Tuesday, March 07, 2006

Popok ummi

Tengah malam tadi, masa bawak Huda p ke bilik air di bilik tidur saya tu, dia ternampak tuala wanita saya (ni si Alia punya kejelah..suka bukak sliding door almari saya, pas tu bawak keluar semua benda yg boleh ditarik). Dia cakap kat saya,


umi...pakailah popok umi tu
hush..umi tak pakailah

Istilah popok tu saya terpaksa guna..sbbnya anak2 saya diajar sebut diaper dngn pktn popok (lampin - kata org jawa. Suami den oghang jawo) oleh mil. Bila Husna first time terjumpa tuala wanita saya dulu, dia tanya,

apa ni ummi
itu popok ummi
kenapa ummi pakai popok?

Alamak..banyak tanya daaa...

Sebab umi keluar darah haidh..
ooo...

Anak dara tu jenis peka sikit..kena pandai jawab, tak leh nak tipu2...Satu hari saya tak solat sbb bulan mengambang nilah..Husna perasan, dia tanya,

ummi..kenapa ummi tak sembahyang
sebab ummi period
period tu apa..
ummi keluar darah haid. Orang perempuan kalau keluar darah haidh tak boleh sembahyang. Cuti.

Menggangguk faham dia. Sejak tu, kalau dia nampak saya tak solat ke, soalan fofular dia,

Ummi keluar darah haidh ya? (kuat nada dia)
hish...kena cakap perlahan2, malu ummi. Kakak, lain kali kena cakap perlahan2, orang dengar malu.

Dia menggangguk. Sejak tu juga, dia nampak saya tak solat, perlahan dia berbisik tanyakan saya haidh atau tidak. Angguk angguk sajalah...takkan nak geleng geleng kot.


Satu hari, saya ternampak dia membaca buku kecil berkenaan dengan soal jawab masalah haid kepunyaan saya. Saya biarkan jer dia..tak sangka pula dia dtg pada saya dan bertanya,

ummi, kalau budak perempuan datang haid tu, dia digelar wanitalah ya

ayoo...advancenya soalan

taklah...dia jadi remaja dulu, lepas tu baru wanita.

Dia menggangguk lagi. Hai..tulah kalau anak dah mula besar dan peka dengan keadaan sekeliling, terutamanya kalau dia banyak membaca.

2 comments:

NONIE AZIZ said...

MR plak si syasya nampak pad saya suruh saya pakaikan untuk dia!Baru-baru dia baru sedar ada panty liner...kawan siap cakap kat saya Mama..sya punya pad eik?

Anonymous said...

hehe..itulah kan, budak sekarang bijaklah,cekap jer matanya tu.tapi mmg penah sekali saya pakaikan kat alia, masa tu desperate betullah...kat rmh mak, wlw sekeping pun tak de diaper..ha, nanti saya coret dlm blog.sbb baru teringat