Thursday, June 01, 2006

Tak sabarnya...

Saya nikan macam pungguk rindukan bulan, macam menunggu kat pondok dusun bila durian nak gugur, macam menunggu hujan lebat kat luar rumah saya sekarang ni bila nak reda...aduh, tak sabar betul rasanya. Bilalah saya boleh dapat comb binding tesis saya ni, dah masuk 2 bulan rasanya saya hantar, tak dapat2 lagi. Tadi telefon ofis postgraduate unit untuk kesekian kalinya, person in charge pulak tak de. Ada dua examiner. Seorang dah submit, seorang lagi iaitu Dr. X belum submit walaupun diberitahu dia hanya ada masa sebulan aje utk examine tesis saya. Itulah dia kalau dapat examiner yang sibuk memanjang, mmg kerja kita diperam. Mula2 tau Dr. X ni yang jadi examiner, rasa kering darah kejap. Saya tak pernah amik subjek dia dulu masa undergraduate sementelah saya bukan student di univ. tu, tapi menurut kengkawan kelas Master yang pernah amik subjek dia dulu, dia ni well known as paper killer. Saya harap sangat research saya memenuhi standard dia sebab supervisor saya sendiri well known as paper killer. Saya harap sangat kalau ada correction tu, hanyalah minor bukan major..kalau tak, bye byelah harapan saya nak convo lebih kurang 2 bulan lagi nih...huhuhu, alamatnya, tahun depanlah baru berkonvo.

Ramai gak tanya saya, tak mintak keje lagi ke, saya segera menjawab tidak sebab tak tau camner kedudukan disertasi saya ni, banyak salah ke, sikit salah ke. Buatnya banyak salah dan saya dah bekerja, lagi kelam kabut saya dibuatnya nak tumpu pada dua perkara ni, itu belum lagi tugasan as wife and ibu di rumah. Saya tak mo pening2 kepala. Biarlah saya jadi full time housewife dulu, dah settle bab disertasi ni betul2 hingga boleh convo baru fikir kerja, samaada kerja kat luar or daripada rumah. Anyway mmg seronok giler duduk rumah, sampai boleh berbloggging lagi you..hehe.

Oh ya, hujan lebat sangat sekarang ni siap kilat dan guruh bagai sampai 'menangkap' kotak suis letrik rumah. Dua kali blackout sekejap. Syukur 3 anak yg sedang bermain kat bilik atas tak terjerit pekik bila blackout (rmh saya mmg kena sentiasa pasang lampu sebab gelap, rmh tengah, cahaya luar tak cukup masuk). Memang saya ajar mereka jangan panik kalau tiba2 blackout. Huda pun nampaknya dah belajar tak menjerit2 ketakutan, sebelum ni senang jer berlari kat saya dan menangis2 ketakutan. Selalunya kalau dia nangis pun, mmg kena sound lagi adalah..heehe. Agaknya dia tak mo kena sound, baik dia tak menangis awal2. Alia pun sama tak menangis, cuma sibuk jer mengendeng dengan saya ke hulu ke hilir antara dapur dan ruang tamu, tak kisahlah sebab tak ebrdukung..terkedek2 jer dia ikut saya. Kalau dengar guruh tu, cepat2 dia melekap kat kaki saya. Yang penting dia tak menangis dan tidak minta didukung. Cuma dek boring berdiri jer kat dapur tgk saya buat kerja, dia pun sibuk memunggah tupperwarelah, periuk belangalah sampai satu tahap tu nak main beras. Saya tak larang dan tak bersuara, cuma membulatkan mata tepat pada dia. Dan perlahan2 dia menarik balik tangan dia drp menjamah beras tu sebab dia tahu makna pandangan saya tu. ahaks.

Hmm..saya juga pelik sehari dua ni sebab Husna bertindak sebagai hakim secara sukarela jika adik-adiknya (Aiman, Huda, dan Alia) bergaduh berebut barang. Sorang-sorang dia pujuk supaya mengalah. Saya tak interfere...just dengar aje apa yang dia cakap kat adik2nya supaya berdamai. Saja nak tengok dia boleh tak handle situasi. Hmm..bolehlah nak menguruskan adik2nya..tak yahlah nak saya sibuk2 mulut bising suruh anak2 diam. Sonang kojo den. Tapi, kalau dia yang bergaduh ngan adik2nya terpaksalah omak eyy campur tangan. hehe.

26 comments:

simah said...

woah..syikin pon dok buat master ka...caya la...ambik course apa? nanti bila syikin dah start keja mesti akan jarang syikin blogging yek? waaaaaaaaaaa i am going to miss u...waaaaaaaaaa

by the way...layan anak anak tu..kata kat depa...bergaduh cepat gaduh.. selagi mama ada kat rumah gaduh..nanti mak dia dah keja..rinduuuuuuuu lak kang diaorang kat syikin. hehehehe

Kaklong Syikin said...

simah: alamak, ni yg den lomah ni bila dah kojo nanti jarang blogging..

hehe..saya tgh tak de mood atau tak sihat atau letih sangt, mmg pekakkan telinga jer..buat tak tau. kalau ada yg ngadu, saya cakap jgn ngadu apa2 ngan ummi, settle sendiri. tp..kalua mood saya baik sangat, depa start gaduh jer saya sound cepat2..hehee.

KAMATO said...

2 bulan tu kira dah lama, kena rajin sikit kacau examiner tu... kadang2 dia orang ni terlampau bizi lepas tu ambik mudah... ok semoga boleh konvo dan buatlah sambung phd

Kaklong Syikin said...

kamato: itulah, ni pun dah start setiap minggu saya try contact ofis postgraduate unit. harap2 person in charge tu blh push examiner cepat sikit.
phd? mmg nak sangat..tp tunggu dulu, insyaAllah, ada rezeki nak buat gak..berangan gak nak k oversea.

Literature Sushi said...

waa.. bagus tu nnt bole datang sini dan buat perjumpaan dgn blogger yang ramai dr Sheffield nih...

Sherin de Souza said...

Syikin, garang ke Mr X tu? :)

Wah, dah pandai dah anak you jadi hakim. Syok,kan? bila mula tengok mereka try to solve things sendiri. Rasa bangga dan .... lega sikit...

:)

Anonymous said...

uuu...wat master. hehe... bagus2. :)

Kaklong Syikin said...

raeidzall: insyaALLAH, niat di hati tu mmg ada. Tp buat masa ni, hal anak2 kena utamakan pulak.

sherin: ALamak, saya silap taiplah Mrs. X patutnya. Dia tak garang, bahkan orgnya kecil aje.Tp expectation dia tinggi terhadap paper student.

Betul tu sherin, bila anak tu dah besar dan blh berdikari dalam 2 or 3 perkara, mmg bangga & rasa lega, terutama kalau depa voluntarily membantu kita.

atok: :), ya atuk sey ni baru abih buek tesis Master, harap2nya Phd akan menyusul pula.

Anonymous said...

harap2 dpt naik pentas convo tahun nih (sila perambat lecturer ittew)...

Kaklong Syikin said...

ummuhajar: syukur tak de viva, tak macam kat UKM tu. kalau tak, kalutlah saya nak prepare speaking english utk defend..waaaa..
betul tu ummu, bnyk cabaran..kalau nak tau huda & alia lahir masa tempoh buat master nilah.

Oren: tulah..nak kena tepon hari2 nampak gayanya ni, tp kena melalui officer postgraduate unit tu, bkn straight kat lecturer tu.adeii

Mummy Rizq said...

syikin, main beras tu pe'el si rizq. bukan setakat main, beras tu dia suka makan macam tu ajer! selalu kena marah ngan daddy dia.

NBK466 said...

Oh...Dr X tuh mmg bzz sekarang.. dia kan berlakon cite X-Men.. lebih2 lagi tgh launch X-Men 3 kat M'sia skg nie..he..he..he..

Kaklong Syikin said...

BD: kalau yg besr berebut sesama mereka, mmg umminya pun bising sama mamadiana

MB: alia pun kdang2 suka gigit beras tu..

nbk: hehe..yelah tu. tapi Dr. X saya ni pompuan :)

Anonymous said...

saya pun takut jugak kilat yang menyambar nyambar ni. masa itu lah terfikir bagusnya dapat duduk bawah ketiak mak.

Ayu Mohamad said...

saya doakan akak dpt konvo thn ni.. sama2 le kite naik pentas itu yer kak wpun saya disini dan akak disinun hahahahaha

Kaklong Syikin said...

NBB: hehe..itulah agaknya yang Alia fikirkan masa tu.

ayu: amin

Izhal said...

wah schoolar rupanya... kat mana Puan Syikin??? pandai betul bahagi masa, blog sentiasa update, thesis dah siap... TABIK 1000X... buat subject apa???

template baru nampak... well composed pulak tu gambar ni... profesional ambilkan ke???

saya pon dok nunggu prof baca tesis saya...

Ajzie said...

Wah template baru nampak...cantik mmg cantik...tapi susah baca ler syikin..ker Ajzie sorang saje yg susah baca..hihihi.

Alya kekdang ngalah gak ngan Ammar tapi kekdang kena gak Ammar ngan Alya. Sabau aje lah.

P/s
Moga suksess.

Anonymous said...

lepas buat master kang ambik phD plak, lepas nie boleh panggil Dr. Shikin.

Kagum dengan org yang belajar sambil punya tanggungjawab besar di rumah. Tahniah, semoga semuanya selamat, selamat itu dan selamat ini. :-)

blackpurple @ jowopinter said...

Kalau syikin tinggal di jaluran Bukit Antarabangsa Hulu Klang tu tambah merisaukan dalam cuaca sebegini...

Tinggal di Gombak, InsyaAllah selamat lagi... hehehe

ontahsapo said...

masa yg paling seram bila hujung2 time nak hantar la ni....mcm2 perkara bermain di kepala.....good luck...

FaEzHussain said...

Puan Syikin

wah berwajah baru blog puan. InsyaAllah thesis puan akan beres.
Tabik saya pada puan, yang sempat buat master dan juga handle urusan rumah dan anak2.

Berat mata saya memandang suami saya yang sedang bertungkus lumus nak siapkan thesis phd dia, berat lagi bahu memikul.

Byk la berdoa....insyaAllah
Semoga saya juga ada kekuatan untuk buat master di Malaysia nanti

Ella said...

salam syikin... wah berubah wajah lg ur hse... hopefully sume OK with ur thesis... tp mmg fenin klu dpt examiner yg suka peram2 hehehehe... nway all d best ya...

caya lah Husna dah pandai tgk2kan adik2nya...

maklang said...

Wa...cantik rupa baru blog nih...macam kain patshwork. Stikin minat patchwork ke?

Kaklong Syikin said...

Izhal: masa pulun betul2 buat tesis peringkat akhir tu mmg saya stop blogging kejap. lepas tu baru slowly build up mood nak blogging semula.

template ni drp blogspot templates, banyak pilihan. pilih aje yg mana suka. kat sidebar blog saya ni ada tertaip atas nama blog kawan2 tu.

good luck utk en.izhal juga :)

Ajzie & ummuhajar: saya dah tukar baru dah :),mmg yg sebelum ni pun saya perasan susah nak baca, sbb latar dia tu colourful sangatkan..

Jamri: amin..moga saya dpt buat phd nanti :). Oh ya, saya dpt full support drp hubby tersayang dan juga ahli keluarga terutama bab jaga anak2 time pegi kelas n exam, tu yg rasa mudah.alhamdulillah.

Kaklong Syikin said...

BP: tinggal kat sana ke?

OS: tima kasih

Dr. Faez: itu sbb saya pilih full time house wife masa belajar, kalau bekerja juga...rasanya kantoi. ada kawan sekelas yg berumahtangga, bekerja, belajar stop tengah jalan sbb tak tahan, terutama bab penat tu. Saya dibantu kuat oleh suami n family member terutama part jaga anak, alhamdulillah. Moga dr.pun dapt buat master juga, insyaAllah. mmg buat kat sini lagi senang sbb dekat ngan famili member.

oh ya, kalau dr. nak tau, template ni aje saya tukar 3 kali tadi; mula2 background kitten, lepas tu beach, lepas tu yg sekarang ni.maybe tukar lagi kot lepas ni:)

Ella: hehe..saja gatal tgn, tengok org lain tukar, bersemangat pulak. tq for the pray :).

hmm..itulah kelebihan kot bila anak2 ada yg dah besar,blh tlg tengok2kan adiknya. nanti ur turn pulak anak2 tolong :)

maklang: suka juga saya ngan patchwork :), sbnrnya ni dah template k 3 saya tukar hari ni, yg terakhir ni saya suka.tp taktaulah lepas ni buat experiment lagi kot :).

blogging drp mana ni ?