Tuesday, September 26, 2006

Tak boleh ka..., Sahur & Iklan

Assalamualaikum...

Pagi semalam, saya beli sayur dan ikan kat penjual cina suami isteri tu. Nyonya tu turun aje daripada lori dia, saya saja usik,

awak puasa ke?

taklah...eh, saya baru tau, rupanya boleh masak pagi tapi tak makan. sebab jiran saya dia masak pagi untuk budak dia makan.

Yelah, memang bolehlah.

Hari ini baru saya tau. Eh, kalau saya saja2 tak mau puasa, tak boleh ka? (dia mengandaikan kalau dia Muslim)

Tak boleh, itu sudah kira berdosa...

Eh..saya tarak boleh puasa ooo, sakit perut nanti. Saya ada gastrik. Saya tak boleh tak makan satu hari.

Saya pun ada gastrik, tapi saya boleh puasa. Kecuali kalau awak sakit sangat, boleh buka. Atau kalau awak baru belajar puasa dan tak larat puasa satu hari, boleh buka. Nanti sudah kuat, lain kali awak kena gantilah. Orang pompuan, kalau period, tak boleh puasa, sebab kotor, tapi kalau sudah bersih, lain hari kena ganti. Atau kalau awak pergi jalan jauh, awak boleh tak puasa, tapi lain hari awak kena ganti.

kalau saya saja tak mau puasa tak boleh ka? (dia ulang lagi soalan ni)

Tak boleh. Ini suruhan Tuhan. Kalau awak banyak sayang sama Dia, awak akan ikutkan...
(Dia termenung mcm memikirkan sesuatu, kemudian dia menggangguk). Saya sambung lagi,

Alah..tak pelah, satu tahun satu kali saja puasa (saya maksudkan yang fardhu), satu bulan saja..cuci2 perut, bagi perut rehat.

Ha..yalahkan..bagus-bagus cuci perut..rehat2... (tergelak2 dia menggayakan cara cuci perutnya tu. Selesai membeli, kami beredar)

Moga-moga dia nampak kenapa kita kena berpuasa:

1. tanda sayang kita pada ALLAH, kerana kalau kita sayang ALLAH, kita akan ikut segala arahanNYA. Yelah, macam kita sayangkan seseorang, kita sanggup buat apa saja untuk buktikan cinta dan sayang kita tukan, hatta ada yang sanggup lakukan dosa2 besar semata2 takut orang yg disayang tu lari daripadanya. Cuma yang uniknya, kita ni sayang pada yang TAK NAMPAK dan janjiNya, kalau nak tengok DIA, masa kat syurga nanti. Masalahnya, bab tunjuk cinta pada yang TAK NAMPAK dek mata kita ni yang mencabar ni. Semuanya memerlukan kekuatan IMAN untuk buktikan cinta kita...

2. Puasa itu ada kelonggaran pada orang sakit, musafir dan wanita yg period (secara ringkasnyalah)

3. Puasa tu nak bersihkan peyut...(Si Huda ( 3thn) sebut perut tu peyut ) . Pendek kata untuk kesihatan.

Ok..citer bab lain. Camner ngan sahur anda? ada yang dah terkantoi ke? Saya ni, hampir2 nak terkantoi sahur masa hari pertama nak puasa tu. Terpaksa melayan kerenah Alia yang entah mana dia import sepasang mata dia tu, segar bugar tak mo tidur bila dia tersedar jam 2 pagi lebih tu. Dahlah saya baru aje dapat masuk tidur jam 1 pgi tu. Bila kena paksa, 3 pagi lbh baru dia nak tidur. Kunci jam 4.30 pagi, mmg takut sangat2 terlepas sahur bila tidur semula ni. Syukur mak saya called lbh krg 4.15 pagi. Kalau tak tu, rasanya sahur pagi tu bye bye ajelah dek ngantuk sangat.

OK..IKLAN..IKLAN... IKLAN..

1. Sesiapa yang ingin menempah kad raya ekslusif siap ngan cetakan gambar anda sefamili, kata2 ucapan khas anda sendiri dan tema yang disukai, sila hubungi UDA (sila klik sini). Dia pakai kertas glossy lagi, ada contohnya kat blog dia. Gambar dia sefamililah. sapa lagi...hehe. tapi mmg cantik pada mata saya. Kliklah sana, tengok2 dulu, kalau berkenan, bolehlah tempah, bila lagikan...

2. Sesiapa yang nak menempah biskut raya, homemade punya..sila hubungi Zareda (sila klik sini). Kat blog dia ni pun ada siap gambar-gambar contoh biskut2 yang dijual.

Jangan salah sangka ya, ni saja2 nak tolong promote utk depa. Tolong bisnes kawan kata orang..

30 comments:

Lan Rambai said...

kalau saya saja2 tak mo posa jugak boleh tak? hehehe... lapor lah hahaha

Sherin de Souza said...

ahahaha syikin. Sherin dah mula minat nak jumpa dgn mereka berdua ni. Kelakar mereka ni. Baik hati pun sama.

Selamat Berpuasa kepada syikin sekeluarga.

Anonymous said...

pagi tadi memang tak bersahur kami berdua. dua-dua terlupa kunci jam handphone. malam tu dah siap masak nasik awal-awal....

apakan daya, tak de rezeki.
tak bersahur bukan bermakna tak boleh puasa kan...

Apa juadah hari ni syikin? beli? buat?

ibuVouge said...

kak syikin jihad kecik tu, at east dia paham kan kenapa kite puasa

minggu depan barula saya hadapi situasi sebenar, cam kak syikin hadapini, yelah berposa dgn kanak aknak ribenakan

zino said...

lan rambai..
tak nak pose ya.. rotan nak? hehe

syikin..
bagus gak tu tolong iklan kan business member.. saya nak pegi rasa dulu kueh raya zar tu sebelum oder hehe

Kaklong Syikin said...

Salam,

LanRambai: hehe..tak nampak, tak leh nak laporlah..lainlah tayang diri kat restoran2 tu sambil pegang minuman..confirm kena tahan, tp mengaku salah or idak tu, lain citerlah..hehe

Sherin: mmg depa ni baik hatilah. ramah orgnya. tu suka duk mengusik depa tu. hormatkan org pun satu..

Jamri: pernah gak terkena camtu tahun lepas..mmg sedeylah. tapi tak de rezekikan..

saya ni tak keroja, jd masak ajelah..rasanya ikan tggiri masak lemak cili api, bubur kacang ijau..ni baru dlm senarai, bab sayur tu tak tau lagi..
tp, kalau cik abe singgah bazaar, ada gaklah membeli kuih muih gak..


iv: eheh..lawak pulak rasa panggil saya kakak..panggil syikin ajelah, sbb iv dah biasa panggil saya camtukan..

moga minggu depan tak de masalah apa2 utk iv.


zino: ehhe..rotan yg buluh halus tu banyak kat kedai..belilah satu..hehe.

eh,kalau bro.zino ada nak berjual pun, bagitau, saya blh tolong promote kat sini..don wori, no charge.. :D

oldtown~Smell the Roses said...

pandailah akak jwb kat cina tu. arap2 terbukalah hati depa ngan ISLAM ni. Besar pahala akak.

RaFFLeSiA MeRaH said...

aáh..besar pahala tuu, nak pulak bulan2 pose ni...lurus bendul jer cina tu jwb ekk...hehehehe...

Anonymous said...

bagus syikin ni. dah lah promote 'islam' kat orang jual sayur tu. pastu tolong promote utk kawan2 jugak. hehe

ontahsapo said...

setahun hanya sekali, merayakan hari yg mulia ini... hahhahahahaha

Mummy Rizq said...

ini nyonya yang sama dok puji mamat ensem dulu ker? rajin syikin layan dia...

Idham said...

:) sapa2 yang berpeyut boyot2 memang bagus posa ni...*termasoklah diri saya sendiri hehehe*

waa...nak la order kad raya dan kueh2 raya tu...tenkiu sbb promosi tu. boleg delivery ka?

idham

Anonymous said...

rajin akak layan nyonya tu..nyonya tu pun rajin yek kutip ilmu..

Azer Mantessa said...

cayalah :-)

simah said...

hahahahahah syikin awak siap lagi promote kad raya n kuh raya.. bagusla.. boleh mama mama blogger main tempah... n awak pun tolong kengkawan promote barang...ni dapat komision tak?

sabar la je dengan apek ni.. dia mesti sayang kat syikin sebab syikin rajin layan dia :0)

p.s saya dah explain sikit sebanyak makan posa kat sini.. baca la..

Zareda Norman said...

syikin, thanks so much sebab promote biskut raya tu.. hehhehe. Zar pun tolong tolong kak long buat bisnes ni kekecik. InsyaAllah..

Biarlah rahsia said...

k.shikin....bie dh beli buku kamceng dgn solat tu....mmg best...nnt nk hadiahkan utk ank sedara...
buku tafsir utk kanak2 pun bie beli lg...tp surah lain2...itu pun sbg kad raya utk anak2 sedara yg suka membaca...
teringat masa kecik2 dulu kakak2 suka belikan bie buku cerita agama sbg kad raya...diorg tambah page kat dlm tu dan tuliskan ucapan raya...kreatif sungguh...bie masih simpan lg buku2 merangkap kad raya itu.

pB said...

baguslah sebab syikin berbaik baik dengan jiran tetangga. Bukan senang nak buat macam tu nak nak pulak dok area kay el dan bekerja. keluar umah pagi, balik umah matahari dah hilang.Jiran pun dah tak keluar umah.

PB ada gak order kad raya dgn UDA. Masih dlm proses pembikinan. Tak sabar nak tengok hasilnya.

Sahur, alhamdulillah setakat ni tak pernah termiss lagi. Kalau kita, yg dah dewasa ni termiss tak per, tapi kalau anak anak tu, kesian lah kat mereka. Mesti lembik longlai....

blackpurple @ jowopinter said...

Pandai Syikin mengayat nyoya tu ekk..

Tertarik baca entri ini. http://keretamayat.blogspot.com/
2006/09/apa-maksud-puasa.html

Elok la buat bisnes masa2 macam ni... Dapat juga pendapatan lebih....

NBK466 said...

Mana tahu tiba2 nyonya tuh mendapat hidayah ker kan Syikin? he..he..he...

Alinlai said...

good job syikin...good job :) selamat berbuka posa ...

Kunci said...

Bulan puasa lah best!

zino said...

syikin
iklan business member syikin sendiri tak teringin menambah pendapatan ke? bulan pose ni..

zino ni tak pandai business beli tu pandai la. hehe

Anonymous said...

Kadang-kadang mereka tak faham tentang puasa ini sehingga kita beritahu dan tunjjukkan contoh yang baik pada mereka.

Am belum lagi terlajak sahur tapi semua bergantung pada isteri Am pasal dia yg kejutkan Am hehehe

Wah byk iklan nampak hehehe

Hot Mama said...

Contoh tidak boleh puasa (nak tambah) wanita dalam nifas... hehehe sperti saya....

Kaklong Syikin said...

Nani: itulah jawapan yg terlintas kat kepala masa tu, nak jawab canggih manggih lagi tak de idea. :D. Amin & moga Allah terima amal akak ni.

RM: ha ah, mmg lurus dia tu..:D.

MS: apa sangat sumbangan saya ni. kecik aje. org lain lagi hebat. at least tolong org fahamkan ajaran Islamkan. oh..saya saja suka2 aje tolong promote kawan bisnes..seronok.

OS: hehe..

MB: dia ni ramah orgnya, tu sebab suka bercakap ngan dia.kalau sombong takut gak nak bercakap

Kaklong Syikin said...

bro Id: yelah, puasa salah satu cara kempiskan perut..ke naikkan lagi perut? hehe..itu sayalah tu.

bab delivery tu bro.Id kena tanya ngan merekalah ya..

MS: hehe..salah satu kawan baru. dia tu suka bertanya orangnya

AzerM: sekadar bual2 di pagi hari..:D

simah: tak de komisyenlah, saya saja volunteer tolong depa..for fun.

sayang saya? hehe..mungkin tidak, tp suka..mungkin ya..hehe.

Zareda: saja suka2 cari pahala amal jariah :D

bie: ha ah, kreatiflah bie..first time akak tau ni.

kak PB: ha ah kak, saya ni pun bkn jenis keluar rmh, nyonya tu pun jual ikan..tu yg kenal. jiran saya ni pun jenis tak keluar rmh, jiran sblh lagi kerja..terserempak jarang sekali.

Kak, dah siap kad raya tu tunjukkan ya dlm blog akak..

mmg kesian kat anak2 kalau depa termiss sahur.

BP: mengayat nyonya tu? hehe..kena guna bahasa mudah, sbb dia dah pertengahan 40 an..lagi pun, itulah idea yg keluar masa tu.

nanti saya baca entri tu insyaAllah.

Kaklong Syikin said...

nbk: amin..yelah, mana tahukan..

alinlai: org bertanya, saya jawab aje. oh ya..selamat berbuka puasa.masa ni dah petang.

Kunci: mmg best, selain nak rebut pahala banyak2 ngan ibadah, ia juga salah satu cara nak kuruskan badan..

bro. zino; saya bisness sepanjang masa :D. ha ah, dah ramai menjual, sapa pulak nak membeli ya tak? hehe..

Am: betul, ramai tak tau ttg Islam, tp yg mencabar tu kalau jwpn tu menguji pengetahuan kita ttg agama.

harap2 nya jgn ada terlepas sahurlah ya tahun ni.

oh..tolong kawan2 aje. suka2.

HM: hahaha...ya, HM tergolong dlm kumpulan ini. bila nak puasa ya?

Kak Teapot said...

bab bangun sahur tiada masalah bagiku...kalau alarm h/p tak berbunyi ada lagi satu alarm - baby alarm...haah yg ini sure terbangun punyer...hahaha!

ehh..ajor le sikit camana nak masukkan blog kengkawan kat sebelah ni...

Kaklong Syikin said...

salam,

Kak Honeymj: anak akak mmg regular terjaga jam 4 pagi ya?

ni nak kena masuk bhgian setting blog ni.