Monday, October 16, 2006

Kenangan Raya

Assalamualaikum wbth,

Sedar tak sedar, kita dah berada di minggu terakhir puasa. InsyaAllah kita akan beraya minggu depan. Minggu ni juga dikira minggu merebut Malam Lailatul Qadr. Sama-samalah kita berusaha untuk mencapai satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan ini.

Saya yakin, masing2 ada kenangan raya sendiri, tidak kira sedih atau gembira. Bagi tahun ni, ia adalah tahun ke 14 kami sekeluarga beraya tanpa arwah ayah. Teringat masa tahun pertama beraya tanpa arwah. Masa tu saya, mak dan adik2 beraya di rumah atuk (ibubapa mak) dulu. Lepas semua balik daripada surau usai solat raya, kami berkumpul di ruang tamu dan duduk dalam satu bulatan besar. Atuk dan wan (dua2 dah arwah dah) menyuruh adik saya yang bongsu mulakan salaman. Mula2 tu tak de apa2 yang berlaku, tapi masa adik saya mula bersalam dan mencium tangan arwah atuk, tak semena-mena arwah atuk menangis tersedu-sedu. Ya Allah, saya yang berazam tak mau menangis, turut mengalir air mata. Bahkan airmata ni berjangkit2 hinggakan semua yang ada menangis sama. Mungkin arwah atuk sedih memikirkan cucu2nya yang 6 orang ni dah kehilangan ayah dalam usia yang muda lagi. Entah hingga tahun keberapa pemergian ayah baru saya dapat kawal air mata ni daripada mengalir di pagi Syawal.

Kenangan raya lagi, masa tahun pertama saya menyambut raya sebagai isteri. Saya menyambutnya di rumah mil, masa tu waktu malam raya, tengah sibuk sangat tolong mil di dapur, bila suami datang kat saya dan bertanya saya dah telefon mak ke belum. Ya Allah, baru saya teringat saya belum call mak lagi sebab tengah kalut masa tu. Saya pun call mak, alahai..entah kenapa tiba2 sebak sangat sebab buat pertama kalinya saya beraya jauh daripada mak, mengalir gaklah air mata masa mohon ampun dan maaf dari mak tu.

Tahun 2004 pula special sebab saya melahirkan Alia pada hari raya ke 3. Tak pe. Nanti saya buat satu entri pasal ni sebab panjang, hehe.
Kenangan raya anda pula macamana?

32 comments:

zino said...

rutin raya zino sama je sepanjang tahun.. balik ke rumah MIL tapi selepas sembahyang raya sekeluarga ke rumah mak zino.. tu yg untung kawin dekat2 hehe..

kadang2 tu zino pi sembayhang di masjid kat rumah mak.. langsung tak ada masaalah nak balik rumah sapa..

Kunci said...

Selamat hari raya kak. Keluarga saya beratur mcm keretapi salam. Start dgn nenek, pastu ikutlah pangkat masing-masing.Lepas salam sesi bagi duit raya pulak.Mula2 syahdu pastu riuh rendah.

Tahun ni saya tak jumpa mak dulu.Nampaknya pengalaman akak first time tu jadi kat saya. Konfem saya nangis ni.

Alinlai said...

Pengalaman raya masa budak-budak la paling best...bleh kumpul duit raya banyak2...skrg ni kita yang kena hulur duit raya tu ke ke ke

Kaklong Syikin said...

salam,

bro. zino: baguslah camtu.tak de pening2 kepalakan..

kunci: nak buat camner, tempat isteri di sisi suami. insyaAllah, dpt juga jumpa makkan..cuma lambat ajelah.

alinlai: hehehe..ya betul..

RaFFLeSiA MeRaH said...

takat ni dah 31 tahun memang raya kat pahang lerr, takder tempat lain lagi....tak tahu la camner kalau beraya jauh dari mak, pasal kita adik beradik x ramai cuma 2 org jer...rasanyer tiap2 tahun nak raya kat pahang jer laa...

Pandang Dengar Diam said...

Kenangan yang paling Cuaca tak boleh lupa bila raya ke 5 Arwah Ayah pergi mengadap NYA....semoga rohnya do cucuhri Rahmat oleh ALLAH S.W.T

Pandang Dengar Diam said...

Yh tidak dapat cuaca lupa Arwah Ayah pergi mengadap Illahi pada raya ke-5...Semoga Beliau di tempatkan pada orang2 yg di kasihi...

Pandang Dengar Diam said...

Yg Cuaca tidak boleh lupakan Arwah Ayah pergi mengadap Illahi pada raya ke-5...Semoga dia di tempatkan dalam golongan yg dikasihi....

Anonymous said...

paling tak best raya tahun lepas sebab tu ler 1st time raya kat umah MIL..memang tak sama raya kat kampung sendiri..kalau ikutkan, kat umah MIL memang meriah sebab ramai adik ipar/duai, kat umah mak sendiri, selalu sunyi jek..tapi walaupun sunyi,baik la di kampung sendiri, kan...

Tapi memang nak nangis masa call mak malam raya..mak start sob..sob, terus hilang kata2..last2 mak suh call esok jek, mungkin sebab mak sebak..yalah, anak pompuan yang senegara pun tak balik (adik pompuan saya study di US)..

Tapi this year rasanya meriah, sebab dah ada anak 2..

Puteri Satu said...

1st raya sebagai isteri dah raya umah MIL ya....klu saya tak tahu camana la kak....tapi apapun...raya 1st sebagai isteri...kat umah mak saya....beshnyeeeeee....tahun2 depan lum tahu....nasibla....muahahaha

Kaklong Syikin said...

Salam,

RM: kalau dpt suami sporting raya rmh RM dulu tiap2 tahun tak pelah

Cuaca: al-Fatihah utk arwah abah.

Oren: mmg tak sama oren, wlwpun keluarga mil mungkin lbh ramai or lebih mewah..

ha, eloklah anak2 tu penawar sedih..

PS: hehe..tahun ni thn k 8 berturut2 akak beraya rmh mil dulu. tp raya pertama mmg still dpt jumpa mak akak gak..

tee said...

ada sekali tu masa 9 tahun, dok rumah jer masa raya sebab demam..

aNIe said...

Kenangan raya memang tak pernah lupa...walaupun masa kita kecik2 ye syikin...

Tahun 1985...kenangan raya kak lady ialah melahirkan Ude pada hari raya ke-2...macam2 hal...kelakar sungguh...nantilah kak lady pun nak buat entry pasal tu... :)

simah said...

kenangan saya sebagai isteri raya kat turki..kena tunggu pukul 3 pagi utk telefon malaysia...nak ucapkan selamat hari raya kat mak ayah... mak saya dengar suara saya aja... terus menangis depan telefon... bapak saya cool ja tapi saya tau dia pun sedih...saya maintain ja tapi lepas tu masuk bilik air terus memangis hehehe

Anonymous said...

Org p'puan nie...kalau hari raya tak nangis tak sah ker? he..he.he..

Anonymous said...

tahun ni pertama kali aku beraya 4 beradik.adik bongsu dah takde.tinggal berempat jer.

Anonymous said...

tahun ni tahun kedua beraya kat negara orang..saya tak yah tunggu raya..start bulan posa, bila tepon mak mesti dah rasa nak nangis jer..tu blum tunggu malam raya lagi..
first time raya lepas kawin pun raya kat umah MIL..mmg nangis la, tp seb baik dlm bilik..hubby pun tatau..bila cerita kat dia, dia gelakkan jer..

Ajzie said...

Seronok bercerita pasal raya. Raya this year kurang gumbira bagi kami sekeluarga kerana kehilangan ibu tercinta.

Anonymous said...

komen untuk entri bawah..
orang kata kalo tanak gatal2 kena chicken pox, kena mandi air daun semambu..tp tatau la mana nak cari daun tu skang ni..

Lan Rambai said...

Sejak arwah abah saya meninggal, seronok beraya tak pernah datang dah buat berepa tahun. Bila dah ada keluarga sendiri dan beranak pinak, baru rasa balik kemeriahan tu. Meriah tgk anak2 gembira bila raya hehe

ibuVouge said...

ni untuk nbk ye kak syikin, kite nangis xpe..sbb perasaan kita halus, tapi org lelaki tu lainla
iv tahun lepas , raya ke empat bersalin untuk LC

Ayu Mohamad said...

kak... sy pon thn lepas hubby yg ingatkan masa pagi raya dah tepon mak dgn abah ke blom.. baru ckp hello jer dan banjir dah.. uwaaa sedey gile masa tuh.. tahun ni tak tau le mcm mana gaya nya hehehe.. harap2 leh le kontrol :)

selamat ari raya yer kak. maaf zahir batin

Zareda Norman said...

syikin
kalau kawin orang dekat dekat tak besnyer tak merasa suasana beraya tempat lain.. kalau kawin orang jauh, gado plak nak balik beraya.. ehheh

first time raya kat rumah MIL, ada sorang pompuan dok kat tangga nangis di pagi raya.. hahhaha

pekan said...

tahun nie raya ke 2 arwah nenek tak ada.. rindu nyer pada arwah..

al-fatihah..

selamat hari raya..

pekan said...

tahun nie raya ke 2 arwah nenek tak ada.. rindu nyer pada arwah..

al-fatihah..

selamat hari raya aidilfitri..

Anonymous said...

Selamat Hari Raya juga kami ucapkan kpd kak. Maaf dipinta sekiranya selama kami ber'blogging' ada terkasar bahasa atau tersentuh jiwa. Moga2 syawal tahun ni penuh dgn keberkatan kerna kejayaan mengharungi ramadhan dgn penuh keinsafan. Jumpa lagi dilain ketika...

-dato' & datin-

Zackyun said...

Salam!

hehehe
selamat hari raya aidilfitri!!1

Kenangan raya?erm,macam2 laa ceritanye..ada yang sedih,ada yang gembira..tp bg sy,byk lagi kenangan sedih (huhhuhuhu)...entahlah....mungkin kerana tiap hari adalah hari gembira,kita sedih selepas ramadhn pergi barangkali...

Anonymous said...

kenangan 4 tahun tak raye leh kire kenangan raye gak tak?hehehe

MOKCIK AZWA said...

Syikin..

Assalamualaikum...lama tak menjenguk ke sini. Musim ramadhan kali ini bizi sangat dengan kerja keduniaan...sampai nak update blog sendirik pun tak sempat.

anyway, azwa nak ucapkan Selamat Hari Raya AidilFitri, Maaf Zahir dan Batin untuk Syikin sekeluarga..salam mesra dari sahabat di alam siber.

edyan7 said...

hmmm al-Fatihah untuk arwah ayah kak syikin...

selamat hari raya! sy syok buat kuih2 dr resipi kak syikin...hehhehe

Sofira said...

selamat hari raya aidil fitri buat syikin sekeluarga. maaf zahir batin :D

Kaklong Syikin said...

Salam,

tee: alahai, kesiannya. tp dpt gak tak duit raya?

Kak Lady: betul kak, kenangan raya kecil2 tu masih lagi jadi kenangan

oh..akak pun ada bersalinkan anak time raya ya..citer jgn tak citer nanti..

simah:pengorbanan awak lagi besar simah, bukan setiap tahun dpt jumpa parent awak..

nbk: buek cuci mato..tak salah dookan nak nangih? :D

MS: mmg tak tau nak cari kat mana, tp org kata, cari tpt area org india..betul or idak, tak taulah.

LR: betul cakap awak tu..

iv: takpe, boleh tinggal komen utk org lain gak :D. la..iv pun bersalin gak time raya..

ayu: kalau nangis pun tak ayu..dah itu emosinya..jgn sampai bengkak mata kena pakai spek itam udah..

selamat hari raya juga

Zareda: eh..sian plak kat pompuan tu..

zar raya mana dulu ni?

pisces: tak pelah, dia bahagia kat sana insyaAllah..alFatihah.

selamat hari raya juga

Atok: ya sama juga utk atok n datin.
eh..blog dah tak de ke? ari tu akak cuba masuk tak boleh pun..

Zackyun: ye..selamat hariraya juga.
hmm..betul tu cakap zackyun..apapun moga raya kali ni best utk awak..

kure2: ha..kira kenangan raya jugaklah tu :D

Azwa: oh..org gomen ni sibuk bebenor.tak pe, yg penting raya nanti dpt bersama ngna keluarga.

selamat hari raya juga utk azwa sekeluarga

edyan: tima kasih atas alfatihah tersebut.

la hai, segan pulak akak awak ikut resepi2 tu..moga semuanya jadi ya..sbnrnya ada byk lagi resepi akak try, tp tak dan aje nak mauskkan dlm blog..antranya akak dah try buat sosej roll bun, resepi donut baru yg simple tp sedap..nantilah ya..selamat hri raya jgua

Aidura: ya..selamat hari raya n maaf zahir batin :D