Wednesday, May 17, 2006

Tetamu mengejut



Tengahari ni tadi, saya menerima panggilan telefon. Pemanggil bertanyakan produk phyto-fiber yang kami jual, sebab suami saya mobile stokis. Dia berminat nak membeli. Bila saya tanya dia di mana, dia kata ada di luar rumah. Terkejut jugak. Dahlah suami tak de di rumah. Bukannya apa, dia ni lelaki. Tak bolehlah saya nak jemput dia ke dalam. Awal-awal saya memohon maaf pada dia sebab urusan jual beli ni di luar sahaja sebab suami tak ada di rumah. Syukurlah dia faham. Saya kat dalam dan dia di luar pagar. Kesian juga kat dia, macam-macam soalan dia tanya nak tau pasal produk ni di bawah terik mentari. Tak pelah, kami sama-sama kepanasan sekejap, termasuklah si Alia yang tak mahu turun daripada dukungan saya. Sebelum tu saya sempat call suami saya beritahu ada bakal pembeli phyto-fiber datang. Dek kerana nak menjadi ahli, dia terpaksalah mengisi borang keahlian di bawah pokok tempat dia meletakkan motornya, sebab memang panas rasanya. Oh ya, dah dua hari tak hujan tengahari kat sini. Agak pelik juga. Sementara menunggu tu, saya pun masuk dalam rumah semula. Setelah selesai semua dan dia mendapat barang yang dikehendaki, dia beredar. Memang kesian sungguhlah kat dia, tapi nak wat camner. Suami den tak do kek rumah. Kalau isteri dia ada sekali (dalam borang tu ada butiran isteri dia), saya akan jemput dia masuk dengan keizinan suami saya dulu, insyaAllah. Hmm...itulah kisah tetamu mengejut saya hari ni.

Eh..ini bukan tetamu mengejut saya tu. Tapi seorang daripada ratu hati saya. Alia Khairiyyah. Dah setahun 5 bulan lebih dah. Tapi, masa ni usia dia tak sampai setahun lagi. Sekitar 4 or 5 bulan kot. Orang selalu ingat dia boy, hatta sampai sekarang. Kalau pakaikan dia gaun pun, ada yang bertanya, ini boy ke?

La ni dah bertambah lasak, dah pandai mengajuk orang cakap, pandai sepah2kan mainan, pandai main air, suka tumpah2kan air kat lantai, juara menangis, dah pandai debik kakak n abang dia. Pendek kata ramai sangat sifu dia, dia cepat belajar banyak benda. Yang best sangat tu, dia dah pandai tiru ummi & ayahnya solat, siap berdiri sambil dua tangan letak atas perut, dan kalau ruku' tu sampai dua tangannya cecah lantai sekali. Agaknya merangkap sujud sekali kot. ahaks. kalau tak tu, suka kacau ummi solat, duduk atas ummilah time duduk antara dua sujud or tahyat awal or tahyat akhir, tarik tali pengikat telekunglah kalau ummi sujud or duduk antara dua sujud. Hmm...agak-agaknya dia terus bongsu or akan ada adik lagi? ahaks...Allah saja yang Maha Mengetahui.

46 comments:

Anonymous said...

Hmmm.... takkan ler nak terus jadi yg bongsu?? Muda lagi kan... apa salahnya tambah ahli keluarga lagi....:))

p/s: Menunaikan janji, jejak telah kutinggalkan....

sahabat

Anonymous said...

1. kiut. kiut. alia. sebaya iman. iman pulak dulu2 org ingatkan girl. sekarang dah pandai mengganas.
2. saya pun pernah ada tetamu dtg masa suami takde. saya cuma kata 'maaf, suami saya tak ada sekarang'. dia angguk dan terus bla.
3. nak tanya, dentist yang murah tu kat mana? kite pun ada gigi uzur ni. ari tu dah spent dekat 400 kat dia sorang2. ni buat hal balik. kotlah boleh murah skit kan.

Kaklong Syikin said...

anon:

gelak besar saya..sapa ni ya...kena check dlm emaillah ni.
tq..tq..so much. ahaks.

ummi:

haha..betui2 dah pandai mengganas.
betul tindakan ummi tu. dlm kes saya, saya sempat call suami n dia izinkan dealing tu, cumanya saya tak beri dia masuk dlm pagar rmh.

wah 400 tu..banyaknya..
ok..ini kliniknya : klinik pergigian rosman. 03-61866372. di no, 16A, tingkat 1, jln SG1/2 Tmn Seri GOmbak, Batu Caves.
masa rawatan: isn - jumaat 9 pg - 9 mlm

Sabtu: 9 - 6 ptg
Ahad & cuti umum: 9.30 am - 2.00 ptg

klinik ni mmg terpampang besar signboard dia. ia mengadap jalan besar kalau nak masuk simpang ke taman sri gombak. ada Bank BCB sekali kat situ. Drp arah batu caves, klinik ni sblh kiri dan drp arah greenwood or sentul, ia di sblh kanan

simah said...

kira lelaki tu memang beriya la nak jadi ahli yek? sanggup berpanas mcm tu...

tahniah kepada syikin sebab menjaga adab seorang isteri..(dlm panas terik lagi)

Anonymous said...

akak...Alia nie ikut muka sape yea? hehehe...tgh imagine muka akak camner nie...

ontahsapo said...

dah besar budak alia ni..hmmmm kem salam....

NBK466 said...

Cayalah Shami membantu bisness suami tapi tatap menjaga batas2 ubi...hi..hi...hi...

Ha'ah...Alia nampak cam boy...same dgn anakanada sama semasa kecik2 dulu...samalah kita yek...

KAMATO said...

tu la dia petanda isteri beriman....

zino said...

awal awal dah declare bongsu..hehe

Kaklong Syikin said...

simah; dia beli banyak kotak, jd nak murah jd ahli terus. :)


bie: dia muka sendiri.tp ada yg kata dia ikut raut abg dia.

Ontahsapo: mmg dah bosar dah, perangai pun samo bosar eyy

nbk: awak tersilap oranglah nbk :), mesti shami tersengih bila dia baca komen awak ni


kamato: amin. doakan saya istiqamah.

zino: hehee...tak taulah bongsu or idak tu

Alinlai said...

tetttt...alia bukan bongsu ke ke ke...peluk cium utk alia :

FaEzHussain said...

comel nyer alia. memang nampak muka boy, takpe nanti rambut sure la nampak feminin... masa tgh type ni, nabilah tgh tunjuk2 gambar alia, katanya 'baby baby..' (nabilah memang suka tgk baby, tapi mummy dia takde nak bg dia baby lagi.....not now heheh).

kagum saya, puan bley handle 4 org, saya yg 2 ni aje, dah pening... :D

Kaklong Syikin said...

alinlai: kalau ikut perancangan saya, blm bongsu kot...rasa teringin nak pregnant lagi.but not now la..:) apapun perancangan Allah luar pengetahuan kitakan :). ok,saya dah peluk cium dia...hehehe (terpinga2 alia bila saya peluk n cium dia)

FH: hehe..alia pun dah suka tgk baby!!! sabor ajelah.nak tau dak,rambut dia jenis sikit.lambat panjang. sejak botak ari tu sampai dah setahun lebih ni rambut dia kat paras tengkuk jer. nipis pun ya. tak tau dia ikut sapa.

Bila dah ada ramai ni, blh or tak blh tu mmg kena blh jugaklah :), ada org lagi ramai anak drp saya, lagilah saya fikir camner depa handle anak2..sbb saya yg 4 ni pun rasa tak larat.

Titicaca said...

hmmm produk apa tu ye?
comelnya baby...eiii..geram...

Pnut said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Pnut said...

Insya-Allah kalau sihat tubuh badan, berkemampuan apa salahnya, menambah lagi..saya pun berhajat, cuma baru dah sampai, tapi sekerat jalan.. tu la hanya Allah Maha Mengetahuinya

Kaklong Syikin said...

titicaca: phyto fiber ni makanan kesihatan.paling utama ia membantu melawaskan buang air besar.sesuai sgt utk mereka yg sembelit.

sila klik utk maklumat lanjut kat phyto fiber di kolum other websites di sblh kiri blog saya ni

pnut: insyaAllah dan saya doakan awak bertambah cahayamata lagi :)

Shami said...

Syikin, apasal mamat kawan kita tu, sasul..hiks..hiks..hiks...
Syikin, nak tanyer sikit, kalu alia duduk masa syikin solat ( antara 2 sujud tu, kejap ker lamer...pas tu pampers dia ada...sisa buangan dak...kalu sat tak per, dimaafkan, kalu lamer ustaz saya cakap boleh batal solat sebab pampers tu kalu ada sisa buangan..kira kita menanggung najis ....(jgn kecik hati..tanyer jer..)

Izhal said...

apa dia phyto-fiber ni? makanan kesihatan ke?

rambut alia la ni pendek ke orang ingat dia boy? anak sulung saya orang ingat girl... hmmmm... budak2 la ni pandai betul solat muda2 :)

Kaklong Syikin said...

shami: hehe..tula pasal.
oh..kalau lama tu mmg la kena qada' balik n itu sebabnya la ni saya solat tak guna sejadah, sbb takut anak2 duduk atas sejadah tu. takpe tak kecik ati pun :)

izhal: ia minuman kesihatan :).

raut wajah dia nampak boy :)

hehe..bab anak solat muda2 ni kalau dia exposed ngan parents dia solatkan atau dia belajar di sekolah..kalau tak exposed, sampai besar pun tak taukan. menakutkan kalau ada org cakap solat tu hanya utk org tua saja..

aNIe said...

heheh...syikin masih muda...tak boleh jadi bongsu tu...boleh tambah lagi...

kalau rambutnya banyak dan panjang maybe dia lebih nampak perempuannya

Kaklong Syikin said...

k.Lady: hehe...sebut muda tu yg bersemangat nak bersalin lagi ni..tp usia 30 an ni lain mcm letihnya kalau pregnant.

mungkinlah kak. tp dia ni jenis rambut halus, sikit, lmbt panjang (skrg ni pun baru paras tengkuk)dan perang pula tu.dia sorang aje berambut perang.

khairul nizam :tq dtg k blog saya :)

kasutVINCCI said...

ye la kak, baby alia nampak cam baby boy lah.;)

ibuVouge said...

wah rindunya nak baca blog kekawan
fikiran dah tak serabut, boleh la ronggeng di blog kekawan

muka alia mmg mcm boy, sama dgn alya IV dari kecik sampai besar tetap mcm boy

syikin betullah tindakan tu, mujur syikin punya umah teres, kalau iIV diri kat grill la

cher tanya alia, nk adik tak????hehhhhh

NBK466 said...

Itulah...Syikin, Shami...Shami, Syikin...den pun tgh mamai agaknya tuh...

Kaklong Syikin said...

kv: dah besar ni pun masih lagi nampak...

iv: hehe..ronggeng jgn tak ronggeng

nape kat grill? sbb apartment ya? tak pelah, at least tetamu tu tak kepanasan :)

alamak iv, alia dah suka tgk gambar baby tau..hahaha

nbk: hehe..ngan kami no hal, tp kalau ngan isteri tersalah panggil nama org lain, alamat kena soal siasat macm kat Bukit Amanlah..(gurau jer)

oldtown~Smell the Roses said...

Alia ni hampir sebaya ngan Sofiya, tua 3 bulan je.lahir bulan 12 ke kak?Sofiya dulupun org ingat baby boy. Dah pakai baju bunga2 pun, org tanya lg. Tak paham betul!Tp betul lah kak, skang ni suke blajar dr org. Isau gak kalo terikut yg tak betul.

Zareda Norman said...

alia memang nampak boyish sikit tapi still kiut miut hehhehe..

Kalau sihat dan mampu, mana boleh alia yang bongsu... hehhehe

Kaklong Syikin said...

nani(oldtown...),dia lahir hari raya k 3 thn 2004.bln nov. mmg kena pantau anak dah drp sekarang :)

zareda: hehe..itulah, anak2 yg lain dah tagih kalau dpt adik nanti, yg Husna nakkan girl dan aiman nak yg boy supaya dia ada kawan :).susah susah, lahirkan twin jerkan..ahaks.

Anonymous said...

ha'ahla..macam boy saja si Alia nih...

cerita bab solat dan anak nih kan, Mira suka masuk dlm telekung bila solat..ntah apa yg diintainya, tak taula...tapi bila mai time dia rajin, dekat 10 rakaat rasanya dok solat tak habih2..dia qadha kut?

Rakimi said...

a'kum..
sronok tengok telatah budak2.

Kaklong Syikin said...

oren: haha..yelah tu, qadha agaknya. gelak baca telatah mira ngan telekung tu..sama sgt mcm huda, kakak si alia.

kimi: wa'alaikum salam. mmg telatah anak2 menghiburkan kalau depa tak meragam :)

blackpurple @ jowopinter said...

Ooo...rasanya dah tau sapa usahawan jawa internet tu...hehehe

Ha ah la...Alia tu macam boy sikit la...

Kaklong Syikin said...

BP: hehe...sapa ya?

ha, sampai la ni mcm nampak boy lagi biarpun dah ada rambut..:)

WRA said...

kekekeke...memang anak2 kalau kita solat depa turut sibuk...yg si Adam (no 4) tu siap buleh solat kat depan kita la pulak...akak selalu sediakan sejadah kecit kat sebelah kalau akak solat, senang sikit depa ikut nanti....

bongsu? eh...jom la saing akak..tambah 2 lagi....

Ajzie said...

Sama ajelah ngan Haziq, Ada aje kerja nye.. mcm mcm. Fening kepala nih. Yg paling tak tahan tumpah kan air. Adoooii sabar aje lah.. Nak gigit aje rasanye tangan Haziq yg gebu tuh, Geram.


P/s
Alia comey..muka mcm boy. Mak saya ckp nanti kalau beradik dapat adik boy..coz muka kakak mcm boy. Wallahualam. Mcm Alya dolu2 pun muka mcm boy. Tp sekrg dah rambut panjang dah, muka pompuan dah. Pastu suka semua warna pink..Kalau boleh rambut pun nak pink.. Sabar...

Salam
Ajzie

Kaklong Syikin said...

kak wan; samalah tu ngan si Alia, lps tu bergabung sekali ngan kak huda dia..adeii..

haha..saing akak..ok ok..ada geng haha...

ajzie (wilhelm): ye ke dpt boy ?eloklah tu, hehe..kalau no 5 saya nak boy pulak..sbb nak bagi aiman geng..sian kat dia.

OO: mehlah join sekali...ha, oo pun anak dah 4 kan, jomlah kita join the club lepas ni...hahaha

tee said...

eh, anak Tee yg no 3 sebaya ngan aliala.. hanna la ni dah 1 tahun 2 bulan.. memang lasak abiss, asyik nak panjat tangga aje kejanya.. dan kitala yg tukang kutip dia.. he he he.. tapi tak leh jalan lagi, cuma menapak 1 2 pas tu merangkak.. wadussss.... ni mesti nak suruh org dukung aje dia ni... :)

Kaklong Syikin said...

moon: dia dah ada rambut gak..tp jenis nipis, lambat panjang baru paras tengkuk n perang pulak tu..hehe, mmg rajin pakaikan dia gaun, tp ada gak yg terbabas tanya

bab tmbh tu mmg ada niat, tp nanti dulu

tee:alia dah lps proses naik tangga masa tgh merangkak tu.mmg penat sungguh nak melayan dia bawak turun tangga. nanti dah blh jalan, lagi tak daya nak menengoknya. laju jer turun naik tangga..bab jatuh tangga tu pun dah kalih dah..

hehe..saya bab rajin dukung anak mmg surrender..so anak2 paksa rela kena berjalan..haha.

Unknown said...

Anak saya yang ke dua sebaya dengan anak akak.(1 tahun 5 bulan) Nama pun Alia jugak. Tahun tu ramai agaknya berkenan dengan nama Alia.

Edoras said...

Cantik Blog ini.... Siap dgn Jam...

Kaklong Syikin said...

yus: tq dtg blog akak...hmm mmg nama Alia ni feberet kot sbb ringkas aje :)

edoras: simple aje blog ni :), org lain punya lagi canggih manggih

Hot Mama said...

Ala comelnya Alia... Syikin, hopefully dia tak stay anak bongsu.. Hehehe InsyaAllah!

Kaklong Syikin said...

hotmama: hehe..insyaAllah tidak.

Anonymous said...

memang sebijik muka umi dia..go go chayyo...

Kaklong Syikin said...

anon: hehe..kenal saya ya???