Wednesday, June 07, 2006

Siapa jawab telefon?

I ada story nak tell you all. Dalam perjalanan pulang ke rumah Ahad lepas drp rmh mil lbh kurang jam 9 mlm lebih, kami singgah di rmh paklong saya di Cheras untuk mengambil barang yang kami pesan sejak beberapa minggu lepas. Kami hanya berbual di pagar, tak mau masuk sebab nak cepat. Sempat paklong beritahu yang wan long (pangkat mak sedara pada adik beradik mak saya dan nenek pada sayalah) di Jementah yang berusia 84 tahun tu tak sihat. Hanya terbaring dan tak berapa nak makan. Kiranya mereka pun baru sampai dr sanalah ni.

Saya sampai rmh hampir jam 11 malam. Dah gitu gini berkemas barang2 drp keta, saya tergerak telefon mak nak maklumkan pasal wan Long ni. Lama jugak saya menunggu telefon diangkat, sehinggalah kedengaran suara mak menyambut telefon. Biasanya waktu ni dia tak tidur lagi. Suara dia macam mamai bunyinya,

Mak dah tidur ke?

lolap kojap ha..

Mak tadi kak long pegi rmh paklong, dia baru balik Jementah tgk wan ulong..wan ulong tak sihat…bla..bla..bla..

Haa.. (lemah jer dia mengiyakan)

Oklah mak..


Sebenarnya hati saya pelik gak nape mak tak excited macam biasa kalau dengar citer2 terkini. Memang respon excited mak dah saya cam, “oh..ya ke, bila kamu jumpa dia..or bila kamu telefon dia” , ini tidak, macam antara malas dan tidak jer menjawab. Yelah, mak ngantuk agaknya.

Esoknya, saya tergerak telefon rmh mak, nak bercakap dgn adik bongsu asalnya, tapi mak yang menyambut dulu. Sebelum mak nak memanggil adik tu, tiba2 mak tanya,

Eh, kamu pergi tak rumah paklong? (saya jadi pelik)

La..kan kak long citer ngan mak malam tadi?

Bila? (nada dia sungguh2 terkejut, saya dpt imagined camner air muka dia kalau terkejut)

Ya Allah, kak long telefon mak lbh krg 11 mlm lebih, bila kak long tanya mak dah tidur ke belum, mak kata lolap kojap haa..

Tiba2 mak saya ketawa besar bila dengar jawapan saya tu sebab dia sebenarnya BETUL2 TAK SEDAR YANG DIA DAH MENJAWAB TELEFON DALAM TIDUR!!!.

Ya Allah, sikit pun mak tak sedar, kalau maksu yg telefon mak sebelum tu mak ingatlah. Pukul berapa kamu telefon ? Bla..bla..bla…

Mak ni..tu kak long cakap ngan sapa?
(saya pulak jadi suspens tiba2)

Saya pun ulang balik apa yg saya ceritakan dengan mak drp A-Z tentang isi perbualan kami malam tu berkenaan pertemuan saya dengan paklong dan hal keadaan kesihatan wan long. Memang mak gelak sungguh2 sbb tak sangka boleh menjawab telefon masa tengah tidur tu. Kami pun berborak panjang sambil gelak2 . Mak bagitau mmg kebetulan malam tu semua tidur cepat dan mak pulak rasa keletihan yang amat hingga mak rasa mak tak sedar langsung bunyi telefon.

Ha..lepas ni kena letak cctv kat dlm rumah tu supaya blh tau mak tidur buat apa..mana tau buek kojo kek dapur ko..saya usik mak. Lagilah mak bantai gelak. Punya gelihati sampai saya letak telefon terlupa nak bercakap dengan adik pulak. Dah kena call lagi. Sabor jelah.

Aduh…mmg jadi citer sungguh. Hehehe..dan dan tu sebenarnya masa berborak ngan mak, saya teringat nak jadikan entri blog ni..anak bertuah!!!!. Tapi, bila fikir2 semula, seram pulak, manalah tau cik han yg jawab tepon dan menyamar jadi mak saya..larikkkkkkkk.

22 comments:

Unknown said...

Hahahah...Kelakar pulak. Tapi, memang kalau dah tidur ni kadang kita tak sedar apa yang kita cakap. Macam suami saya selalu macam tu, kita cakap dgn dia, dia punyalah jawab. Bila kita tanya balik esok, dia termangu2 macam tak ahu apa2. Geram juga di buatnya.

Unknown said...

Kak Syikin..maaf menyampuk lagi. Berwajah baru nampak blog akak ni. Heheheh

Kaklong Syikin said...

Yus: ada pengalaman jugak ya..heehe. apapun tq pada yus sbb ajor akak tu.tau dak sbnrnya template ni yg k 3 akak cuba dlm masa satu hari. mula2 kitten, lepas tu beach. masalah dua2nya sbb tulisan tak nampak jelas..harap lawo jer..tu yg tukar pada quilt sbb latar dia putih jer.

Izhal said...

fuish awal pulak saya bagi komen kali ni... biasanya nombor 20 ke atas... heheh...

kalau kat asrama,orang maimai ni kita mintak jawapan soalan dan nombor ekor... heheh...

nogori kek mano ngigau ni???

Literature Sushi said...

satu lagi entry penuh misteriiiiii...

Ella said...

syikin.... seram tu hehehehhe.... sib baik malam tu tak pikir pe2 :)

Mummy Rizq said...

memang manusia mampu berbuat apa saja waktu sedang tido.. nasib mak syikin cuma mampu bercakap kat tepon sajer.. buat nya dia buat yg lain... camno?

umi said...

hehehe..ni mesti kes tidur bercakap...datin pun kadang2 kalau dah penat sangat tido boleh bercakap..dato la bgtau, dia pun pelik datin boleh tanya soalan masa tido..:)

cantik la template blog akak ni...:)

Ajzie said...

hihi Ajzie pun takut gak kalau bukan mak syikin..hihihihi.

Alinlai said...

kesian mak cik punya letih sampai bangun bercakap kat telefon pun tak sedar :) erk...ntah2 memang dot dot dot yang jawab (cepat lari syikin...lari...)

zino said...

cek han kalau nak cakap dengan syikin tak payah guna talipon.. dia datang bisik terus hahaha..

Kaklong Syikin said...

Izhal: eh, biasakan izhal antara yg terawal, jrg 20 ke atas.

nogori kek mano ngigau ni? kalau saya tak salah faham, ngigau kek selangor yoo..ke izhal maksudkan yg lain?

raeidzall: heehe..mmg ikutkan nak letak title misteri nusantara tp x jadi

ella: ha..betul tu

Kaklong Syikin said...

MB: yelah, saya terfikir gak, buatnya dia berjalan sambil tidur keluar drp rumah, satu hal pulak. tp ini first time tau.tak molah ada dua or tiga times nya lagi.

datin seri: heheh..tak taulah. tp ni first time akak terkena dgn dia.

tq. ni blogspot template punya design. ada 2 seblm ni, kitten n beach, tp kedua2nya x jelas tulisan.tu akak tukar k 3 ni.

ajzie; ha..itulah.

Kaklong Syikin said...

alinlai: mmg dia kata dia letih dan ngantuk sangt mlm tu. kalau cik han,mmg saya dah larikkk

zino: huhu..jgnlah kena camtu

babydiana: sampai saat ni kalau dikenang balik mmg tersengih sorang2 :)

Anonymous said...

dulu, mak cakap dia selalu rasa seram sejuk bila dok kat umah sorang2..maklumla, adik2 semua dah sambung belajar..adik lelaki cakap, memang ada 'benda' kat umah, 'dia' suka kat mak sebab mak tak tinggal solat dan mengaji..

so, benda2 nih, tak mustahil...

ontahsapo said...

yang ekau pun satu, telipon time orang tuo tu tido buek apo..? kan susah...eh..jangan jangan.....!!!!

aNIe said...

Syikin...hahhaa...lawak betul mak syikin tu...siap tanya lagik...

Anonymous said...

k.shikin....harap2 bukan cik hann** yg jwb tepon tue...hehehe

NBK466 said...

Biasa gak buat benda nie... Otak 'subconcious mind' yg bercakap... MAMAI. Next day mmg takde recall langsung ckp benda tuh... kata pasarnya MENGIGAU lah...he...he..he..

simah said...

kes kes mama
i ni memang best...syikin jenis mamai mcm mak tak? :0)

Kaklong Syikin said...

Oren: hehe..mmg tak mustahil berlaku, tp harap2 bknlah kena kat mak saya

Moon: eh..mmg tak sedar langsung ya time tu?

OS: biasanya time tu mak saya tak tidur lagi :)

OO: itulah..dia ngantuk + letih sangat

kak lady: sampai ari ni kalau ingatkan mmg tersengih2

anon: itulah harapannya hehehe

nbk: hmm..itulah agaknya

simah: so far husband tak pernh komplen lg hehe.

Kaklong Syikin said...

ummuhajar: sampai hari ni kalau teringat saya mesti rasa nak tergelak