Wednesday, April 05, 2006

Dari Ilham seorang lelaki

Bezanya antara ibu zaman dulu dengan ibu zaman sekarang.....
Ibu sekarang tidak mencubit atau memiat telinga anak-anak. Itu mungkin one of the reason why anak-anak tak berapa takut and at the times, hanya memekakkan telinga setiap kali ibu memberi "ceramah percuma". Mungkin anak-anak tak terasa kehilangan or boleh jadi melompat keriangan bila ibu takde kat rumah (forinstanceif she's gone for a short holiday). Budak-budak sekarang ramai kawan, banyak caranya mereka mengisi waktu. They will go for movies,clubbing, or most to most lepak kat happening places....
As for me is different, if my Wife is not at home, rumah boleh jadik porakperanda. Memang true, jika isteri ada dirumah, kepala selalu pening. Pantang kalau isteri ada kat rumah and i'm off duty, sure at times boleh membuat kepala berserabut. kalau madame' takde kat rumah, alangkah tenteramnya hidup ini. Boleh buat apa kita suka. Boleh berlengkar kat depan TV tanpa sebarang gangguan mental dan fizikal. Pendek kata, FreeeeDoMmmmmm lah!!!!But Hairan bin Ajaib, when dia betul-betul pergi meaning "She's Gone", aku pulak terasa separuh mati. Sehari dua memanglah shioookkkk giler... no one shouting from the kitchen for help, no one to komen this and that, no one to criticise.
Everything will be smooth.... Boleh keluar minum ngan member katkedai mak berjam-jam lamanya, boleh ajak kawan datang rumah lepak-lepak, dan pendek kata Best !!!!!!!!!!! Tapi, masuk hari ketiga, i felt something is missing. Lebih-lebih lagi bila tuala mandi dah berbau"Asssshhhhemmmmmmm", tak tahu mana nak carik yang baru. Colgate gigi dah abis, tak tahu kat mana dia stock up. Air suam dah abis, malas nak boil..... kena lak kat rumah memang tak de mineral water...... Masuk hari ke-4, rindu mula terasa. Eventhough kat office, ramai yan cun melecun, wajahnya yang dah ditatap sejak tarikh bernikah itu juga yang mengetuk pintu hati. Memanglah dia tak se-cun SITI NURHALIZA but the smile yang ikhlas, forever melekat kat hati and sukar adapengganti......Tu yang tak leh nak pasang dua tu.......
Apabila rindu mencengkam, semuanya jadi tak tentu arah. Tengok Tv citer best pun jadik tak best. Nasi bungkus faberite jadi tak faberite. Makan kat 5 star hotel jadik rasa macam makan kat kedai AA. Pun hari-hari menatap muka member yang sama pun boleh jadik boring jugak.... Lebih-lebih lagi bila laundry basket dah makin bertimbun ngan baju kotor, fresh seluar dalam pun dah abis untuk dipakai. Toilet dah mula licin berdaki....lantai dah berbelak, tak dimop... Every nite, very the lonely, baring atas katil nengok ceiling blindly, bila lonely gini, baru lah rasa benar kesepian.Jangan kata sebulan atau setahu... belum seminggu isteri takde kat rumah, aku dah terasa separuh pengsan.Bila bersendirian begini, dan terasa malam begitu dingin,barulah kita sedar betapa pentingnya seorang wanita yang bernama Isteri.......................
So guys out there.... jangan buli isteri kita. Kalau boleh, tolong dia buat kerja rumah.Bukan dok depan TV every weekend baca paper. Apa ingat dorang ni sumer kuli ke?!Maid ke?! Kan dia tu bini kita, best fren kita, sweetheart kita.... Ingat duit hantaran yang kita kasik dia masa nikah dulu cukup ke nak bayar gaji dia seumurhidup???!!!And furthermore, kan sama2 keja carik rezeki, sama jugak lah buat kerjarumah. Kadang2 bila poket kita sesak, tak ingat ker dialah orang yang paling terdekat kita nak kenyeng-kenyeng duit....Tak kesian ker nengok bini kita. dah la satu hari keje kat office, balik dah ler kena drive sendiri, nak ambil anak lagi, layan karenah anak, buat kerja rumah lagi... Penat tau!!! Tidur plak tak lena, Kena yang ada anak kecik.. kena bangun time anak nangis nak nyusu lagi, pastu kena bangun awal plak... Kalau akulah diberi peluang jadik seorang wanita.... tak rela !!!!Aku tak sanggup!!!!!! Separuh haripun boleh pengsan tau......
So to all mums and wives out there... life will be meaningless without you mothers..For those lelaki jangan sampai menyesal kemudian hari.....Mungkin hari ni kita balik dia ada, entah esok lusa dia tak balik terus........Adakalanya senyap seorang wanita itu tersimpan seribu kekecewaan..berhati-hatilah wahai Lelaki...............
p.s. ini FORWARD EMAIL LAGI (jgn gelar saya mrs. forward dah lah ya :D)

39 comments:

Ayu Mohamad said...

Kak Syikin saya dah penah baca email ni... hmm mmg betul agaknye ye.. sbb tu luahan dr seorang lelaki.. mcm hubby saya dah biasa buat keje umah jugak..tapi sekali sekala sy balik sy akan pastikan semuanya baik2..urusan rumahtangga selesai dgn baik, baju dah gosok.. kirenya sy akan pastikan semua beres. ada sbbnya.. kalo sy biasakan dia buat sendri semuanya.. nanti tak de la istimewanya sy sbg isteri.. :) sbb tanpa sy pon semua bende dia bleh buat sendri kan :) hehehe

Kaklong Syikin said...

ha..betui 100%.nak dpt extra pahala ngan wat keje2 rmh ni. yelah, suami awak tu navykan, dah biasa berdikari, jd, sesekali awak balik, dia naklah rasa sentuhan kerja rmh awak..bagus bagus..moga bahagia rmhtangga awak dunia akhirat.
bila nak duduk serumah ni? ayu tak mo pindah lumut ka? blh selalu p pangkor, teluk batik..sekali turun ipoh hehehe..sanggup ayu duduk ebrjauhan, kalau akak..idaklah.

blackpurple @ jowopinter said...

aku tak akan bebankan bakal isteri aku..InsyaAllah... sekarang pun pakai maid

teringat emak piat telinga masa belajar mengaji masa budak2 dulu...hehehe

Shami said...

Sebab itulah syurga dibawah tapak kaki ibu....Allah itu Maha Mengetahui setiap apa yang dijadikanya..yang pasti ada...Rahmatnya...
Kepada kaum suami..hargailah jasa seorang wanita, isteri dan ibu...
Hari Ibu bukan untuk hari2 tertentu sahaja...malahan setiap hari itu ..adalah hari untuk ibu....

WRA said...

isteri atau ibu yg penyabar dan redha lagi banyak daulatnya....sometimes people takes things for granted, bila dah tak de baru la dok teringat sorang2 huhuhuhu

Kaklong Syikin said...

BP: baguihlah.mmg kalau ikut hukum syara' jika isteri tu semasa sblm berkahwin mmg biasa menggunakan khidmat maid, maka suami kena sediakan maid utk isterinya kecuali jika suami tak mampu dan jika isteri tak mahu

hehe..mak saya pulak mmg susah nak angkat tangan kat bdn anak.tau taulah camner sabarnya dia. paling tidak pun tinggikan suara. tu yg dia pantang kalau saya angkat tangan atas anak..heheh

Kaklong Syikin said...

shami: hehe.betul tu shami..hari2 adalah hari ibu.

kak wan: eh, betul tau, isteri camtu lagi banyak daulatnya...byk kali gak saya tau kisah camtu, termasuk n3 akak baru2 ni.lagi satu, doa isteri penyayang ni lagi cepat makbul.
biasalah kak, bila dah tiada depan mata baru nak hargai.

me,myself n all around da world said...

betul peranan isteri/ibu tersangat la penting.....

tp bab yg isteri tu xde pengalaman lg,huhu

Kaklong Syikin said...

kalau isteri tak de pengalaman lagi, kenalah sabar dan beri tunjuk ajar. biasalah, baru kawin ni kena banyak tolak ansur n faham stail n perangai masing2 dulu, kat situ blh tau stail camner nak didik isteri or suami masing2.

tee said...

saya bersyukur ade hubby yg ok dalam bab menyidai baju, buat susu anak, mandikan anak...

Kaklong Syikin said...

tee: bersyukurkan. saya rasa bapa zaman moden ni lebih terbuka dlm bab membantu isteri di rmh.

zino said...

banyak urusan mem kat rumah yg zino bantu.. terutama baby tu.. apa saja yg dia nak abahhhhhh!!! nak makan abah, nak mandi abah nak tidur abah nak b**** pun abah hehe..

Kaklong Syikin said...

zino:alhamdulillah. bapa mithali ni.tapikan, susahlah kalu zino tak de kat rmh, mesti baby mati kutu abahnya tak de, blh demam apa..

aNIe said...

Kak Lady sampai sekarang pun masih mencubit lagi anak2 tu...sebab kadang berleter pun tak jalan....

Kadang terasa kak lady ni macam kaset rosak...dok rewind..play..rewind ..play...

Pernah geram kat anak sebab terhegeh2 bersiap untuk ke sekolah kak lady membebel 15 minit non stop...sampai dia cakap...

'Ibu dah le...dah 15 minit dah...dari Farhan kluar bilik air...'

Tapi dengan leteran itulah anak2 jadi ingat...cuma jgn melampai batas...nanti dia jadi rimas...

Ngan hubby kak lady tak membebel..cuma suka berbual...

Agak-agaknya kalau kak lady dah takde...tentu dunia diorang akan jadi senyap sunyi...semua jadi tonggang langgang...sebab selama ni ibu & isteri nilah yang menyiapkan segala-galanya....

Tulah yang buat hubby cepat kawin lain nanti...sebab dia sunyi....Wuaarrraggghhh

Kaklong Syikin said...

kak lady, samalah mcm saya, rasanya tak lepas satu hari tu drp membebel kat anak2..betullah kata akak tu, mcm kaset rosak kita ni..
selalu saya bagi tau anak2 yg ummi tak suka nak marah2 tapi buat ummi marah..yelah, benda sama 3 or 4 kali kena diulang..kalau geram sangat mmg kenalah tu.
tapi kak, biar kita bebel sekarang, masa budak2 tu kecik lagi, dah depa besor esok, senang keje kita..tapi tak taulah sampai ke tua pun nak kene leter kot.

samalah, ngna cik abe saya tak bebel, cuma cakap2. kalau nak tegur dia, saya suka time tgh gelak ketawa tu, ngan gaya lawak2.no hurt feelings la.lagipun cik abe penah cakap sblm kawin, dia minta satu jer, jgn suka membebel..heheh..kiranya penuhi permintaan dialah.

betul lagi apa akak kata tu, kita tak de nanti, sunyi rmh nanti.tak dengar mak bising suruh jgn bergaduh, mak pnggil makan..mak suruh mandi, jgn mandi lama2...bla bla bla.

hehe..bab suami kawin lagi lps kita mati. mmg saya awal2 suruh dia wat camtu..hahaha..nape? sbb tak de org nak tolong urus dia nanti, tolong jaga anak2. bkn maknanya dia tak sayang, tapi life must go on..untuk si mati, doa n sedekah ayat2 quran tu petanda kasih ebrpanjangan. tapi...jgn cuba2 kawin lagi masa saya idup..ha, segala jenis silat kuntau, harimau, gayong, cekak..semua keluor hehehe.

kak, isteri kalau mati, suami kawin lagi, tak per, sbb kat akhirat isteri yg dah mati tu msih blh jadi isteri nya di akhirat. tak de nak cemburu2 dah..kat dlm syurga mana ada sifat2 mazmumah semua tu.

tapi isteri, kalua suami mati dulu.lps tu dia kawin lagi, ha, kat akhirat nanti dia kena pilih nak suami yg mana satu..tak leh tinggal dua2 ngan depa..yg mana satu idaman kalbu? buatnya dua2 jenis baik..mesti fening feningkan nak pilih.wargggghhhh

Alinlai said...

Syikin,

Bagus juga e mel ni, peringatan untuk suami2 kat luar tu :)
1st time nak tinggal jejak :)

Hot Mama said...

nanti nak suruh hubby baca ni, but idoubt it it will change anything! Ahakssss!!!!!

Rakimi said...

beza anak saya ngan anak ustaz depan rumah:
1.anak dia darjah prasekolah, anak aku 4 tahun
2.anak dia boy, anak saya girl.
3.anak saya tak skolah lagi. anak dia dah sekolah.
4.anak dia tak cakap banyak, pendiam, anak saya lebih dari karam singh lagi.

dan ...no 5. perbezaan yang paling ketara.. ada satu hari, anak ustaz dpn rumah aku balik dari sekolah.. tapi mak ayah dia takde.. so dia tunggu je dpn pintu.. lama... so bini aku pujuklah suruh masuk rumah aku dulu.. tapi dia taknak, dia malu.. pastu bini aku suruh aku pujuk pulak... akhirnya dia masuk rumah aku... bini aku nak bagi nasi tak nak, bagi milo tak nak, tapi di makan biskut ajer... kesian jugak budak ni... dudok ajer kat atas kerusi.. puas aku pujuk ajak makan nasi, maklumlah budak baru balik sekolah, tentu lapar.. tapi tak nak jugak..
aku pun tanya budak tu,.. abis adik nak apa ni? pakcik ajar makan taknak.. ajak minum taknak.. abis adik nak ape ni..
rupa2nya... dia cakap ape tau.. jawapan ringkas dari seorang budak baru berumur 6 tahun... nak tau apa budak tu cakap..?
"adik nak sembahyang zohor".. masyaallah,.. budak sekecil tu pun tahu tanggungjawab dia.. apa lagi malunya aku pada diri aku.. aku sendiri pun tak sembahyang zohor lagi waktu tu..
ini bezanya,.. antara manusia dgn manusia yang lain.. dan perbezaan inilah yang biasanya menjadikan seseorang itu benar2 orang atau orang-orangan..
sekian terima kasih..

Kaklong Syikin said...

alin lai...tq dtg blog saya. hehe..saja nak semarakkan hati para suami membantu isteri tersayang di rumah.

hot mama:hehhe..tak per, sikit2 tolong lama2 jadi bukit. eh, kan dia very good cook..untung u tau..

kimi:Allah, hebatnya parent budak ni didik anaknya beribadah.

Sya said...

masa dah tak der baru le ingat.. masa ada kena buli habis2.. betul senyap wanita jgn sangka tak der apa2. Bila kak sya jadi senyap.. memang le ada masalah tuh

Kaklong Syikin said...

hmm..itulah wanita bergelar isteri, sanggup dibuli, dibuat macam2 mengenangkan rmhtangga, tapi adakah pasangan menghargainya.

kak, saya pernah baca kisah perempuan ni akhirnya mati di tgn suaminya sendiri sbb kena dera. selama ni keluarga kakak ni tak pernah tau anak depa ni teruk kena dera, hari mati dialah baru terbongkar rahsia selama ni anaknya mangsa dera suami.yg suami ni, apalagi..menangis melalaklah menyesal sbb sedap sangat mendera tak sedar terbunuh isteri sendiri.hmm..

kasutVINCCI said...

memang pun, kalau balik dari kerja kita akan rasa penat sgt. Kalau husband tolong sikit2 mood kita pun jadi ceria walaupun kita penat. Ringan sama dijinjing. Berat sama dipikul.

Anonymous said...

bestlah article nie...1st time baca...thanks k.syikin for the info. given...iktibar buat semua suami dan lelaki yg bakal berkahwin...Rasulullah pernah bersabda dlm hadisnya lebih kurg mcm nie lah bunyinya..."sebaik2 lelaki ialah lelaki yg lemah lembut dgn kaum perempuan"...besar makna hadis nie klu ditafsirkan betul2...sape nk pahala lebih dipersilakan ikut hadis nabi s.a.w nie.

Kaklong Syikin said...

kv: tu yg bestkan. :D

bie: hhe..mmg best, tu sbb akak masukkan dlm blog. tq dtg lagi. eh, awak dah kawin ke? sapa ye gerangannya awak ni? dah 2x tinggalkan jejak, tapi tak tau sapa awak. meh persenel email kat akak..ke awak ni junior akak dulu?

NBK466 said...

Susah sebenarnya nak dpt org lelaki nak tolong kerja2 rumah nie...maka yg dpt tuh kira cam kena loteri gak ler...tapi yg halal punye..he..he..he..Tapi dah dpt suami yg rajin tuh....jgn lak amik kesempatan yek.... Sama2 lah..

Kunci said...

Oh saya tak dapat lagi email fwd yg ni.

Saya bersyukur sebab saya suami dan FIL sangat memahami. Dorg sangat berdikari nak tak harapkan saya buat semua. Saya masak sedap2 sebagai hadiah. Bila saya tak masak mcm somthing missing di rumah. Hehe...

Lady Boss saya pulak heran kenapa saya kena balik awal dan masak. Dia bangga suami dia buat SEMUA kerja rumah..dia duduk mcm permaisuri. Dia kesian kat saya, tapi saya yg kesian kat dia. Especially husband dia.

Pada saya penting untuk hormat suami & berbakti pada dia sewajarnya.

Kaklong Syikin said...

nbk: betul tu, jgn amik mudah di atas sikap baik pasangan, kena hargai. bab tolong menolong kerja rmh ni,selain meringankan beban, dpt juga menambahkan kasih sayang satu sama lain :D

kunci: mmg bagus sikap awak tu. buat keje2 rmh ni isteri dpt extra pahala.

tpi yg bos awak tu pun tak salah, sbb kalu suami blh layan dia mcm permaisuri lagi bagus.cumanya dia kena tanamkan sikap menghargai suami dia dan hormat kedudukan suami as ketua rmh.

zino said...

tu le masaalah nya.. sekelimbas pun bayang abah tak boleh ilang.. mula le mencari

Kopi Suam said...

i wishh..i wish and I wish...harap2 hubby think the same way...tak tahu dia fikir macam mana..tapi mungkin sama jugak kot sesikit sebab kalau kami 3 beranak balik kampung 2-3 hari pastu balik umah dia orang paling ceria dan gembira bersembang...makin pun nampak berselera sakan


hmmm sedihnya kalau harini kita ada esok kita dh takde...harap kaum adam menghargai kita para isteri

Kaklong Syikin said...

zino: wah..anak bapak ni :D

KS: amin..moga suami kita berfikiran mcm suami si anu ni berfikirankan. biasalah, lelaki ni susah sikit nak luahkan apa dia rasa..tapi melalui perbuatan dia, kita tau dia gembira dengan adanya kita. moga2 suami kita semua hargai kita..kita dah meninggal pun dia masih menyebut2 nama kita, spt Rasullullah menyebut selalu nama Saidatina Khatijah selepas kematiannya.

Anonymous said...

alhamdulillah, suami ummi rajin masak. he loves cooking. jaga anak2 pun ok.. cuma yang si adik tu dia tak berapa reti nak handle (anak ummi lah katakan). dulu ummi selalu outstation tp tak risau sbb dia boleh handle. cumanya, nanti balik ummi kena buka kedai dobi. dia sungguh tak minat bab2 basuh kain ni.

Kaklong Syikin said...

ummi: kira syukur dah tu suami dpt tolong wat satu dua keje kat rmh.alhamdulillah. tak per, bab adik tu slowly ajar dialah. hehe..bab kain baju tu, mmg nampaknya time ummi p outstation kena pesan suami antar dobi, siap depa iron sekalikan.

mommy@lif said...

syikin, my hubby yang jenis suka nak angkut anak bini kalau gi mana² tapi i pulak la yg rasa penat melayan kerenah anak dlm kereta.. i pernah kata tanak ikut la..penat.. pastu dia jawb balik.. at least i bawak you.. i takde nak buat benda jahat.. you shud be thankful.. ade laki yg suka nak 'makan luar' bila out-station.. so i ikutkan je la.. walaupon, bila dia gi meeting, saya muncung je kat hotel he he

Kaklong Syikin said...

alif's mommy: untunglah awak sbb suami suka bawak awak p outstation. betul cakap dia tu. :) mmg penat layan kerenah anak, anak2 saya 4 org lagi...semua kategori kanak2 ribena..bab gaduh dlm keta tok sah cakap, kekadang tu suami berhentikan kereta tepi jalan, offer depa sapa nak bergaduh sila turun..hehe.senyap pulak tu.
tq singgah blog saya :D

LingGopoH said...

Hmm..menarik cerita ni,memperingatkan diri aku, insyaallah akan kucuba jadi suami mithali.Skrg pun my wife pregnant(1st child) kerja nurse shift time pulak tu.Jadi aku tidak mengharap isteriku buat semua kerja2 rumah walaupun kadang2 terasa berat hatiku ini membuat kerja2 tersebut aku gagahkan jua untuk membantu.Bila pulak dihujung minggu baju dah berlonggok menanti utk dibasuh...aaargghhh aku kuatkan semangat utk membasuhnya guna washing machine.syukur ada washing machine..

Kaklong Syikin said...

linggopoh:go go chaiyyo suami mithali! itulah kehidupan berumahtangga, kena bnyk tolong menolong terutama isteri pregnant. elok tolong drp skrg,nanti isteri pantang bersalin, lagilah kena berdikari sampai isteri abih pantang.

itu belum ada anak lagi, nanti kaalu ada anak, kena belajar uruskan anak, lbh laig kalau dpt isteri keje ikut shift..koman2 belajar salin diaper anak, mandikan anak n buat susu anak. itu 3 asas penting.dpt lepas ni, luluslah tu.
tq dtg k sini :)

FaEzHussain said...

Syikin...
Memula terima kasih sebab sering jenguk blog saya. Hari ni baru berkesempatan nak intai2 blog kekawan ciber.

Wah, ini article lebih kurang sama dari bebelan saya tempoh hari, cuma ini dari mata seorang suami. Best best.

Hubby saya, Alhamdulillah, suka nak menolong2 dengan kerja rumah kecuali lipat baju dan iron baju. Itu yg saya nak machine lipat n iron baju tu.

Bab anak2 dalam kereta,kami guna car-seats. Law kat sini pun. Dorang di belakang tu ade time nak gaduh jugak, tapi sebab sorang hujung sana dan sorang hujung sini, tangan masing2 tak tercapai la nak tarik2 rambut.

Ooo semalam dapat dedication lagu dari suami tercinta, lagu baru awie 'iris', liriknya besttt....menyemarakkan bunga cinta di hati...ceh wah....

FaEzHussain said...

hehe baru sedar, nama saya kat ur blog link...tq tq.... (btw saya masih tak reti nak buat link ni, sebab buat2 aje, semua profile dan link2 turunnnnnnnnnnnnn ke bawah)

Kaklong Syikin said...

faezhussain: :), kita ni, kalau dpt suami blh tolong wat keje rmh sikit2 dah syukur dah berbanding ngan jenis suami berat tulang langsung dan yg tau nak mengarah jer.itu mmg menyakitkan hati, sbb caranya tu mcm kita ni maid diakan.

wah..bestnya terima lagu cinta drp husband.:)

ohh..klau pasal link tu, saya pun try and error.x salah saya, masa preview jer nampak camtu..tapi kalau kita save, tak de dah. cubalah lagi.