kandungan drpd produk haiwan. Di UK ni tak teruk macam sesetengah negara lain. Alhamdulillah.

Kaklong Syikin said...

salam,

UmmiBatrisya: mmg kena hati2 ummi.

Sastri: sib baik dia tak paksa sas belikan..menyirap plak bila dia boleh tanya kita ada cc atau idak..

Msarah: senanglah gitukan...kat sini, tanda Halal Jakim pun dah boleh dipersoal mama.

Shami said...

Berhati2 waspada selalu, dengan cobaan orang nak kaut untung dengan cepat ni.
Penting ambik berat bab halal haram makanan kita..sebab.baik atau buruk kita yang tanggung sendiri, hidup atau mati nanti...

WRA said...

memang tak boleh dipercayai benda2 ni...akak hampir terkena tp husband tak kasi ambik...legaaaa bila masuk paper cakap scam...

-k.wan

RaFFLeSiA MeRaH said...

aáh...mak RM pun penah kena camtu, dia x percaya, tapi sepupu tu ajak gak pegi, sampai ke johor lak tu kak syikin, sampai sane tgk2 opis cam ape jerrr, mcm opis nak gulung tikar jerr...tapi janji tinggal janji...konon2 kena beli barang lain dulu...last2 balik gitu jerr...nak puaskan hati sepupu tu, mak RM ikutkan jugak...

Ayu Mohamad said...

arwah nenek sy yg dah meninggal tu pon dipanggil suh amik adiah.. saya dah check dgn KPDN, sykt yg call nenek sy tuh mmg sykt yg org dah byk call.. akak bleh buat laporan pada KPDN HEP untuk semakan dan juga aduan kalau sykt tuh ganggu keluarga akak lagi

Puteri Satu said...

emm betul kak...mak saya pun kena cam tu gak dulu....tipu semua tuh...mana ada orang nak kasi barang free kat kita ya tak...

Kaklong Syikin said...

Salam,

Shami: setuju ngan pendapat awak tu.

Kak Wan: sib baikkan kak..

RM: alahai, siannya kat mak RM, dahlah perjalanan tu jauh..baiknyalah mak RM ni

Ayu: thanks for the info

PSatu:betul tu, kecualilah kalau orang tu sayang kat kita hehe