Saturday, October 07, 2006

KENA TINDIH (2)

Assalamualaikum ,

Pertama2nya, TAKZIAH kepada AJZIE, mama blogger kita yang IBUnya tersayang dan RATU HATInya telah kembali ke Rahmatullah, hampir 3 minggu dah rasanya. Walaupun sedih, saya yakin AJZIE sabar dan redha dengan ketentuan Ilahi. Al-Fatihah untuk arwah IBUnya.

*************************************

Ok..saya tergerak nak respon semua komen entri KENA TINDIH yang saya simpulkan ada yang;

1. yakin ia 100% disebabkan sleep paralysis
2. dua sebab pun ada; sleep paralysis n gangguan syaitan
3. tak pernah experience & tak mau kena (betul tu, once kena ganggu, selalu kena mcm saya),
4. bab tindih menindih sesame manusia tu, hehe..TST. tak pe, lawak bulan RAMADHAN…

PENDAPAT SAYA SENDIRI? Saya menerima yang no. 2 tu..terutama bab gangguan syaitan. Kenapa ya? Sebabnya saya dah biasa kena. Dah kawin ni sesekali kena gak, Cuma tak sekerap masa belajar dulu. Antara yang saya masih ingat;

1. Pertama kali kena, tidur rmh makcik, temankan dia sebab pakcik tak de kat rmh. Saya, makcik n sorang lagi makcik tidur kat ruang tamu. Tempat pembaringan saya paling hampir dengan pintu nak ke dapur & tandas. Saya tak tidur lagi masa tu, yg lain dah masuk alam mimpi agaknya. Tak berapa bleh nak tidur, akhirnya masa saya rasa nak terlelap, saya terdengar bunyi orang berjalan di dapur, walhal 2 makcik saya ada bersama. Dan bila saya cuba mengiring ke sebelah pula, tiba2 badan saya terasa kena himpit..kelam kabutlah jugak, sbb first time kena.

2. Saya di lower six sementara, tinggal kat asrama. Masa tu tak boleh lelap langsung, entah kenapa, puaslah saya cuba lena, tak boleh. Tapi by the time nak rasa tidur betul tu, tiba2 badan saya kena himpit..puas juga cuba lepaskan diri. Akhirnya berjaya ngan bacaan ayat2 tertentu. Masalahnya, saya dpt rasa mcm nak kena tindih lagi, akhirnya saya bangun dan pergi ke katil kawan, tumpang kat katil dia, saya dah baring tu pun rasa nak kena tindih lagi..sabor jeklah. Tp tak berjaya ‘benda’ tu.

3. Masa di matrikulasi, ini paling dahsyat pada saya bab kena tindih,. Sila klik kat sini:
http://widaad98.blogspot.com/2006/03/citer-hantu-ii.html - citer di tahun 1: blok A, no. 3 (sebab saya boleh nampak dan lepas bergelut tu saya rasa saya terpijak badan benda tu) dan tahun 2 (saya berlawan cakap n kena tindih).

4. saya di tahun 1 di main campus, sama mcm kes no. 2. saya kena tindih, saya berjaya lepaskan diri, dan berpindah ke bilik kawan, masalahnya kat katil kawan tu pun saya macam nak kena tindih lagi.

5. dan dah kawin ni, bila saya rasa tak blh nak tidur, lepas tu cuba lelapkan mata, tak lama tu boleh terasa mcm benda tu dating n nak menghempap kita, yg best tu terasa dia melantun semula sebab tak boleh nak hempap..masa ni mmg strugglelah tak bagi dia dpt hempap betul2. Saya, kalau dah tutup lampu, tp gelapnya lain mcm, ha..siaplah..kalau org dah biasa kena ganggu dek setan, dia boleh tau gelap lain macam tu maksudnya mcmana. Saya pun tak tau, nape kena benda2 mcm ni, sbb sejak kecil dah kena. Ramai cakap, sbb saya ni lemah semangat. Tak taulah..

hehe..itu saya tak citer lagi,saya dah dua kali terkena dlm tidur saya rasa saya ketawa mengilai2..tapi bila terjaga, rupanya saya bermimpi. Sebabnya suami tak menegur pun saya ketawa dlm tidur. Yg peliknya, dua2 ni masa saya tgh hamil. Cuma masa mengilai tu, saya tau itu bukan saya, Cuma saya tak boleh kawal diri. Oh ya.. suami saya pun tak tau citer ni hehe.

**********************

Menu apa berbuka petang ni? kami ada jemputan, insyaAllah, akan pergi.

Tak shopping ke ari ni? Kami tak pergi.

Kalau tak bershopping, rehat2 kat rumah tu elok gak..tp, untuk suami isteri tu takleh dekat2 sangat, sebab "karan"nya double bulan posa ni...



28 comments:

Anonymous said...

bahaya yer tindih2 ni..

Kak Teapot said...

eeh..seriaunyer baca entry syikin kali ni. so far akak tak penah kena...mintak2 dijauhkan! nauzubillah..
tapi selalu gak dengar org kata yg biasa kena benda2 camni org yg lemah semangat..wallahualam!

akak ingat syikin eloklah jumpa ustaz mana2 yg pakar dlm hal mintak buang terus benda2 halus yg menindih nih...

tak tau nak masak aper ptg nih..aduss!

Ajzie said...

terima kasih dari kami sekeluarga buat syikin. Hanya Allah yg dapat membalas budi balik syikin. Moga arwah ibu saya ditempatkan di makam yg tertinggi. Amin. Al-Fatihah.

maklang said...

Bulan puasa ni kalau dapat lelap sekejap waktu tengahari tu memang syok...tapi InsyaAllah tak ada syaitan nak tindih...

Kiah Kardashian said...

eik...bahaya ek tindih menindih. Bulan posa setan tak leh tindih setan ikat. Kalau kena tu kalau tak teori sains...mesti kena tindih dengan orang...heheh.

zino said...

bulan ramadhan ni tak boleh nak tindih2 hehe

ibuVouge said...

err.. nak tanya ni
kalau mcm kiss ke peluk hubby tu mcm mana ya.. mcm terbiasa la kak syikin
iv asal nak tinggal kan hubby or hubby nak tinggalkan iv, mesti buat cam ni..tapi xde la sampai bernafsu.Kalau tak buat mesti mcm gelisah saja.

Anonymous said...

saya pun rasa bab tindih ni kes gangguan syaitan..saya tak pernah kena tapi adik saya memang selalu kena...memang dia ni jenis *lemah semangat*...atupun dia memang udah jenis *terpilih* sebab sejak usia kecik lagi memang selalu kena kacau....syikin ni pun gamaknya seangkatan dengan adik perempuan saya la tu..

abiumar said...

Assalamualaikum...

Tahniah juga.. AlFatihah.

AMin

Zareda Norman said...

syikin
zar jarang sangat kena tindih ni, last sekali zar kena mase dok kuarters, zar tidur kat ruang tamu, memang dengar bunyi loceng dia.. kelecang kelecung, lepas tu memang kena, siap ternampak bayang dia kat belakang, tapi bila dapat lepas, memang zar marah giler giler.. alhamdullillah sampai sekarang ok ler.

Benda ni kita tak leh ingat dia, kalau ingat sure dia datang kaco

edyan7 said...

Salam...

Pernah kena masa sekolah dulu. masa first time mmg takut. Dgn bdn besar berbulu, mata merah...eeei... ngeri.

Tapi bila dah kali kedua dan seterusnya mmg lawan balik... tak takut dah. Ustaz sy kata, makhluk tu suka kat kita. Kalau tak lawan nanti dia ikut ke mana pergi. Lagi2 masa kita tak 'suci' tu, suka dia.

Alhamdulillah masuk U dah tak de dah. Macam akak kata, baca je apa2... sampai satu kali tu sy hanya mampu kata Allah...Allah je.
Nau'zubillah...!

Hot Mama said...

Takziah dan Alfatihah .

Sastri said...

Aduhai... dah 4 kali Sas cuba post komen nih... tak gak menjadi... kenapa la agaknya... Takziah buat Ajzie, semoga dapat bersabar dengan dugaan ini dan semoga roh ibunya ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...

Sas pun penah kena tindih sekali, alhamdulillah, takde dah...

Sherin de Souza said...

Takziah kpd Ajzie. Alfatihah.

Takut la Syikin. Harap-harap tak akan kenalah. Mengapa agaknya Syikin kena a few times? Nasib baik Syikin tabah & berani.

Alinlai said...

hmmm pernah macam nak kena tapi baca ayat Kursi dengar macam benda tu melantun-lantun...masa sekolah2 dulu la. apa-apa pun selamat menghadiri jemputan berbuka posa :)

Azer Mantessa said...

takziah buat ajzie .... al-fatihah.

kalau kat amerika, kes tindih nih depa kata ... kena kacau ngan alien. kalau kat jepun ... depa kata ... old woman on me.

tapi apa2pun ... org pompuan berkawin, mang kena tindih ... hehehehe ... aku tambah lagi lawak ranadhan :D

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Titicaca said...

saya pun selalu gak kena tindih masa zaman sekolah dulu...lepas kawen ada la sekali dua je kot..tapi bila baca ayat kursi dalam hati rasa cam kat pinggang saya kena tarik, pastu baru lah boleh gerak...

Anonymous said...

ngeri nyer kak syikin..hasben pun ada ckp slalu kena tindih, tp semenjak kat sini xde plak..

bab menu, hari ni masak mee goreng ngan apam jer sbb mlm nanti hasben kata xnak sahur..

Bunga Rampai said...

Salam,

Berbuka petang ni: teringinkan cendol ..

Hari ni KL sesak pastinya. Merayau kat blog kawan-kawan lagi bagus :)

IBU said...

paling geram bila rasa macam dah sedar, dah boleh nampak surrounding tapi tak leh gerak. grrr... tapi tu dulu la, zaman kecik2. mak kata, tidur lupa nak basuh kaki or baca bismillah. sekarang ni ibu pulak la pesan kat anak2, tidur basuh kaki dulu, and jgn lupa baca bismillah.

p/s tapi ibu sendiri kalau tidur baca bismillah pun kadang2 ter-tindih. ishhh....

Anonymous said...

qIsk...ngeri sungguh pengalaman2 Syikin nie...tapi kalau kuatkan semangat 2,3 tahun lagi dah buleh jadi Ghost Buster profesional.

Kaklong Syikin said...

Salam,

Ajzie; tak de sumbangan besar pun. Ini aje yg dpt saya bantu awak.

MLang: mmg best dpt tidur, letih semacamlah..

Zakiah: hehe..pandai melawak awak ya..

Zino: tak pe mujahadah..tp waktu lepas posa hingga sahur tu, blhlah..

iv: nanti saya cari jwpnnya..

Simah: hehe..ada geng saya rupanya

UM: tima kasih bg pihak Ajzie

Zar: seramnya..

Edyan: wah..lagi teruk drp akak..ha ah, akak pun prnh dpt sebut Allah aje sbb sesak nafas tk leh nak sebut betul dah

HM:thanks on behalf of Ajzie

Sas:thanks sbb sabar n tak putus asa tinggalkan komen. Tq on behalf of Ajzie. Eloklah kena sekali tu aje..jgn kena lagi..susah..

Sherin: thanks on behalf of Ajzie.
elok tak kena langsung Sherin, susah nak bernafas n bergerak masa kena tu

Alinlai: sib baik dengar aje tak nampak..
best tau jamuan berbuka tu, sebab ada juadah menu arab sekali :D

BRo. Azer:tq on behalf of Ajzie

hehe..mmg lawak bulan ramadhan

Titicaca: hmm..macam2 stail org kena tindih nikan..

MS: bab ternampak or terdengar tu yg seram tu MS..
best menu iftar tu

BR: dah dpt makan cendol?

Ibu: salam kenal n tq tinggalkan komen.
ha..samalah cam saya ibu geram kalau tak blh nak gerakkan badan kalau rasa dah sedar tu..

nbk: hehe..tak polah, tak nak den doo..asyik nampak muko hantu yoo..lamo2 den pun naik hantu..

Anonymous said...

kalau mcm saya,selalu sgt kena...nie yg tergerak hati nak cari explanation dia...huhu...sampai 3 kali semlm...bingung saya dibuatnya...pula tu saya dgr byi bsg betl smpi tlga saya sakit...bernafas pun sesak jer...apa yang ptt saya lakukan...