Tuesday, March 07, 2006

Bila Alia pakai popok umi

Tadi bila Mama Risya komen dalam popok ummi ttg anak dia minta pakaikan tuala wanita, saya teringat kes si Alia, masa tu dia belum setahun lagi. Kes ni tahun lepas punyalah.


Satu hari tu, saya kena ke library kampus, cari bahan disertasi. Macam biasa, saya tinggalkan anak2 kat rmh mak . Diapers Huda dan Alia saya memang bekalkan cukup2 untuk sampai malam sebab malam tu mmg tak tidur rmh mak. Jangkaannya cukuplah.
Balik petang tu, diaper masih ada lagi. Dan suami pun p ke kelas master dia. Ingatkan bila dia balik malam tu, bolehlah balik, tapi suami pulak tiba2 demam panas. Dia tak larat nak drive. Kami putuskan untuk tidur rmh mak. Bila tgk diaper, alamak..cukup2 satu untuk alia, dan satu untuk Huda. Masa tu suami dah tidur. Sampai tengah malam, Huda dan Alia masih tak mau tidur..apasal lah ni. Saya harapkan depa tidur, supaya tak delah nak tukar2 diaper..harap cukuplah untuk ke pagi. Rupa2nya kena tukar gak utk budak2 ni. Habis dahlah diaper bersih. Sejam lepas tu, saya dapati Alia berak pulak. Huda dah tidur masa tu. Allah...mana nak cari diaper baru ni? Nak kejutkan suami pegi ke kedai 24 jam kat rmh mak tu, member tengah demam panas. Tergerak nak telefon adik, K.L sebab dia tak balik lagi..dah kat 2 pagi!! Member nak kejar dateline tender.Saya called dia,
K.L. ko balik agak2 singgah kedai tak?
Tak...aku maleh nak singgah kedai. Nape?
Tak..popok Alia dah abih, ingatkan nak suruh abg F pegi, tapi dia demam panas lak
Tak..aku tak pegilah, ee...dah tengah malam ni
tak perlah
Saya memang malas nak paksa dia pegi, yelah dah tengah malam..sekarang ni bukan boleh caya, banyak kes keta kena tahan, pas tu mangsa dirompak..nasib malang, mangsa pompuan kena rogol. na'uzubillah. Terpikirkan kemungkinan tu, saya tak mau menyesal kemudian hari. Tak perlah, saya cuba inisiatif lain.
Saya pun apalagi, cubalah bukak almari mak, mencari2 kot2 adalah sehelai dua napkin yang tertinggal kat rmh mak ni...ya Allah, tak de!!! Camner ni...tiba2 teringatkan tuala wanita...dah desperate ni, nak wat camner..terpaksa pakaikan jerlah. At last, saya p amik pad K.L dalam sekeping...apalagi..wat cam biasa kita pakai tulah...nak tergelak pun ada..yelah bagi Alia pakai. Tapi saya jamin, tembus punyalah. Sejarah tul, tak pernah sebelum ni anak 3 org pakaikan baby tuala wanita...yg ke 4 pulak cipta sejarah.
Pagi tu, saya kejutkan suami..alhamdulillah, dia dah kebah. Cepat2 saya minta dia p ke kedai 24 hours tu utk belikan diaper. K.L, pagi tu tanya saya,
Dah abih langsung ke pad?
Ha...ah, abih langsung
Aku ingatkan masih ada lagi
tak perlah.
Mak saya tergelak tengok cucunya pakai pad. K.L pun sama. Tapi mmg tembuslah..dah namanya budak, tidur lasak...bergerak2lah kedudukan pad tu. Hai, duk menanti suami saya pulang daripada kedai..bertukar ganti lagilah pad tu sampai 3 keping. Sejak tu, tobat saya bawak cukup2 diaper anak. Memang bawak lebih. Kita tak jangka apa yang berlaku nanti.

8 comments:

WRA said...

banyak tol entri syikin....tak terkejar plak akak hehheheheh...akak tak sure akak kenal ke tak biskut balak ni...tengok gambar tau kot? entah la....

tang sambung study tu, akak sekarang tengah dalam proses nak buat disertasi master gak....hari tu tergendala sebab bersalin anak no. 5, ni kalau boleh nak siapkan before anak no. 6 ni keluar heheheheh

Kaklong Syikin said...

hehe..tak taulah kak, tengah bersemangat nak mencoret nih..
saja jer saya masuk, ingatkan tak de org dah..
ala..kaalu saya ada kamera digital or hp ada kamera blh masukkan gambarnya, tapi tak de lah..
Bestnya kak..kuat semangat akak belajar lagi ye..apa tajuk disertasi tu? bidang apa ye?
ok kak.go go chaiyyo

Nik Ha said...

Gitulah kita kena sentiasa bwk lebih bkln wajib dorang mcm diaper, susu,baju sbb tak jangka apa akn berlaku kan. Saya dulu gi umah kwn dkt umah je pun. Ingat skjp je. Tetiba lak anak saya membuang, bykla tu. tepaksa pakai diaper bb kwn yg jenih lain. Sudahnya kena diaper rash. Dr hr tu mana pegi, kejap ke lama dlm beg mesti ada bkln yg lebih..he..he..

Anonymous said...

nznm, betui tu..saya pun, takat bawak anak p giant kat rmh tu, bawaklah sorang 2 or 3 kpg..berjaga2 kata org

NONIE AZIZ said...

tak per syikin...pembelajaran untuk anak...nanti masa dia first time datang period mesti dia ingat macamana nak pakai!!!muahahahah

Kaklong Syikin said...

hahah...sabor jela MR ni..tapi tk per, nanti saya bagitau dia, dialah anak dara pertama saya yg pakai tuala wanita..umur bawah 1 thn..!

Unknown said...

hihi...klaka jerk kanak2 ribena pakai pad...gelak sorang2 saye..=))

Kaklong Syikin said...

hehe...saya lagila tergelak masa pakaikan alia pad tu..