Wednesday, November 08, 2006

Sengat n sibuk

Assalamualaikum...

Petang Isnin, balik aje Aiman drp tadikanya tu, kat depan pintu rumah lagi dia dah tunjukkan cuping telinga kanannya yg merah n nampak sedikit bengkak, sambil berkerut menahan kesakitan dia cakap,

"ummi..aiman kena sengat lebah"

Terkejut saya. Tapi lega sebab tengok kat tangannya ada satu beg plastik ubat n seplastik air tebu. Tak lama lepas tu suami bagitau yang Aiman kena sengat masa kat gerai air tebu, duk ikut ayahnya membeli air tebu n air kelapa muda (untuk Husna khususnya..tapi kami yang lebih membedalnya, huhu). Kata suami, ada lebah duk berterbangan kat situ n tup2 sekor duk mengetip cuping telinganya..melekatlah kejap lebah tu. Kesian kat dia melompat2 kesakitan hatta dalam keta pun masih melompat2 sakit. Kat klinik, doktor terus bagi makan ubat gatal dan steroid, serta menyapu telinganya ngan krim antibiotik. Syukurlah bengkak tak naik kat badannya..cuma cuping telinganya tulah n sedikit gatal2.

Yang saya pulak, hari Selasa pagi pergilah ke klinik gigi untuk mencabut lagi gigi saya. Asalnya terasa sakit aje kat gigi sebelah atas tu masa minggu terakhir puasa, tapi saya tahankan aje, taklah kuat mana pun. Minggu lepas, sakit makin bertambah dan bila check kat cermin, la haii, dah naik bengkak n bernanah gusi tu. So, saya pergilah ke klinik gigi minggu lps (Rabu) untuk ambil pain killer n antibiotik sebelum mencabutnya. Dan pagi selasa baru ni, hilanglah sebatang lagi gigi saya. Itulahkan, gigi pun ALlah pinjam aje kat kita, anytime DIA boleh tarik balik sama ada dlm bentuk kerosakan atau kemalangankan??? Tak de yang kekal pada kita ni. Kiranya, tahun ni dua kali saya cabut gigi. Dua-dua geraham pulak tu. Satu atas n satu bawah. Risau pulak saya...janganlah by 40 nanti semua gigi geraham saya tak de...mau makan makanan blender aje, yelah..dah tak leh nak mengunyah!!! Waaa..tak mau tak mau..Ni rasanya Allah nak remind saya kena extra rajin gosok gigi n jgn lebih makan ceklat atau yg seangkatan manis, huhuhu. So kengkawan, amik iktibar kes saya ni ya.

Husna pulak, masih lagi ngan chicken poxnya..lagi teruk drp Aiman, kesian kat dia. La ni kami tengah bagi dia PROPOLIS..nak tengok boleh cepat tak dia kebah, sebab Aiman ari tu, 3-4 hari aje bintik2 chicken poxnya tumbuh, lepas tu stop dah..yang Husna pulak, lambat start PROPOLIS, ni masih tumbuh baru lagi chicken poxnya.

Kiranya, hari ni dan semalam saya sibuk kat luarlah, tu yang tak sempat jenguk blog kengkawan langsung. Hari ni ada urusan di kampus. Tak abih2 lagi benda alah kecik2 tu. Maaflah. Komen2 kat entri sebelum ni, saya akan balas satu persatu.

Oh ya, lupa lak, Khamis minggu lepas rasanya, saya dapat bercakap ngan Kak Lady, dan Isnin petang baru ni pulak dapat bercakap ngan Marlina Baharom. Kak Lady, suaranya muda n happening stylenya dan MB ni soft spoken n lembut gayanya, kesian kat dia masa tu tengah selsema. Tapi seronok dapat cakap ngan depa. Tima kasih ya sudi berbual jap ngan saya :D.

p.s. hari2 area Gombak ni hujan lebat, petang dan malam..kalau petang tu, berhenti kejap, kemudian malam sambung lagi..sejuk...

31 comments:

Ajzie said...

Moga Husna cepat sembuh...


Syikin, bila plak nak berbual2 dengan ajzie..hihihi?

Anonymous said...

Salam dari sang pencinta

Singgah sebentar, kenal atas kenal, mula baru bercinta..cekal hati aiman, mungkin selalu mengucapkan:

"aiman tak kisah"

just kidding, jangan marah yaa

Azer Mantessa said...

semoga aiman dan husna cepat sembuh.

RaFFLeSiA MeRaH said...

RM cukup takut kalau sebut cabut gigi...mintak ampun, rela sakit pun takper, hehehehe...kalau bab tampal gigi memang x jadi aper, dah dekat 3 kali pi tampal gigi...

sian aiman kena sengat lebah, achik doakan moga aiman cepat sembuh yerk..begitu juga husna..cepat baik dari chicken pox tu...

WRA said...

tak leh nak komen plak...tadi dah letak komen tapi ada masalah...apa2 hal, moga semua ok ek?

Kak Teapot said...

yo shikin..lama tak masuk blog syikin. pc akak kena virus lah so tak leh nak pakai for a few days...

nasib baik gigi depan tak kena cabut kalu tak...rongak lah...hehe! senyum sumbing weh..jgn mare! apasal tak wat root canal at least boleh save kan gigi tuh al-maklum lah gigi geraham, gigi nak nguyah makanan tuh!

pekan said...

kak,

pak cik sy ari tu pun sakit gigi geraham.. bukan bleh main2 kalau sakit gigi nie, buleh ader yg kena makan penampar.. jgn la nak bergurau time2 tue..

suruh cabut tak nak, tapi makan jugak masa OH/Besday adik ari tue.. telan jer la, kata dia.. hahaha..

pastu ader kuih kacang mcm style org dulunyer tu, ntah maner mak beli.. bukan main suka dia.. dah la kuih tu manis & keras skit.. siap ambik masuk poket.. pakcik aku... macam bebudak plak.. hehehe..

Zareda Norman said...

betullah syikin kenapa tak buat root canal ajer sayang kat gigi, bukan bleh tumbuh balik lagipun kalau cabut gigi geraham ni orang kata boleh rabun mata.. Wallahualam..

Mummy Rizq said...

kalo bleh memang tak nak jumpa dentist!

hee.. hee.. soft spoken? tu sebab saya tengah selsema.. kalo hari hari biasa... tune dia dah jadik lain!

Anonymous said...

Semoga Husna cepat sembuh...

Kesian Aiman kena sengat pulak...buat akak pulak semoga lepas ni takde lagi gigi yg sakit, .....take care yer kak....

ontahsapo said...

kalau nak daun semambu tu dtg lah rumah aku...

AppleB said...

seksanya kalau sakit gigi, tido pun tak lena.

kat tmpt saya panas giler langsung tak hujan.

Anonymous said...

Lega tuh sbb termapak ubat ker ternampak air tebu? he..he.he..

K.Lady suara muda???? orgnya pun lagi nampak muda...he..he.he.. jgn mare aa K.Lady...

Anonymous said...

Saya belum pernah kena chicken pox seumur hidup. ORang kata, biar kena time muda. kalau kena time tua macam saya ni, alamatnya TERUK lah kudisnya.

Titicaca said...

saya pun kena cabut geraham bongsu ni lepas dah hilang infection dia..huwaa..paling takot jumpa doc gigi...

Titicaca said...

sya pun semalam baru jumpa dentist kena cabut geraham bongsu. sekarang tengah sakit sbb kena infection. lepas dah baik infection dia, kena cabut...takotttt..saya mmg takot doc gigi

Alinlai said...

erk...baru plan nak pi jumpa dr gigi, oklah sooner or later baiklah Husna tu, kesian kalau berbekas je la...cian aiman kena sengat, cian juga kat ummi sebab banyak benda nak kena jaga :) tak pe banyak pahala ummi :)

Bunga Rampai said...

Salam,
Oooh, Aiman pula kena sengat. Moga segalanya kembali ceria dalam waktu terdekat ini.

Syikin memang wanita handal, sebab tulah saya teruja nak mentag Syikin! :))

edyan7 said...

alahai.. kesiannya kena demam campak! Aiman pulak kena gigit lebah..moga cepat sembuh ye semua...

oldtown~Smell the Roses said...

Semoga Aiman,Husna dan akak cepat2 sembuh. Hihi...blh pegi open house!

Anonymous said...

rasa dah dua kali yus beri komen, kat n3 ni dan n3 di bawah...tp kenapa tak keluar ekk....komen yus tak approved ker?? hehe

Kesian Aiman kena sengat, Moga Husna cepat sembuh dan semoga gigi akak lepas ni takdelah sakit lagi yer...

Take care yer kak...

Akak pun kena tag dgn BR ker?? Adei..samalah kita...

Ella said...

salam syikin.... macam2 lah plak yer... semoga syikin terus tabah n kuat... syikin boleh!!!!

blackpurple @ jowopinter said...

PROPOLIS tu yang air liur lebah tu kan...masih tertanya-tanya macaman diaorang kumpul air liur lebah tu ekk..

Kat Melawati ni pun sewaktu dgn Gombak jugak. Hujan petang. MRR2 jadi sesak sesesaknya......isk......

Sastri said...

waa... siannya Aiman... Sas tak ske menatang2 terbang ni pasai takut kena sengat laa... Gigi Sas yg dulu pun tak p wat lagi... masih temporary filling... Alhamdulillah takde sakit ngat, nak kena tunggu ada bajet laa baru buat kak...

simah said...

semoga anak anak syikin cepat sembuh...
kalau kena chicken pox selalunya berapa lama nak kena alienate anak dari orang lain? saya tak pasti bab bab mcm ni..

simah said...

semoga anak syikin cepat sembuh... selalunya berapa lama baru risk berjangkit chicken pox tu? maksud saya berapa lama nak kena asingkan budak kena chicken pox dari orang lain?

kasutVINCCI said...

kesian aiman dan husna. Moga dorang cepat sembuh. Kena gigit lebah tu mmg sakit. Kecik2 dulu kv pernah kena. Meraung sakan lah.Hehe

FaEzHussain said...

Syikin,
terima kasih call tempoh hari. Semoga Allah izinkan kita bersua satu hari nanti. buat masa ini saya keluarga ada di PJ, temankan mama untuk seberapa ketika.

semoga anak-anak dan puan cepat sembuh.lain kali jgn lupa gosok gigi ye...

faez

Kaklong Syikin said...

Salam,

Ajzie: tq doakan Husna. InsyaAllah, ada rezeki kita dpt berbual nanti

Bro. Azer, Kak Wan & RM : tq

Kak Honey & Zareda: tak leh wat root canal dah sebab kat dlm tu dah rosak dah.tak de maknenya..kalau gusi tak bengkak lagi bolehlah, ni dah bengkak bernanah takleh nak selamatkan dah.

Pisces: tapikan, lama2 nanti terpaksa cabut gak tu terutama kalau gusi dah bengkak

Kaklong Syikin said...

Salam,

MB: hehe..tapi awak ni mmg nampak soft personlah..

OS: tima kasih, nanti balik rmh mil nak singgah rmh paksedara suami, ada dia tanam pokok tu. ni stand by utk yg kecik dua orang tu

AP: panas? rmh saya ni sampai sekarang hari2 hujan. wajib.


TC: kena cool masa jumpa dr. tu, kalau tak mmg rsa nak cabut balik aje..part tak tahan tu masa dia suntik ubat pelali kat gusi tu adeiii..

Alinlai: amin..

BR: awak ni menyemputkan saya ajelah :D

Edyan: tq atas doa tu :D. Husna beransur sembuh

Kaklong Syikin said...

Salam,

Moon: SElamat hari raya juga :D. bila nak start blogging balik ni?

nani:tq

Ella: saya perasan mmg kami ni ada je ujian kesihatan. insyaAllah, sembh cept.

BP: propolis ni kat uk sana tak salahnya. depa bela lebah kat sana, bkn yg msia punya


sastri: ok..tunggu bajet.

simah: tempoh kena tu dlm 2 minggulah. n kena asingkan anak2 tu dlm tmph 3 minggu.

kv: mmg kesian kat budak2 ni.

Dr.Faez: tq gak sbb sudi melayan saya bercakap masa tgh sedih ari tu. tp takpe, dr. ada suami, anak2 n mak lagi..insyaALlah itu sumber kekuatan dr. gak. n tq doakan kami