Thursday, July 20, 2006

Waaa...handphone den tercicir

Salam. Saya tak berkesempatan untuk membuat entri baru. Sabtu dan Ahad saya balik rumah mil. Isnin ada di rumah tapi tak sempat buat entri baru. Selasa dan Rabu, saya pergi ke librari2 di UM untuk pengesahan semakan terakhir footnotes tesis saya sementara menanti tesis saya yg masih belum habis disemak tatabahasa Inggerisnya oleh pihak yang berkenaan.

Seperti hari Selasa, pagi semalam (Rabu), suami saya menghantar saya ke LRT Putra untuk saya ke UM. Sebelum naik train, saya beli majalah kat gerai di stesen tu, then saya naik dan turun train di Stesen Universiti. Saya naik feeder bas masuk UM dan turun di luar fakulti Undang2 UM. Saya singgah makan di café fakulti tersebut. Masa tu around 11 pagi lebih kalau tak salahnya. Sebelum saya masuk ke library tu, hati tu menggaru2 nak menelefon Oren, mama blogger kita, untuk menyampaikan salam bloggers pada beliau.

Saya pun seluk handbag silang saya, tapi seluk punya seluk, habih 3 compartments beg tu saya seluk, hp TAK DE!!!! Berdebor weh..tak pernah kena camni. Segera saya cari dalam beg buku pulak. Puas menyeluk sana sini, TAK DE gak!!! Alah..cicir mana pulak ni??? Segera saya called suami saya menggunakan public phone. Belum sempat saya cakap apa2 dia dah tanya kenapa saya tak jawab panggilan dia? Oh sudah..kiranya dah lamalah hp ni cicir. Terus saya bagitau hp cicir. Dia terkejut. Lepas tu, saya segera pergi semula ke café tu, tak de pulak. Takkan nak pergi balik ke stesen LRT nak cari hp tu, saya baru aje sampai ni. Penat berjalan pun abih lagi. Saya putuskan utk masuk jer dalam library. Syukur ada pc utk internet, terus saya email ke email grup saya maklumkan keciciran hp saya. Nak luahkan rasa hati yg sedih tu sbnrnya. At least release tensyen sikit. Nak call mengadu kat sorang sahabat baik, S, tak ingat pulak no. hp dia. Sabor jeklah.

Lepas email, saya cuba siapkan tugasan saya. Dah namanya kehilangan barang, saya jadi kurang fokus. Masa mencari buku, jurnal dan enakmen2 pun saya fikiran saya menerawang kat hp. Terpaksa saya stop kejap. Try focus balik kat rak2 buku tu. Then, bila mata menatap bahan rujukan, tp hati kat hp. Separuh hati saya buat kerja. Syukur tak banyak. Tak sampai sejam, saya keluar semula. Hajat di hati nak ke librari satu lagi..tapi hati tu dah tak de kat situ, maka saya putuskan untuk ke UIA dan ke library sana pula.

Sapa yang ex UM atau yang pernah ke sana taulah jauh tak jauhnya menapak dr fakulti law tu ke stesen Universiti. Sampai kat stesen tu, saya pergi jumpa ngan salah seorang driver feeder bas, tanya kot2 ada orang serahkan hp pada pihak mereka. TAK DE!!! Dengan izin mereka, saya check feeder bas yang saya naiki tadi. TAK DE. Kalau ada pun belum tentu selamat dipulangkan pada saya. SUSAH nak cari orang JUJUR sekarang ni.

Then, saya pergi ke kaunter stesen tu, tanyakan soalan yg sama. TAK DE juga. Dalam train, saya duk fikir2 kat mana hp tu tercicir. Last saya guna hp tu dlm keta masa on the way nak ke stesen LRT Putra pagi tu. Mengalir lesu air mata mengenangkan hp tu. Lantaklah org perasan ke idak. Yelah, hp tu suami belikan. Biarpun hp tu jenis biasa dan tak de kamera punya, tp dah org beri, mestilah sayangkan. Dlm hp tu pun segala no. tel ada, termasuk my supervisor punya. Suami sey lum sekayo Datuk K cik Siti kita tu, kalau hp jenis saya tu hilang, Datuk K boleh beli 10 jenis yang sama dlm tempoh sejam aje *sigh*.

Tiba di stesen Putra, saya ke kaunter bertanyakan soalan yg sama. TAK DE juga. Then saya ke gerai majalah pula, pun TAK DE juga. Tapi hati tu rasa macam ada bunga2 harapan lagi. Yelah, kot2 tercicir dalam kereta suami ke.

Sampai UIA ngan bas feeder LRT, saya ke librarI UIA dan ke Law Centre cari bahan rujukan yang dikehendaki. Saya try foKus dan syukur selesai juga. Ada gak saya try call hp tu, tapi tak de berjawab. Hampa. Kot2lah org yg jumpa tu blh jawabkan. Jam 3 ptg lebih, saya naik teksi ke sekolah Husna, senang tunggu suami kat situ sekali ngan Husna. Tak lama lepas tu, suami pun sampai. Saya ngan muka moyok tak de cakap apa2 dalam keta. Diam aje, sambil tu tangan meraba2 gak bawah tpt duduk kerusi depan tu.TAK DE. Sah-sahlah hilang ni. Suami pun diam aje. Duk fikir balik, ke sbnrnya hp tu jatuh kat tempat duduk dlm train LRT tu? Aduh..buntu buntu. Makin lagi teringat2 kat hp tu. Mengalir lagi air mata, tapi suami tak perasan.

Sampai kat rmh mak (Huda n Alia saya tinggalkan kat sana), saya keluar kereta dulu. Bukakan pintu utk Husna dan Aiman. Terdengar suami saya memanggil, saya menunduk dan memandang dlm keta,

Nah..ni hp tercicir dlm keta,

Mata saya bulat memandang tangan suami. Ya Allah..hp den! Hp den dah JUMPO!! Ye haaaa..syukur syukur. Tapi kita control ayukan kat parking keta tu. Saya ucap terima kasih perlahan kat suami. Wah..pandai suami den berlakon cam tak do apo2. Terus..mood hepi saya naik 100%. Dah nak tersenyum memanjang. Kojap2 tersonyum. Kojap2 tersonyum sampai ke malamlah. Alah..macam cik Siti kita tulah masa hari announcement kisah cinta dia ngan Datuk K tu. Kojap kojap tersonyum. Macam tulah… ;).



27 comments:

AppleB said...

hehehehhhe...saspen dah tadi. rupanya jatuh dalam kereta jugak. sukurlah.

ontahsapo said...

lenkali gantung kat leher....!!!

Kaklong Syikin said...

apple pie: itulah..syukur sangat2.

ontahsapo: yolah OS..nanti den boli tali rapia..

Mummy Rizq said...

fuh.. saspen jer baca en3 nie. memang tau macam mana perasaan waktu hilang hp. seb baik jumpo kan!

NBK466 said...

Takat nie alhamdulillah tak pernah hilang hp cuma pernah jatuh berderai dari bumbung kete, masuk longkang, masuk jubang jamban & kena pijak dek kerbau jerk....he..he.he..

Kaklong Syikin said...

MB: hehe..saya yg experienced lagi suspen.

nbk: lagi hebat tu..kiro eyy ni hp skrg ni yg k limo lah yoo?


mamadiana: alhamdulillah. bagusnya MD bagi anak main game hp. saya pulak tak bagi anak2 main game hp. dilarang keras :D

WRA said...

heheheh...sib baik jumpa balik...hmmmm....akaknyer hp belum carik baru lagi nih....:(

Anonymous said...

Am pun pernah hilang Hp, memang sakit hati kalau hilang ni, hilang hp satu hal, maklumat dalam hp tu pula satu hal

Semalam nyaris-nyaris tak hilang, hp tertinggal kat motor, nasib baik org tak perasan kalau tidak syonaralah

Kaklong Syikin said...

kak wan: itulah, syukur sangat.rasa bernafas balik. akak belilah cepat2 takut emergency nanti terutama bab nak bersalin ni dah dekat :D

Am: syukur hp Am pun tak hilang..mmg blh menangis dibuatnya.

Literature Sushi said...

pernah terjadi kat saya, anak saya main HP dah terjatuh celah-celah seat keta tu. Tiga hari baru jumpa... :)

Kaklong Syikin said...

raiedzal: mesti gabra sangat masa tukan..susah hati tok sah cakaplah ya tak?

moon: heeh..itulah.mmg muka dia selamba aje...betul moon, kalau jatuh kat mana2 tu, al fatihah ajelah jawabnya.

Unknown said...

hehehe...kelakar pun ada cerita kak syikin ni. Saya dpt bayangkan mcm mana perasaan akak masa hp tu masih belum di jumpai. Pandai jer suami akak berlakon hihi. Nasib baik tercicir di kereta....kalau tmpt lain dah lesap rasanya kan kak.

Mama Sarah said...

sensitip lah baca hp hilang! anyway, gembira saya baca ending cerita ni.

haiii... sempat lagi tersipu2 tu yea.

Kaklong Syikin said...

Yus: hai yus..rasa tak bermaya dan hilang mood sungguh time tu. kalau cicir kat tpt lain mmg lesaplah jawabnya.

mamasarah: nape? pernah experience the same ke? hehe..idaklah sampai tersipu2, tp kawallah diri tu drp terjerit pekik gembira :D

Izhal said...

Alhamdulillah sudah jumpa!!! salah satu kepelikan berlaku pada orang2 menulis tesis kot...saja Allah nak bagi otak release tensen dari belajar je, Dia tarik fikiran ke arah lain... ;)

KAMATO said...

Ingatkan dapatla ganti tel baru, dah jumpa pulak, melepas la.....

Shami said...

Wah telitinya awak mencari, he..he..he tapi bab sedey benda hilang sama cam saya, jugaklah, hilang fokus kalau barang hilang, tapi lamer2 tu jumpa jugak..hi..hi..hi

Kaklong Syikin said...

Izhal : agaknyalah kot..hehe.

kamato: kalau hilang betul, tak tau bila blh dpt ganti hp baru :)

shami: heehe, yelah kat tpt2 tu saya berhentikan..manalah tau jatuh kat salah satu tmpt tu.

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

sib baik cicir jumpo balikkk..kalau x..ngangooooooooo

Hot Mama said...

Mujur jumpa balik HP tuu, susah hidup takde HP nie...Sure legakan!

Kaklong Syikin said...

ZZ: mmg ngangolah jawab eyy..

HM: mmg lega sangat2 HM, naknya kita dah ada family ni, hp penting nak call hubby n anak2.

oldtown~Smell the Roses said...

tula...ntah ape2 kan..
Nani aritupun, tercicir rantai tgn yg mak bg.puas carik.ingatkan dah tak jumpe..uper2 nye dlm kete.husband gak yg jumpe!!heheheh...

Anonymous said...

hikhikhik....masih rezeki akak lg nk guna handphone tu rupanya...syukur Alhamdulillah...

Kopi Suam said...

yahuuu bestnyerrr...

maklang said...

Nasib baik...nasib baik....

NONIE AZIZ said...

hihihi...Saya pun pernah hadapi perkara yang sama macam shikin masa tu jantung rasa mcm nak terlucutkan!!

Kaklong Syikin said...

nani: hehe..nak jadi masalahlah tu. rantai tgn akak pun pernah cicir dlm keta yg mil bagi..aduh kelam kabut dibuatnya, suami akak yg jumpa gak :D

bie: betul tu, masih rezeki akak

KS: mmg best!, tapi saya ni lagi best berganda sbb akhirnya KS dpt gak tinggalkan jejak :D

Maklang: betul tu

MR: haha..itulah, nasib baik tak admitted ward