Tuesday, May 02, 2006

Kisah anak2 dan cuti

Husna

Hari Jumaat lepas, Husna buat keputusan tak mahu lagi join kelas taekwandonya. Alasan? Dia keletihan yang amat. Memang meletihkan sebenarnya sebab kelas taekwando tu selepas waktu persekolahan. Setiap Khamis, mata pelajaran terakhir adalah pendidikan jasmani. Dan selepas itu adalah kelas taekwando. Itulah satu2nya waktu kelas taekwando yang ada (seminggu sekali). Ini yang membuatkan dia rasa letih sangat; menjalani latihan taekwando selepas seharian belajar dan pj. Sampaikan dia pernah bagitau setiap kali latihan tu, dia merasa mengantuk. Berkali2 saya dan suami tanya untuk dptkan kepastian dia. Dan Husna tetap dengan keputusannya. Kami tak mo paksa dia, sebab dia tuan yang punya badan. Biarpun saya mcm tak seronok dengan keputusan dia, tapi kami kena hormati kehendak dia. Lagipun dia kecil lagi, tak mengapalah. Mungkin tahun depan dia akan tergerak semula utk join kelas tu. Nampaknya saya kena call guru yang menjadi coordinator kelas taekwando tu. Syukurlah kami belum sempat belikan pakaian seragam taekwandonya lagi.

Aiman

Saya perhatikan, sejak Khamis lepas Aiman berminat untuk membaca walaupun merangkak-rangkak. Dia akan beritahu saya, Ummi…Aiman dah pandai eja bla..bla..bla..atau dia akan mengambil buku dan membacanya sebaris dua di hadapan saya. Asal dia blh lepas satu2 perkataan itu dengan jayanya, respon automatic saya,” Aiman pandai..” Dan nampak dia gembira sangat dengna pujian itu. Saya suka dengan perkembangannya yg terbaru ni sebab dia mmg kurang minat utk membaca dan mcm tak kisah dengan buku walhal dia dah mengenal huruf. Saya memang tak mahu memaksa dia membaca sebab dia pun baru 5 thn lebih. Kecil lagi. Berbanding dengan Husna, dia memang minat membaca. Setiap hari dia wajibkan diri dia membaca semenjak dia boleh membaca masa usia 4 tahun lebih dulu hingga ke hari ini. Kami tak suruh pun tapi dia ada inisiatif sendiri. Dan Aiman, biarpun kami selalu galakkan dia membaca, tapi dia lebih senang wat dek jer..Sudah semestinya dua tiga hari ni menggembirakan saya sebab dia mula suka dengan BUKU!!!! Sebelum ni, nak jentik minat dia, kami suruh dia membaca perkataan2 pada pembungkus makanan atau tajuk buku atau nama jalan. Itupun dia macam malas-malas. So, saya harap dia boleh meneruskan minatnya itu. Yang penting sekarang saya nak dia lancar membaca.

Cuti

Hari Jumaat dan Sabtu lepas saya tak kemana2, duduk di rmh sahaja. Ahad, kami sekeluarga keluar berjalan-jalan bawa anak. Asalnya nak p kedai perabot di Bukit Idaman Selayang, tapi kedai yang dituju tu dah berpindah tempat rupanya, tak tau ke mana. Kemudian, kami ke Mydin Selayang. Itupun teringat Husna kena menyediakan peralatan lukisan. Katanya nak kena buat layang-layang. Yang tak bestnya area shopping complex ni, parking susah sebabnya ramai orang shopping even hari biasa, kalua weekend tu tok sah cakaplah, kekadang tu kena tawaf dua tiga kali baru dapat.

Rumah contoh - On the way kami balik ke rmh selepas Mydin tu, kami singgah di perumahan baru, Sunway Batu Caves (tak jauh bertentangan dengan Giant Batu Caves). Saja nak tengok rumah contoh dua tingkat tu. Bosar makkk aiyyy..tapi harganya besar gaklah dalam 3-4 ratus ribu lebih. Tapi memang bestlah. Naknya pulak interior desingn dia tu memenuhi cita rasa saya. InsyaAllah, satu hari nanti murahlah rezeki kami nak beli rumah sendiri.


Keladi ketuk - Isnin tengahari, kami balik ke rmh MIL. Kali ni kami balik, mil buat sejenis kuih drp keladi. Rupanya macam pudding. Suami panggil keladi ketuk. Senang menyediakannya. Rebus keladi yang dipotong2 (kecil or besar ikut suka) + sedikit garam sampai empuk. Kemudian, buang air rebusan tu. Tengah panas2 tu, masukkan kelapa parut putih (tak mo yang dah bercampur ngna parutan kulit kelapa sekali tu), dan gula putih. Boleh juga dicampur sekali dengan gula merah. Kemudian tu lenyek2 semua bahan tu hingga sebati. Setelah tu, dalam bekas yang hendak dimasukkan bahan ni di Alaskan dengan sehelai daun pisang. Bila masukkan tu, tekan2 bahan ni sampai padat. Setelah tu masukkan dlm peti ais. Biarkan ia sejuk. Sedap!!!!
Oh ya, kalau kelapa parut tak cukup. Boleh masukkan sedikit pati santan. Tapi saya secara peribadi lebih suka parut kelapa lebih sebab ada rasa crunchy sikit. Kata mil, lenyek bahan2 tu masa panas sebab senang keladi tu nak hancur, kalau dah sejuk susah nak lenyek2 keladi tu.
Oh ya, ttg sukatan bahan2 tu terutama sukatan gula, ikutlah sesedap tekak sendiri ya. Saya tak reti nak bagi sukatan :).

Malam tu, dalam jam 9 malam lebih kami bertolak balik ke Gombak.

31 comments:

tee said...

ohh.. sunguh busy rupanye wekend lepas ye.. dengar cam best je kuih itu, senang pulak tu, nanti nak try lah..

kita lak, kuih yg selalu buat (sebab senang teramat) ialah puding caramel. sampaikan hubby dok cakap, try la buat kuih lain pulak... he he he..

Anonymous said...

akak..sedap kuih tu..boleh balik cuba resepi akak tue...

Alinlai said...

wah...busynya syikin :)

Kaklong Syikin said...

tee: busy jalan2 jer. ahaks.saya pun rasa mcm minggu lepas byk sangat berjalan.dah lama tak wat camni sbnrnya.

ha..ikutlah cakap suami tu, wat kuih lain pulak :)

bie: cuba jgn tak cuba bie.

alinlai: busy?? hehee..

Kaklong Syikin said...

oh ya...sesapa yg nak wat kuih ni, sukatan tu saya tak bagi sebab tak reti nak menyukat, ikut sesedap tekaklah, terutama sukatan gula tu :)

zino said...

kalau nak tengok rumah contoh.. kat tempat zino ni banyak.. kadang tu tengok cantik dia org organize setiap ruang tu.. konon boleh lah dapat ilham hehe

bila balik rumah poning kepalo berserabut hehe

Hot Mama said...

Nie Syikin kena beli lagi banyak buku untuk Aiman...

Kaklong Syikin said...

zino..kat mana tu?

mmg serabutlah nak satukan semua idea yg dpt tu..sudahnya beli majalah anjung seri..hehee

babydiana: mmg dia penat sangat.yg betul2 dia give up masa khamis minggu lepaslah, dia letih + sakit kepala yang amat sangat sampai menangis tak larat nak keluar drp keta

hot mama: buku2 mmg dah banyak beli, dia yang minta jugak tu, even lebih byk drp mainan, cumanya masa tu tak terbuka pintu hati dia lagi nak membaca. la ni, sukalah hati saya sbb dia dah tunjukkan minat tu :)

NONIE AZIZ said...

Si kenit sekarang nipun dah mula suka dengan huruf2 bila nampak huruf dia akan cakap apa huruf tu...budak lelaki ngan budak perempuan mmg berbeza sketkan shikin!!

Izhal said...

Good for Aiman... kecik2 dah suka membaca... jangan jadi statistik negara hanya 2% membaca buku setiap hari ke apa entah...

rumah contoh tu freehold ke? alamat KL kalo freehold kalo cekupppp.. heheh...

WRA said...

ni ikut mak dia la ni suka membaca ek? heheheh...tak pe slow-slow...
anak akak pun dulu taekwondo punya kelas dah 2 kali berhenti, skang sambung balik pulak...gitula..kena ikut dia punya rentak la kalau pasal ni...kalau idak kesian la dia...

abdullahjones said...

dan kamu tidak melinkkan saya. :(

Kaklong Syikin said...

MR: mmg beza boy n girl. eloklah syasya dah minat alphabets ni, senang ajr dia. bila dia dah kenal huruf, blh ajar suku kata pulak, lps tu blh ajar baca terus tanpa perlu mengeja

izhal: minta2 dia minat membaca sama spt kakak dia.

psl rmh cth tu, tak taulah pulak. tak tanya pun.

kak wan, itulah ngan kerenah anak2 ni mengajar kita sabor bebanyak kan..tp kena lalui pengalaman demi pengalaman. oh, anak akak pun 2 kali stop rupanya..husna ni tak taulah bila dia terrbuka hatipulak.

Kaklong Syikin said...

abdullah jones: maafkan saya...maafkan saya...saya tak sangka tuan akan jejak kat blog saya yg tidak secanggih mana ni:)

ontahsapo said...

nanti house warming jgn tak ajak...!!!!

kasutVINCCI said...

akak, pagi tadi kv dah singgah sini tapi takleh tinggal komen. Asyik kena ban ajer. BBBBZZZZZ nyer akak.Penat saya jadinya bila membaca aktiviti akak tu.;)

kasutVINCCI said...

akak, pagi tadi kv dah singgah sini tapi takleh tinggal komen. Asyik kena ban ajer. BBBBZZZZZ nyer akak.Penat saya jadinya bila membaca aktiviti akak tu.;)

Kopi Suam said...

Syikin,
rasanya anak lelaki dan anak pompuan ni lain sikit. Saya compare saya ngan adik lelaki saya...adik saya tu malas sikit study masa sekolah tapi bila exam dia ok. Kita yang pompuan ni memang rajin betul study...dapat result memang as expected la...

deena rajin gak baca buku tapi adik man belum tahu lagi

blackpurple @ jowopinter said...

Nama anak anda Aiman rupanya... Aiman di dalam entry saya bukan Aiman anak anda. Harap maklum. hehehe

Di tempat kitaorang di kampung sana di panggil ubi getuk. Memang berperisa...

Kaklong Syikin said...

ontahsapo: oh..pasal yg saya citer rmh contoh tu saja melihat2 saja, belum mahu membelinya lagi.so, entah bila ada house warming :)

kv; alahai, kesiannya. hehe, busy? hmm..nak dikirakan sejak khamis hingga semalam mmg busy..tapi awak lagi busy bila baca citer awak :)

KS: mmg biasakan boy n girl ada perbezaan..tak tau nape.baguslah deena suka baca buku, adik man kecik lagi tak per:)

BP: jgn risau..saya tak de salah faham pun ttg nama Aiman digunakan dlm entry anda :) nama tu mmg fofular :).saya rasa itu mmg makananan feveret org jawa kan? suami saya org jawa :)

NBK466 said...

Sayang juga berhenti Tae Kwan Do tuh... Maybe later2 buleh sambung balik..bila tak clash dgn jadual PJ tuh... Blajar kecik2 nie sebelum dewasa dah dpt Black Belt... gempak sikit...

(Bekas President Tae Kwan Do MRSM Kuantan...he..he..he..)

maklang said...

I miss Selayang Mall, Summit Square, Mydin and Pasar Borong Selayang. 10 tahun dulu, kat situ lah Maklang dok lepak bila boring kat rumah...tapi bukan kat PAsar Borong..kat yang 3 lagi tuh...Not forgetting Warta Selayang...esp time sale.

FaEzHussain said...

syikin

bestnya cuti pjg hujung minggu dapat ziarah ibu ayah atau mertua.saya hujung minggu ini, selain dari ada 'perang dingin' sedikit, saya abiskan masa mengemas barang2. hingga hari selasa ni pun masih belum abis. skarang ni tengah berehat seketika.
nasib baik hari ni telah berlaku 'gencatan senjata'....hehehe

Kaklong Syikin said...

nbk: itulah, saya pun rasa sayang.tp sian kat dia kalau dipaksa. tunggu bila dia ready, insyaAllah kami akan hantar semula. Ayahnya mmg galakkan sgt anak2 join any seni mempertahankan diri ni.

wah..ni black belt personlah ni ya :)

maklang: la..sekampung dulu rupanya kita ya..kalau 10 thn dulu, saya tahun 3 di kampus.la ni, summit square dah ditukar nama pada selayang capitol. warta selayang pun ada cwngn baru gak kat situ.tp kat seberang jalan dlm beberapa ratus meterlah. kami panggil satu warta baru n satu lagi warta lama.

faezhussein: hehe..biasalah 'perang dingin' tu. kalau ditangani cara baik, sbnrnya lebih mengeratkan kasih sayangkan :).baguslah dah berlaku 'gencatan senjata' ni :)

Anonymous said...

aiman tak kesah....(mcm dalam iklan radio tu)

KAMATO said...

lama tak makan keladi ketuk tu, kecik2 dulu emak selalu buat.....

Kaklong Syikin said...

nbb: saya teringin nak dengar iklan tu, tak pernah dengar pun :)

karl: tq di atas promosi produk anda :)

kamato: dah dpt resepi ni, blhlah buat...:)

Ayu Mohamad said...

Kak Syikin, baguslah Aiman dah suka membaca.tp mmg ebtul, kalo bg pujian mmg dorang kan lebih seronok nak belajar :) saya selalu praktikkan pada anak buah sy yg baru umo 1 thn lebih.

Kaklong Syikin said...

bagus tu Ayu..sbnrnya, lagi cepat ajar dewang..lagi bagus, sebabnya otak budak2 ni mmg tgh berkembang n blh terima segala input tanpa batasan.

NBK466 said...

Whuaaa...tak sempat sampai BB pun... cuma sampai BB kaler Biru (2nd Blue) jerk... Stop lepas abis MRSM....

Kaklong Syikin said...

nbk: tak nak sambung balik k?