Monday, June 12, 2006

Air halia vs. Madu putih

Update: Tadi ada kengkawan yang tanya camner pulak dengan minuman halia madu tu? Baru saya teringat ada dijual halia madu segera dlm peket. Saya pernah meminumnya juga, memang bagus dan kehangatan badan pun sedang elok saja. Lagi satu, saya fikir madu tu madu asli biasa dan bukan madu putih. Pendapat peribadi saya, madu putih lebih panas daripada madu asli biasa tu. Dan yang saya minum air halia '0' malam tu adalah satu mug. Kemudian, saya makan madu putih sesudu sahaja tanpa dicampur sebarang air. Setelah itu baru saya minum air. Yang saya rasa badan panas sangat tu sebab mungkin tak seimbang kuantiti halia dan madu putih tu. Ok..kepada yang baru membaca entri ni, di bawah adalah cerita asal.

Awas, jika anda minum air halia, jangan makan madu selepas itu terutama madu putih atau jika anda makan madu putih, jangan minum air halia selepas tu, kerana anda akan terasa badan 'terbakar'!!!! Ini pengalaman saya sendiri. Kisahnya lebih kurang sebulan dua yang lalu, asyik tertangguh jer nak dijadikan entri.

Satu malam Ahad, saya sekeluarga makan di luar. Seperti biasa, saya suka memesan air halia '0', sebab air halia ni elok utk membuang angin badan kerana ia 'panas'. Dan saya tak ingat pukul berapa, tapi tengah malam rasanya, saya mencuba pula sesudu besar madu putih yang dibeli oleh suami pada tengahari Sabtu tu. Penjual madu tu memberitahu suami yang madu putih tu drp royal jelly bee. Madu tu memang berwarna putih. Rasanya manis masyaAllah. Siapa yang jenis gigi sensitif, memang terasa ngilu sangat, macam sayalah. Lebih manis drp madu asli yang biasa tu. Suami pulak, dia cuba dua sudu besar. Tujuan utama kami membeli madu putih ni sebab seorang kawan saya beritahu ia baik untuk budak2 yang asma, tapi untuk budak kena dicampurkan dengan air, sebab sedia maklum yang madu ni 'panas'. Huda dan Alia ada lelah mendatang. Maksudnya, kalau kena selsema berwarna hijau dan batuk berkahak, alamatnya lelah datang dan kena nebulizer jawabnya di klinik. Kiranya, sebelum bagi anak2 makan, kami nak cuba dulu.

Balik kepada cerita saya tadi, selepas makan tu, saya masuk tidur. Tapi, lebih kurang jam 4 pagi lebih, saya terjaga. Entah kenapa saya merasa 'panas' yang amat sangat dalam badan saya. Puas lelapkan mata, tetapi bahangnya mengganggu saya. Saya kejutkan suami tanya dia ada rasa kepanasan tak, dia jawab tak de langsung. saya pun hairan sebab dia makan 2 sudu, orait jer. saya yg makan 1 sudu, k.o. Terus saya naik ke bilik, terasa nak mandi, kot2 memang awal dinihari tu bahang cuacanya. Saya pun mandi siap basuh rambut bagai. Sebenarnya masa ni saya dah panik. Memang mengalir gak air mata tu sebab tak tahan panas badan. Dan di dalam bilik, saya pasang kipas siling kuat2.. saya cuba bawa tidur. tapi memang tak boleh juga. Masih terasa bahangnya. Kenapa nih??? Saya sempat terfikir, eh banyak dosa saya ni sampaikan terasa bahang api neraka??? punyalah istighfar banyak2, bawak berzikir sebab nak hilangkan panik tu. Saya terfikir2 lagi, apa sebab utama, entah macamana saya terfikir, mungkin air halia yg saya minum sebelumnya dan madu putih yang saya makan tu 'bersatu' akhirnya seperti pertembungan dua angin monsun agaknya dan mengeluarkan haba yang membuatkan saya kepanasan sangat. Sampai subuh, saya masih tak boleh nak lelap. Panas...panas...panas.

Lepas solat subuh, saya turun ke bawah. Cuba tidur di ruang tamu, memang kebetulan malam tu kami anak beranak tidur di ruang tamu. Saya mengiring salah, menelentang salah, meniarap salah. Suami pulak ada urusan penting hari Ahad tu, dia serba salah jadinya tengok keadaan saya yang gelisah kepanasan. Saya suruh dia pergi jer. Sebelum dia pergi tu, lebih kurang jam 7 pagi, saya mengantuk sangat, tak boleh tahan, tapi tak boleh nak tidur juga, sebab bahang. Entah macamana, Allah beri ilham pada saya, saya cuba duduk antara dua sujud dan membongkokkan badan hingga kepala mencecah bantal. Kedua belah tangan saya letakkan bawah lutut. Tak sedar saya boleh terlelap. Rasa terlena sekejap, sehinggalah suami mengejutkan saya sebab dia nak keluar dah. Masa saya bangun tu, saya terasa badan tu dah tak de bahangnya. Rasa normal kembali. Alhamdulillah, panas tu dah hilang. tapi memang ia menjadi pengajaran sungguh pada saya; jangan minum air halia dan madu putih mahupun madu asli biasa dalam jarak jam yang berdekatan. Inilah akibatnya. Cukuplah pengalaman kepanasan giler selama 3 jam lebih kurang itu. Begitu juga jangan makan tembikai dan makan madu bersama. Ia boleh membunuh kata orang.

33 comments:

KAMATO said...

untuk pengajaran jugak pada yang lain..... tapi madu putih tu memang bagus..

MOKCIK AZWA said...

Akum Syikin...am backk...ewahhh...perasan cam ada orang miss kat kita plak muahahaha...

apa citer plak yang orang dok promote tu minuman halia madu ek? agaknya kalau kuantiti kedua2 bahan seimbang kepanasan dia tak teruk sangat kut...takut gak dengar citer syikin nie.

betul la kita kena hati2 bila nak makan apa2 produk takut kombinasinya akan membawa penyakit lain pulak kan.

MOKCIK AZWA said...

er...lupa nak kata...cantekk aa rumah yang baru kena renovate nie..kat mana dapat dekorasi nie ek...

Biarlah rahsia said...

akak...madu mmg elok utk asma...akak bglah anak2 akak minum setiap hari 3 kali sehari...insyaAllah lama2 hilang lelah tue...bie cuba minum madu khawla...alhamdulillah kesan dia lebih mujarab dr minum susu awal lembu smart Naco tue...

Ayu Mohamad said...

saya cuba membygkan akak dlm keadaan kepanasan tuh.. aduhhh sy penah rasa panas dalam waktu sy demam teruk arituh.. hmmm mmg jadi pengajaran la yer kak.. kami semua pon kene beringat lee :)

NBK466 said...

Emmm...makan madu tak leh diikuti dgn halia yek...kalau mereka2 yg BERMADU tuh buleh tak makan halia?????? hi..hi..hi....

Izhal said...

power betullah coctail madu putih ngan ait halia... lagi satu, madu ni kalau nak makan tak boleh dengan camca besi, kena dengan kayu atau plastik... ni petua mat saleh pula... mungkin melayu pun ada petua cam ni...

ps-dah buat repot polis pasal blog komen tu??? heheh...:)

zino said...

sudah le di sah kan melalui ujian saintifik.. kira bahaya juga tu.. nasib baik tak de yg terbakar.. hehe

Kaklong Syikin said...

kamato: itulah sbb saya share pengalaman saya supaya org berhati2..


azwa: hehe..dua tiga hari baru ni p jugak rmh awak...awak tak balik lagi. selamat kembali

ya..kalau kuantiti seimbang, saya rasa ok ..tp yg saya minum ari tu lebih sangat..yes, saya pernah minum halia madu segera tu, mmg terasa panas tapi tak seteruk yg saya kena nih..

oh ya, template blog ni awak masuk ke blogspot template dot com.

Kaklong Syikin said...

ummi: ha..mmg akak bagi anak2 makan madu..tp taklah sampai 3x sehari.

ayu: ha..mmg kena beringat, jgn jadi mcm akak

nbk: hehe..boleh sangat2..

ummuhajar: amin...

Izhal: air halia dan madu putih tu saya minum berasingan. air halia dulu, baru madu putih.itupun dalam jarak 2 -3 jam antara keduanya.

hehe..tak de report polis.

pasal makan madu ngna plastik tu mmg ada dengar

OO: saya rasa madu putih lagi panas daripada madu biasa tu. dan madu putih tu saya makan macam tu aje ari tu.


zino: hehe..syukur sangat2

oldtown~Smell the Roses said...

hmm ilmu baru ni.taktau plak. Tp yg tembikai tu pernah dengar gak. tu sbb madu kat umahtu tak minum2, sbb takut termakan buah tembikai tanpa sedar. heheh...sabar je la!

blackpurple @ jowopinter said...

Oooo...macam tu...

kekadang suka gak minum teh sarbat ! hehehe

Kaklong Syikin said...

nani: time tak beli tembikai tu, makanlah madu..

BP: elok utk buang angin tu :)

Sherin de Souza said...

Terima kasih kerana berkongsi pengalaman. Jadi yang Syikin tulis kat blog saya semalam ialah madu putih, ya? Kat mana nak cari ye? Kalau boleh nak try berikan pada anak-anak saya yg selalu wheezing ni. TQ!:)

oren said...

err...takmo komen pasal halia dan madu...cumanya, topik pasal gula tempohari dah jadi hangat..baca pun skip sana sini...from a simple issue, people can see it from a different angle..

Kaklong Syikin said...

sherin: madu putih boleh, madu asli biasa pun boleh. rasa saya, madu putih lagi susah nak jumpa. yg ari tu kebetulan kami terserempak dengan penjual madu di tepi jalan, mrk ni berjalan kaki, so susah nak tahu port mrk sbnr kat mana.

kiranya ikut nasiblah terserempak dengan mereka. kalau sherin jalan2 kat area kedai2 yg sibuk, kekadang blh terserempak dgn penjual ni. tpkan ada jugak kat pasaraya jual madu, mcm madu yg drp australia tu. ada juga kedai2 yg jual ubat2an melayu jual madu ni. cubalah cari.

tp, kalau nak lagi senang, cuba surf kat internet madu khaula' or ejaan dia khawla'..madu ni mmg bagus. dia ada ejennya. cubalah ya.

Oren: hehe..itulah pendapat org macam2.

Ajzie said...

Citer pasal madu baru teringat, Before datang sini baru beli madu kat Msia..pastu lupa plak nak bawak ke sini..Emmm apa lah citer madu yg ditinggalkan tuh eik...

Anyway ilmu baru juga ni buat Ajzie. TQ Syikin.

ontahsapo said...

dua dua benda tu feveret aku tu...

Literature Sushi said...

Ada satu resepi utk sarapan yang best.. roti bakat+telur+madu+lada+sedikit kicap secukup rasa... marvelous!

Biarlah rahsia said...

madu khaula tu boleh dibeli di aras 2 sebelah GIANT tmn permata ataupun CAREFOUR wangsa maju...klu nk penerangan yg lbh bagus dan lynn yg lebih mesra baik beli kat GIANT tue...

Bie

Kaklong Syikin said...

ajzie: insyaAllah, elok lagi madu tu. Jgn lupa nanti makan madu bila balik bercuti nanti :)

OS: blh makan dua2nya, tp pastikan kuantiti seimbang ataupun jarak jam yg jauh..

raiedzall: resepi baru ni :)

Bie: tq for the info. harap2 sherin akan cari nanti :)

FaEzHussain said...

Puan Syikin,
Terima kasih tips ni...lain kali jgn minum air halia dan makan madu putih. eh, bukan ke ada air halia madu (halia+ madu)? ke saya je yg buat2.

simah said...

mcm mana nak sejukkan badan yang panas pulak? nak makan apa syikin?

Kaklong Syikin said...

FH: boleh nak makan both tapi pastikan jarak waktu makan antara keduanya jauh dan kuantiti seimbang.

itulah, spt yg saya cakap, saya pernah minum air halia madu segera tu, tp kuantiti keduanya seimbang..mcm saya ari tu, saya kira tak seimbang..tu jadi panas sangat tu

simah : org kata minumlah ENO!! hehe

Alinlai said...

hah...takutnya, sure panas gila2 ni, bahaya bahaya...iye betul tu kalau panas badan minum ENO je :)

Pandang Dengar Diam said...

kalau teh o halia ngan madu boleh tak?

WRA said...

air halia madu tu dah diproses, so kurang la sikit dia punya kepanasan tu...kalau yg memang pure punya baru le panas menjadik hhehehhe....

akak baca komen kat entri gula tu...rasa panas je telinga...bukan apa, sbb akak ni skang ajar mostly budak2 cina, so, apa yg depa cakap tu memang tak betul sangat pun...bebudak cina ni ada yg lagi bangap dari bebudak Melayu...

Kaklong Syikin said...

alinlai: ha..nak minum blh, mcm air halia madu segera tu, tpi jgn overdos mcam sayalah.

cuaca: blh saja, tpi jgn overdos, mcm saya ari tu, dahlah semug air halio o pekat, lepas beberapa jam, 1 sudu besar madu putih pure camtu saya makan, tu yg jd teruk. mungkin badan sya tak tahan, taktaulah org lainkan..

kak wan: ha..betullah tu, yg diproses tu tak pure mana pun..mmg blh rasa bezanya.

hehe..kak wan, blhlah beri idea pada akak nak polish pemikiran budak2 tu :)

Shami said...

Tertinggal lagik, ish, jangan mare ye syikin, sejak 2 menjak ni mamai sikit..he..he..he, jaga2 jgn silap makan, sib baik tak der penyakit lain, kes ni kalau kena yg ada darah tinggi, lain hal pulak jadiknya....minta simpang jauh2 lah...tapi, petua oranglah kalau badan panas minum air barli suam, nanti badan jadi sejuk....terutama utk orang yang selalu rasa badan panas macam selesema lambat baik tu...

Shami said...

aik tertinggal keretapi lagik...ish...jaga2 jgn terjadi lagi...sian dengar citer awak..ni, sib baik tak der darah tinggi..kalau ada ...lagi haru jadinya ni....kata orang kalau badan panan minum air barli..suam...

Shami said...

lah 2x masuk ler pulak..tadi, nengok tak der masuk..ish...paer hal ni PC ka blog...nih...ish..

Kaklong Syikin said...

shami: hehe..tak per awak termiss, sibuk ya.

tq atas petua air bali suam tu. air barli tu pun elok utk lawaskan buang air kecilkan..

Khasiat Madu said...

Madu fresh mesti digunakn utk kesan yg tbaek. Klu tak, royal jelly pun tak ada kesannya.