Thursday, November 02, 2006

Blogku bersawang

Assalamualaikum wbth..

Lamanya bersawang blog ni. Sbonar eyy den ni duk develop lagi mood nak buek entri baru.. Mano ontah mood tu singgah, baru skrang ni dio sampai dalam jiwo den nak buek entri.

Ok ok ok..

Ramai dah citer pasal raya memasing. Saya pun nak citer gak. Tapi ikut kronologilah ya..:

Sabtu (21 Oktober) : Iftar jamai’e kat rmh mil. Adik beradik mil semua berkumpul. Memang tiap2 tahun buat sekali iftar jamai’e ni. Tengah malam, suami ajak kami balik Selayang, rmh mak saya sebab hari Ahad mak nak balik kampong dah. Ni dah 2 tahun berturut2 mak raya kampong dulu sebab rumah moyang dah berpenghuni tetap (adik mak). Saya yang ngantuk ni ikut ajelah sebab dia kata dia yang drive. Thanks bang..

Ahad (22 Oktober): Mak n adik2 balik kampong pagi tu. Yang lawaknya, sesi bergambar konon2nya pra rayalah tapi saya sekeluarga dalam keadaan berpakaian ala2 gitu aje. Yang lain siap cantik2 sbb nak bertolak balik dah. Sejam dua lepas tu rasanya, saya sekeluarga pulak baru nak keluar bershopping raya. Wah..kononnya nak bershopping kat Jalan TAR, tapikan dek terlepas simpang nak cari parking kat area SOGO n belakang coliseum tu, kami batalkan shopping kat situ, malas nak pusing balik. Sudahnya, bershopping kat Ampang. Malangya Aiman tak berkenan ngan pilihan baju melayu yang ada, dia kata tak selesa. Alia pun, tak jumpa baju raya dia. Sabor jeklah. Dek kepenatan, kami tak jadi balik rumah mil, tapi terus balik Gombak, sebab jarak paling dekat.

Isnin (23 Oktober): Lebih kurang jam 11 pagi, kami keluar nak balik ke rmh mil, tapi singgah lagi shopping complex utk cari baju Melayu Aiman n Alia. Alhamdulillah jumpa yang berkenan di hati. Siap ngan kopiah kecil n bersampin gitu.

Sampai rumah mil dalam jam 2 ptg lbih. Mil tgh sibuk merendang limpa, hati n paru. Fil n bil pulak sibuk memasukkan beras dlm kelongsong ketupat. Pandai buat kelongsong ketupat (betui ke perkataan utk ni)? SAYA ZERO…awal2 cakap ngan mil dulu masa baru kawin yang saya TAK PANDAI LANGSUNG MENGANYAM KELONGSONG KETUPAT. Sib baik mil n fil den sporting.

Tahun ni menu utama selain drp rending, nasi impit, ketupat, kuah kacang, kami buat MEE ROJAK. Jiran (sedara gak) buat meehoon soto dan jiran lagi satu (sedara gak) buat bakso n laksa. Cam biasa, tugas wajib saya selain drp potong bawang (saya tak amik part memasak..tobat tak reti masak), saya tolong kemaskan ruang tamu, siapkan biskut raya dlm bekas n bagailah…KEbetulan mil minta tolong jiran org Indon membantu. Mmg bayarlah upahnya. Dia ni ex maid sorang celebriti chef Malaysia ni. Syukur tahun ni seawal jam 1 pagi lebih siap ruang tamu n masak memasak ni..kalau tak tu, 2 pagi tak siap lagi.

Selasa (24 Oktober) – raya per 1: Haru tul lah..punyalah semangat ikut ke masjid baru nak solat raya..tapi masa jemaah semua berdiri nak betulkan saf..tiba2 Alia menangis ketakutan, nak berdukung, punyalah dia mendepa tangan nak dukung. Jemaah2 perempuan lain dah menoleh2 ke belakang. Sudahnya??? Saya duduk saf belakang tu tak solat pun..tengok ajelah orang bersolat..
Mcm biasa, tradisi trip jemaah lelaki lepas solat raya drp rumah ke rumah. Kemudian trip perempuan pulak hingga ke petang. Tapi, waktu malam start hujan lebat. Kami pun tak keluar rumah, orang pun tak dtg beraya. Yang haru gak tu, lupa nak tangkap gambor anak beranak..boleh gitu?

Rabu (25 Oktober) – raya k 2: buat pertama kalinya, mak dan adik2 saya tak datang beraya rumah mil sebab depa p raya rumah mak sedara (adik mak) paling jauh dan sorang adik pulak kena keja raya k 3, jdnya dia tak mo sampai rmh lewat malam. Saya n mil pulak cuba menghabiskan trip raya kami ke rumah sedara n jiran2 yang sebelah atas sikit, itupun tak dpt habis, sebab hujan lebat sangat2…Malam tu ingat nak keluar beraya rumah bapa saudara saya di Cheras, rupanya dia lum sampai lagi drp kampong. Sudahnya, duduk rmh lagi malam tu.

Khamis (26 Oktober) –raya k 3: kami beraya di bangi n kajang. Petang tu hujan lebat lagi..Malam tu pun tak kemana.

Jumaat (27 Oktober)-raya k4: kami balik ke Gombak. Elok aje azar solat Jumaat berkumandang kami tiba. Suami pun teruslah ke masjid. Lepas asar, kami balik rumah mak saya di Selayang dan bermalam di sana.

Sabtu (28 Oktober) – raya k 5: saya sekeluarga berkonvoi ngan mak n adik2 beraya di Cheras pula sebelah keluarga saya. Petangnya, kami terus ke HUKM utk ziarah mil maksu saya (adik mak) yang kena strok dah seminggu lebih rasanya. Lepas tu, terus balik rumah, penat sangat dah rasanya, tambah pulak perut memulas2 aje. Saya terus balik ke Gombak, mak pula menghantar adik balik ke kampus uitm..

Ahad (29 Okt. ) Raya k 6: Tengahari tu, kami keluar beli barang2 dapur basah n kering dan kebetulan maksu saya (adik ayah) nak dtg beraya. Lewat petang, saya menerima berita kematian mil maksu saya tu. Alfatihah. Malam tu pula, baru adik ayah sekeluarga tu sampai.

Isnin (30 Okt) Seminggu raya- anak2 dah masuk sekolah. Tak kemana2lah. Nak start blogging malas tul..tak de mood aje. Tp saya kunjungi blog kengkawan, kononnya nak warm up dululah…tapi mood still tak dating..adeh…

Selasa (31 Okt) Semalam daaa – petangnya, saya menerima berita menggembirakan…rakan blogger kita, Ayu..rupanya sedara sebelah mak saya hehe. Nanti saya buat entri pasal ni. Malam tu pulak, kami beraya kat rumah abang mak di Subang Jaya, tp mak saya tak ikutlah sebab dia dah beraya kat sana dulu. Rupa2nya, pakngah saya ni pun masih ingat lagi ngan bapa si Ayu..hmm..kiiranya saya ngan ayu ni ada bau2 bacanglah atau bau2 epal..boleh gitu? Kiranya sorang atuk saudara saya berkahwin dngn pangkat mak saudara pupu tak salahnya pada si Ayu ni.

Oklah..Pendek kata, raya tahun ni tak boleh nak melangkah panjang sebab hujan lebat memanjang dan tak boleh nak sambung lagi jalan2 beraya sebab cik abe pulak sibuk nak exam.

19 comments:

Anonymous said...

SElamat Hari Raya Syikin. Bukan main lagi executive summary dia pasal raya tahun ni. Sampai lupa nak bergambar keluarga?

Alfatihah buat (mil) maksu.

Kaklong Syikin said...

salam,

mamasarah: hehe..itulah haru tu. tq bagi pihak maksu saya

ilsa said...

kitorang pun tak sempat nak bergambar properly.. baju raya imaan pun tak siap.. hehe.. takpelah kan, yang pentingnya dapat juga beraya bersama keluarga dalam keadaan sihat dan selamat kan? --salam aidilfitri--

Kak Teapot said...

yo shikin...beraya sakan lah lu. panjangnya krono..apo bondo sebutnyer hissh tak reti eden..hehe! gambor rayer takde ker? gambor rayer akak? alah...takde mood gamaknyer nak berayer sbb tak jadik balik kg..huhu!

aNIe said...

Wah...saper sangka ye...ade sedara bau2 epal dlm blog...hehehe...

Syikin...syoknya jalan raya...kak lady ni bila hubby dah balik jeddah je...dah ler dok umah je....nak berjalan pun tak tau nak kemana...

oren said...

kiranyakan, akak ngan ayu nih pangkat apa yek? dia kena panggil akak, makcik ka?? muahahaha...

psstt..tahun nih kitaorg takde gambar raya..napa ntah, semua org buat derk jek, takde yg nak suggest..

edyan7 said...

wah... hebat betul kronologi dia...hehheh... puas betul beraya ye kak!

senyum2 baca part Alia nangis ketakutan tu..huhuh... haru di pagi raya... tak pe... redha keluarga semayang raya pun dah dapat pahala inikan pulak dah siap nak takbir tu kan kak! :D

Yan miss solat raya... rumah kosong...sume gi...zikr pulak tinggal sorang je. Hmmm... next year dah boleh kot bawak dia..

Bestnya jumpa sedara blogger gak!

oh! panjangnya komen (?) yan...hehhe

Mummy Rizq said...

syikin nyer langkah.. terlebih panjang tu! saya tak kemana... umah mak sendiri, umah in law & umah nenek.. full stop!

Lan Rambai said...

Esok pagi.. pakai balik baju raya tu satu family.. date kat kamera set balik bagi 24/10.. dan posinglah kat depan umah tu hahaha

pekan said...

sy and family pun lupa ambik gambar keluarga..
emm.. hampehh jerk..
dah la pakai baju siap lining tu, punyala panas..
byk sungguh "tragedi oktober" raya tahun nie..
tu pasal la..

simah said...

syikin..dalam tak ada mood tu... panjang jugak syikin menulis hehehe..

kat sana masih berjerebu ka syikin?

satu lagi... syikin tak ada gambar ka?? please please..nak tnegok syikin muka mcm mana.. kalau tak nak reveal kat blog..reveal la kat email ka...boleh kan?

Azer Mantessa said...

wah meriah :-)

selamat hari raya.
maaf zahir bathin.

Kaklong Syikin said...

salam semua,

Ilsa: wah..baju imaan ditempah ke? oh,dia belum setahun ya? biasanya baju2 melayu utk saiz s ni blh kot didpti kat jln TAR nun..
betul tu, yg penting sambutan bersama keluarga.


kak Honey: hehe..tulah gambar raya pertama tak de, tp beraya rmh orang adalah beberapa keping gambar anak..

kak lady: itulah..mmg excited sangat2..tak sangka boleh jumpa sedara kat internet ni..

eh, jemputlah ke rmh kak..tp kena call dulu..kalau mengejut, dpt air bujang aje :D

edyan: kalau ikutkan tak puas, sbbnya rumah pak n mak sedara sblm suami mmg tak pergi lagi..tu ada 6 rmh tu..yg akak pergi ni rmh pak sedara sblh mak..itupun tak abih lagi tu..

hehe..pasal alia tu, betullah..harap tahun depan dia sporting pulak..ke ada baby pulak??ayokk...hehe

MB: tak cukup panjang tu sbnrnya hehe..

Lan Rambai: thanks for the suggestion.mmg menarik hehe.tp tak dpt nak buat camtu masalahnya..huhuhu

pisces: hehe..takpelah raya setahun sekali pakai baju ada lining tu..

oh..mmg sedih kisah tragedi oktober tu..

simah: saya dah balas persenel email kan? :D

Bro. Azer: ni kurang ni bro..selamat hari raya juga..

Anonymous said...

dah lama nya tak makan bakso. Akak cerita paal bakso teringin pulak. Alia yus masa nak solat aidilfitri tu, dia punyalah seronok main kat belakang. Alhamdulillah dpt yus solat, tahun lepas mcm alia akak tulah...melalak jer dia.

Salam Aidilfitri yer kak.

Kak...pasal ayah Dr Faez, yus ada update. Dpt cakap dgn dia tadi. Dia masih bersedih atas pemergian arwah.

zino said...

pajang nya cerita raya nya hehe

Kaklong Syikin said...

salam semua,

Yus: itulah, akak harap tahun depan Alia akan sporting cam ALia Yus..

akak pun dpt cakap ngan dia..sian kat dia, sbb dia kata rasa rindu sangat2 kat arwah, yelah baru balik utk bersama stlh lama duduk kat oversea tup2 arwah pergi dulu.

bro. zino: hehe..mana tak panjangnya citer drp akhir puasa hingga seminggu raya.

Edoras said...

Salam Aidilfitri dari Edoras....

anita kema said...

saya pun suka bakso laa...dekat msia raya dlm hujan, kat sini pulak raya dlm sejukkkkkk...
apapun, raya tetap meriah, tetiap minggu ada je open house..sampai kemalam kitaorg beraya, tinggal lagi tentu la tak sama mcm beraya dgn sanak sedara.

Anonymous said...

Mmg trend blogers nie suka sopping2 raya last2 minit kot... Kalau bernasib baik buleh dpt lagi murah..kalau tak bernasib baik lebih mahal mahupun pilihannya tinggal sikit.

p/s : Boring ler si Ayu nie..semua kat sini sedara mara dia..den nak gak ada sedara mara kat alam maya nie..hu..hu.hu...