Sunday, September 17, 2006

Satu Tahun

Assalamualaikum,

Hari ni 17 September 2006 (Ahad).
Genap satu tahun saya ber blogging.
Moga saya akan terus ber blogging.
Terima kasih kepada anda yang sudi membaca blog saya ini.
Terima kasih di atas segala komen anda di setiap entri saya.

Terima kasih kepada suami terchenta yang memperkenalkan dunia blog ini kepada saya. Walaupun pada asalnya saya ragu-ragu untuk mendaftar diri sebagai blogger, tetapi dia nampaknya berjaya 'menghasut' saya untuk berbuat demikian. Dia pun tak sangka saya akan rajin blogging hinggakan satu hari dia cakap dengan anak2, "ummi kamu asyik blogging aje". Saya pun tersengih-sengih kerang,"Itulah, sapa suruh abang ajar Nor blogging.." heheh.

Tetapi, andai suatu hari anda dapati saya tiada di blogland ini secara tiba-tiba tanpa akhir kata, mungkin ketika itu saya telah ke rahmatullah, kerana kematian itu tidak akan lewat sesaat dan tidak akan cepat sesaat. Tiada lain yang saya pinta, sedekahkanlah al-Fatihah kepada saya dan maafkanlah saya di atas segala tulisan saya yang menyinggung hati anda ya.
>>>>>>
Al-fatihah kepada Allahyarhamha kak Haniza, adik kepada Prof. Madya MKI yang telah kembali ke rahmatullah pada hari Jumaat lepas. Beliau menderita sakit yang amat sangat. Saya langsung tidak mengenali beliau, tetapi melalui blog Prof. sahaja yang berkongsi pengalaman kesakitan Allahyarhamha ( 5 entries berasingan). Paling menyayukan hati saya kali ini apabila melihat gambar kenangan arwah bersama 4 anaknya yang masih kecil. Air mata tidak dapat ditahan-tahan lagi. Kasihan dan terharu sungguh melihat wajah anak2 itu yang kehilangan ibu mereka di usia begitu muda. Terbayang saya, macamanalah kalau anak2 saya di tempat mereka, menyaksikan kematian ibu di hadapan mata mereka sendiri. Allah, berilah kekuatan dan ketabahan pada anak2 ini mengharungi rasa rindu dendam yang amat sangat pada arwah ibu mereka. Engkau Maha Mengasihani. Amin...

29 comments:

uDA said...

wah dah setahun menjadi blogger tegar. tahniah kak...teruskan menulis~

Anonymous said...

selamat menyambut ulangtahun berblooooooging hehehe...

apa kata kalau syikin 'post' kan semula entry yang pertama tu. :-)

walaupun baik bila selalu mengingati mati, tapi jangan la disebut, sayu je dengar :-(

kasutVINCCI said...

selamat ulangtahun kak. Selagi bernafas dan terdaya, harap akak terus menulis.;)

Kaklong Syikin said...

uda: blogger tegar? belum lagilah hehe. tp tima kasih & insyaAllah.

Jamri: tima kasih. sorilah kalau buat Jamri sayu, tp kena sebut jugak, sbb saya ni jenis lalai orgnya :(

kv: tima kasih & InsyaAllah

Anonymous said...

Waahh..dah setahun yer kak. Semoga dapat terus berblogging. Suka baca cerita2 akak, banyak pengajarannya.

Anonymous said...

Syikin,
TQ atas ucapan takziah. Seluruh keluarga terharu dan terkesan dengan ucapan dan ingatan pada Haniza.

Kaklong Syikin said...

Yus:yelah, tak sedar masa berlalu.tq kerana suka isi tulisan akak :D

Prof.Madya MKI: sama2. sampai ke malam ini saya masih lagi teringatkan nasib anak2 arwah. sungguh mengharukan.

Kunci said...

Selamat ulangtahun blog kak syikin. pertama kali saya baca blog ini, akak tulis tentang cerita seram. saspens sungguh.

Lan Rambai said...

tahniah kerana berjaya kekal blogging setahun!

Kaklong Syikin said...

Kunci: tima kasih. Oh ya ka? sbnrnya ada lagi citer seram, tp nantilah dulu.

lan rambai: tima kasih.

Anonymous said...

akak teruskan berblogging...cite akak byk pengajaran, byk kata2 nasihat, byk peringatan tak kurang jugak byk lwk jenaka...sesuai utk segenap lapisan usia...hehehe

Alinlai said...

selamat ulangtahun 1...semoga lebih rajin post entry dan berkongsi apa yang patut :) erk...tadak makan-makan ka? ke ke ke

Kaklong Syikin said...

bie: insyaAllah. tima kasih. cuma takut gak org fikir, mcmlah kita ni bagus sangat nak citer bab2 nasihat n peringatan. walhal akak pun insan biasa aje, banyak kelemahannya

alinlai: tq..insyaAllah. makan2? hehe..tarak, tp nak kongsi masakan masuklah blog masakan saya tu :D. ada kat sidebar alamatnya

Bunga Rampai said...

Salam,
Wah, dah setahun berblogging? Tahniah dapat bertahan hingga kini. Selamat menyambut ulang tahun pertama blog dan berblogging.

Moga Syikin sentiasa sihat walafiat, ceria, damai dan tenang, moga selalu diberi petunjukNya. Amin.

NBK466 said...

Siapa sangka...hasutan suami itu membuatkan Syikin jadi president MASK tanda disedari..he..he..he..

Al-Fatihah...

Anonymous said...

happy 1st blogging anniversary!
terpanggil nak komen pasal tukang potong rumput kurengg ajar. saya pernah kena sekali. dengan budak jual barang. main masuk pagar kita. pastu ketuk grill (nasib baik berkunci) sekuat hati nak jual barang. saya kata tak minat dan memang tak ada duit time tu. dia boleh mintak derma pulak, berapa-berapa pun boleh. kalau dia tak kureng ajar sangat mungkin saya bagi. tapi sebab takde langsung sopannya, saya suruh dia keluar dan terus saya kuncikan pagar lepas tu.

RaFFLeSiA MeRaH said...

terharu lak baca blog syikin kali ni, apepun ajal maut ketentuan tuhan, selagi kita bernafas di muka bumi tuhan ni, kehidupan mesti diterukan...tambahkan amal ibadat dan yg penting ingat pada kematian...

Anonymous said...

selamat ulang tahun blog yang pertama.

takziah kepada keluarga Prof Madya MKI. Saya baca juga tulisannya. syahdu dgn sokongan keluarganya yang tak putus2.

Kaklong Syikin said...

BR: tima kasih & amin atas doa itu :D

nbk:hehehe...den tak mintak gelaran tu, dah org boghi..

ummi: tq. oh..saya rasa apa yg ummi rasa tu..krg ajarkan?

RM: betul pdpt RM tu

MS: tq. yap..untung keluarga mrk penuh dgn kasih sayang..support each other

Sastri said...

Happy 1st Blog Anniversary kak... Semoga terus tegar berblogging... :-)

Takziah pada Prof Madya MKI... Semoga beliau dapat bersabar dengan dugaan ini...

Ayu Mohamad said...

Tahniah kak syikin.. semoga terus berblogging lagi..:) and thank u juga sebab bukan sekadar menjadi rakan di alam cyber tapi di alam telefon juga hehehehe

takziah kepada Allahyarhamah.. semoga rohnya diletakkan ditempat org2 yang beriman.. aminnnn

Izhal said...

Tahniah, dah sampai 1 tahun menulis di sini... macamana perasaan? apakah yang paling npuan suka dan perolehi dari berblogging??? (macam interviw la pulaaa)

Mummy Rizq said...

alfatihah jugak untuk allahyarham haniza dan takziah kepada keluarga beliau.

waa... dah setahun yer! keep blogging syikin. walaupun kita tak pernah jumpa (rupa pun MB tak tawu) tapi bila dapat baca segala cerita2 syikin rasa macam dah kenal lama...

Pnut said...

selamat ulang tahun ber-blog...
bila kaum ibu nak gather-gather dan berjumpa ni??

Kaklong Syikin said...

sastri: tima kasih & insyaAllah

Ayu : tima kasih & InsyaAllah..hehe, tq sudi tepon akak gak

Izhal: tima kasih

perasaan? mcm tak percaya blh kekal menulis hingga setahun lamanya hehe

KEsan blogging? blh kenal org, pesen n ragam, pelbagai cerita suka n duka bloggers.

MB: insyaAllah, saya terus blogging. sukanya kalau rasa cam dah kenal lama hehe.

pnut: tima kasih. eh..cubalah pnut jdi organizernya..

Anonymous said...

Selamat ulang tahun blog Syikin, sebenarnya seronok berblog ini, selain dapat mengisi masa lapang kita juga dapat berkongsi pandapatan kita dengan blogger lain.

Satu lagi kita dapat lihat balik perjalanan hidup kita bila baca entry2 lama-lama kita

Sherin de Souza said...

Tahniah Syikin! Tahniah kerana masih berblogging lagi! InsyaAllah Syikin akan terus berblogging lagi ye?

AlFatihah untuk allahyarhamah Haniza dan takziah buat keluarga allahyarhamah. Mmg kesian tengokkan anak-anak yg kecil & muda kehilangan ibu yg tercinta......

Kaklong Syikin said...

Am: tima kasih..yap, betul pendapat2 AM tu ttg blogging n entri2 lama

sherin: thanks n insyaAllah :D.

harap sherin dah tgk gambar anak2 arwah dlm blog Prof. tu..kecil2 lagi..they still need their mom's love n attention.

Zareda Norman said...

syikin, tak sangka rupanya kita grad pada tahun yang sama dan dari universiti yang sama.. dah tu fakulti pun sebela menyebelah jer.. hehhehe keciknya dunia ni kan