Sunday, March 19, 2006

Kisah anak-anak & langsir baru

Huda

Hari jumaat baru ni, saja cuba ajar Huda tak pakai diaper...start tengahari sbb dia bangun lewat. Ya ya saya pesan dia, kalau nak kencing bagitau. Alamak..nampaknya dia kantoi 2 kali...pertama, saya terperasan bila nampak seluar dia basah semacam..tgk2 dia dah terkencing atas tikar kat ruang tamu..adeeiii..tapi tak delah nak marah sebab dah set in mind yg dia ari ni akan terkucil sana sini. Jadi prepare jelah..lepas bersihkan dia, bersihkan tikar tu..dah alang2 bersihkan kencing yg menembusi tikar tu , terus mop satu ruang tamu..

Kali kedua, waktu petang pulak. masa duk tgk blog orang lain...tiba2 saya tergerak nak memandang ke tepi..alamak..apa dua ketul besar tu atas tikar?? hampir sama warna ngan tikar tu pulak...la..huda terberak rupanya..bila dia terpandang kat saya, baru dia cakap.."umi, huda kencing.." Yang nak tergelak tu, si Alia, bila ternampak dua ketul tu punyalah body language dia menunjukkan ketakutan..dua tiga kali dia mengangkaat bahu menunjukkan rasa geli.
Bila suami balik masa tu, dia cemas dah..takut saya tak leh handle situasi..yelah dia rushing nak ke kelas lain pulak...saya kata tak per..tak de masalah. kebetulan huda nak tidur lepas tu, terus saya pakaikan dia diaper.
Aiman dan Husna
Pagi Sabtu. Suasana dan aura rumah tenang jer. Aiman tgh main internet game. Husna baru turun ke bawah lepas mandi...saya duk sibuk ngan keje2 rumah. Tiba2 saya terdengar Husna n Aiman bertengkar...apa sajalah budak berdua nih...ada je yg nak digaduhkan..
nape kakak menangis?
aimanlah, dia buat kakak menangis..
mana ada..
kan ummi dah cakap ummi tak suka korang gaduh...ok kakak, apa aiman buat kat kamu?
dia kata kakak tak boleh cakap dua kalimah shahadah...macam dia pandai sangat
La..pasal ni pun nak nangis ke?jgnlah sikit benda nak nangis...
Aiman, blh tak jaga mulut kamu, jgn nak asyik sakitkan hati org jer...
Macam-macam kerenah...Aiman mmg pakar buat org marah, dia cakap tu slow jer nada dia, tapi...memang nak mengapikan kemarahan orang..dia tu sorang jer hero setakat ni, tapi dia boleh conquer 3 saudara perempuannya...kekadang tu, saja dia nak usik marah org, Huda terutamanya;
ummi, huda nak pigi olah (huda nak pergi sekolah. memang selalu dia bagitau saya dia nak ke sekolah) - (ya ya kawan ni bagitau. Memang suka layan dia cakap. Sebab nak bagi dia pandai luah isi hati. tapi....................yg aiman mendengar cakap si Adik tiba2 menyampuk,
mana Huda ada sekolah...
Ada..(marah huda)
Mana ada..
Aiman, boleh tak biarkan Huda tu bercakap, kesianlah kat dia..walaupun tak betul, layan jer dia cakap...(saya menyampuk)
kekadang tu, saya tau antonasi dia tu nak menaikkan darah orang...awal2 saya sound; Aiman..mulut..mulut...( maknanya jangan nak cakap bukan2)..tersengih2 jer dia.
Yang Husna pulak, sensitif, terutama bila orang kata dia tak pandai sesuatu yg dia pandai buat...ha, menangislah jawabnya. Saya ni dahlah tak suka tgk org menangis tak tentu pasal. Sejak dua beradik ni bersekolah..ya Allah, lagi panjang idea utk bertekak..
Agenda petang Sabtu
Petang Sabtu, kami ke Carrefour kat wangsa maju...singgah makan dulu kat salah satu fast food restaurant. Suami n Aiman p order makanan. Saya dan anak2 lain p cop tpt duduk. Husna nak duduk bertentangan dengan saya, tapi lum sempat duduk lagi. Alia duduk dlm kerusi baby dan Huda duduk sebelah saya. Lepas saya basuh tangan dan kembali ke meja makan, terkejut tgk Aiman amik tpt kakaknya..beriya dia tak mau mengalah...Husna dah nak menangis masa tu..Depa berebut nak duduk berdepan ngan saya..huhuhu..syahdunya saya jadi rebutan..
Aiman, bagi kakak duduk situ...(aiman menggeleng2)
Aiman, kakak cop dulu...Aiman duduk sebelah sanalah (saya maksudkan kerusi kosong sebelah Husna) sebelah ayah (ada dua kosong sebenarnya)
tak mau, kakaklah duduk sebelah ayah..
Asyik kakak jer..(Husna dah menangis..pening lak tengok orang rajin menangis nih)
Aiman...mengalahlah...kakak dapat dulu..bla..bla...bla...
saya dah mula nak marah ni, tapi still cover lagi, kat public pulak tu. Ikutkan saya boleh suruh Husna mengalah sebab dia yang tua, tapi sebab Husna dulu yang minta, maka saya ikut sapa cepatlah, lagipun dia memang selalu mengalah sukarela dengan adik2, jadi tak salah saya suruh adik2 pulak mengalah ngan kakaknya. Akhirnya dengan muka masam, Aiman mengalah.
Sementara tunggu si ayah, Husna cakap,
Ummi..kakak nak beli yang ada mainan sekali tu,
(kesian gak ngan dia, minta beli set kanak2 yg siap ngan mainan tuh..anak den ompek..takkan nak boli untuk sorang yoo.. lagipun saya tak rajin ajar anak beli barang mainan..nanti, asal p jalan tagih mainan...parah...beli buku tak per)
tak per lah kakak, yang ni pun dah banyak dah ayah bayar,
alah..kakak nak yang ada mainan,
kakak...kakak patut syukur tau, ada budak, ayah dia jahat..tak mau langsung bawak dia ni pegi makan2 (saya maksudkan bapa yg abaikan tanggungjawab pada famili)...ada budak, bapak dia miskin, tak dapat nak bawak dia pegi makan2 kat luar. Kakak dapat makan ni dah syukur tau...
Akhirnya Husna mengangguk. Memang sian kat dia. tak perlah. Dia akan faham juga. Saja saya ajar mereka tak semestinya dapat apa yang mereka minta, takut kalau tak pernah hampakan permintaan mereka, nanti bila tak dapat sekali, depa memberontak..uhhh..tak sanggup dapat anak mcam citer Anakku Sazali..nanti kita yang mati...
Langsir baru
Sebelum masuk Carrefour tu, kami masuk ke kedai Nagoya kat sebelah. Cari langsir baru. Orang beli time nak raya, tapi saya beli lepas raya. Tahun lepas, mmg rmh saya tak macam rmh orng nak raya..no salin2 kusyen baru, no langsir2 baru. Even no kuih2 baru. Sibuk sangat ngan tesis, memang hilang mood nak beraya sakan.suami lak jenis tak kisah..apa yang ada jer..kalau dia jenis kisah, ha, mmg saya serah 100% kat dia nak hias rmh. Saya cari langsir sliding door sebenarnya..itupun sebab dah koyak..anak teruna saya punya bertuah, dia buat experiment gunting menggunting kat langsir tu..kalau kecil tak per..ni jelas tak yah bersuluh. Itupun tak perasan bila dia mengguntingnya. Apalagi..syarahan perdanalah saya beri. Punyalah rambang mata..cantik2 kain..saya ajak suami pilih sama, dia tak mau.dia suruh pilih sendiri. Akhirnya, belek punya belek, pilihlah warna merah hati or merah maroon dan saya beli langsir jarang bermotif corak merak utk lapisan belakang. Terima kasih bang..heheh, sebab dia yang sponsor.
Bila nak jahit??? Hehehe..satu persoalan yang saya sendiri tak tau jawapannya bila, sebab nak kena p rmh mak utk tumpang menjahit... saya tak de mesin jahit. Sebab tak minat menjahit. Takat jahit lurus utk langsir tu bolehlah.

15 comments:

Anonymous said...

ye! saya dulu!
assalammualaikum..

Kaklong Syikin said...

wa'alaikum salam..ha'ah, baru postlah. tq dtg blog:)

Nik Ha said...

Salam
Gitulah bila dah ramai ye.Kalau sorang ni jenuh melayan yg sorang, kalau ramai lg la nak kena saba melayan karenah & peel masing2 yg berlainan kan.

Saya bab toilet train ni masih tak start lg. Ingat gnp 2thn nanti kena rajin2kan diri ajar hakimi diaper free. Dia pun kemain susah nak pakai diaper skrg. Kdg2 siyan gak asyik berbungkus je..he..he..kalau bukak tu free sket ek. Tp ummi mls nak basuh umah..he..he..

Wow!cerialah umah akak nanti ya. Saya pun jenih yg jrg tuka brg2 dlm umah. Tgk dah koyak @ lusuh sgt br tuka. Kalau dpt sponsor maybe tuka cepat sket..he..he..Tp abe saya jenih tak kisah gak. Beli mana yg penting je dia kata. Langsir umah saya mmg simple sgt, beli yg bundle je, pastu repair jahit lurus je. 3 bilik 3 warna..kekkeke..

Eh, smgt pulak hr ni. Pjg lebo tinggal jejak kat umah akak ni..he..he..

NONIE AZIZ said...

heheheh..MR dapat rasa ketegangan bila dengar budak2 menangis....stress...

huiyoooo...kagumlah...tak minat jahit tapi boleh jahit...MR dah le tak minat tak reti plak tu!!wakakaakaka...

zino said...

tak lulus lagi tu tak pakai pampers..hehe baby zino kalau pakai kan skrg ni dah tau komplain..

adik dah besar le.. mana boleh pakai pampers.. sejak tak pakai ni baru 3 kali terkucil.. utk tempuh 3 bulan ok lah tu.. hehe

Mummy Rizq said...

seronoknya dengar kisah anak syikin.. cam saya ni anak baru sorang, tak tahu cakap pulak tu lagi. so tak der lah rumah tu riuh rendah.. cuma selalu ketawakan dia sebab dia selalu buat kelakar...

Kopi Suam said...

Syikin,
hmm payah juga nak handle anak2 waktu nak membesar ni kan...Nasib baik dapat dapat ummi yang penyabar macam syikin... heehh heehh.

Deena dah lulus dah kalau tak pakai diapers cuba bila tido malam tu saya tak berani lagi nak cuba, habis basah tilam nanti :)

Anonymous said...

menjahit? i SO LIKEEE.

masa kakak toilet train, dia dah 3+ yrs so senang nak berkomunikasi. dia terkucil 2-3 kali je. pastu dah okay.

4 org? woww... tak boleh imagine. mungkin sbb tu Allah buat anak2 saya jauh jaraknya. kalau tak harus saya jadi MONSTER tiap2 hari!

uDA said...

assalamualaikum kak.

first time nak tinggal jejak kat sini. heheh.

macamana lah jaga anak kecil2 lagi 4 orang. huu..takleh nak bayang. jaga tasneem dgn najla je ni dah semput nafas rasanya. hehe.

haritu ajar tasneem tak pakai diapers pun jadi mcm tu jugak. bila pesan beriya dia cakap paham. tapi lepas kencing baru dia cakap ekeke. mujur tak buang air besar pulak merata.

aNIe said...

Waktu untuk mengajar anak2 tidak menggunakan diapers memang memenatkan...sebab pada minggu2 pertama & kedua...pasti selalu terlepas di sana sini...masa kak lady nak ajar Fareez dulu kak lady tak pakai carpet kat umah...supaya senang kalau terlepas boleh di mop aje...kalau ade karpet kan dah kene cuci karpet tu...penat weiiiyyy...

Kaklong Syikin said...

nznm:hehe..nanti mmg terpaksa kena basuh rmh kalau anak terkucil kat mana2

ceria rmh? hehe, merah you!!!
first time dgr langsir bundle..ada ya???

yelah, besar semangat awok sampai ari je dah update blog:)

*********************
MR: Mmg kalau 2 or 3 sekali menangis..waaa..omak eyy pun nak nangih samo sobab tensen..

saya tau jahit lurus je. 5 org adik beradik perempuan ni, 2 je ikut minat mak menjahit, siap masuk kelas jahitan lagi..saya tak termasuklah :) cuma lately ni terbukak nak belajar jahit sbb anak dah ramai, at least kena reti jahit baju kurung anak utk raya..dah le anak dara 3, koman2 sorang 2 pasang..raya nanti, abih duit kat baju raya je :)

**********
zino: mmg tak pass lagi...adeii dah ada tanda2 nak give up sbonar eyyy

**********************

MB: mmg riuh ada anak ramai ni, lagi riuh kalau depa bertekak siap ngan nangis2 lagi, time tak de mood nak marah or menegur tu, lantak p lah..

tak per, anak yg sorang tu ajak jer bercakap...dia reti balas or idak tak kisah..

******************
KS: saya ni tak sabar orgnya, mudah nak marah kalau anak2 tak dengar cakap terutama kalau sikit2 nak menangis..tapi sejak anak dah 4 ni, belajar sabar lebih..kalau tak, harus mak kena darah tinggi.

ha ah..step by step ajar anak tak pakai diaper tu, waktu siang lulus..waktu malam lum tentu lagi..

******************
ummi: saya ni penah anak gelar mak kundur!!! depa tgk citer kartun bawang putih yg guna suara erra fazira tuh..heheh..2 org yg dah sekolah tula beri gelaran..la ni tgh belajar lebih sabor..itupun tak pas pas gak lagi..

*****************************

uda: mmg dulu akak senang tensyen ngan perangai anak2..suami penah tegur, jgnlah asyik berkerut jer dahi tu...heheh..
tq sudi singgah blog akak

**************
kak lady: betui tu kak..penat..suami suruh teruskan pakai diaper, cuma kena kerap tanya anaklah nak kencing or idak, bila nak, bawaklah dia ke toilet..tapi, once dah pakaikan dia diaper, mana kita ingat nak tanya dah..hehehe

Shami said...

Saya dulu latih anak masa duduk kat rumah setahun..masa tu along 3thn. angah 2tahun..masa ajar along tu adelah sikit susah ada satu masa tu nasib baik ikan mas kuning tu tak jatuh atas muka saya saya tgh tidur..dia memanjat..kepala katil hi..hi...hi..taklama jap je ..angah..pun jap je ajar bila along pandai dia automatik pandai...abg cik pun same..gak..dan sekarang akan tunggu mimi pandai..cakap.lancar..2 tahun atau 3 tahun boleh start ajar dia.Kalau anak yg lahir jaraknya dekat2 ni..selalu dia cepat ngikut abg atau kakaknya...semoga berjaya..hi..hi..
nak jahit langsir ke...nak buat paten apa...tak.. nak offer kite ke tolong jahit...hi..hi..hi..

Kaklong Syikin said...

YELAH..mmg kalau jarak adik beradik dekat,mmg depa cepat belajar.dah sifunya ramai. mcm Alia, baru setahun 4 bln dah mula pegang pen n kertas utk menconteng2, ikut kakak n abgnya..

ohh tima kasih atas offer tersebut:D, tapi saya nak wat sendiri, sbb ada kepuasannya..bangga dpt menjahit, wlwpun amatur..tima kasih sekali lagi

Nik Ha said...

Saya lg ni kak syikin ;)
Langsir bundle tu saya beli kat kg. Kalau akak penah dgr nama kg panji/tapang on the way ke rumah tn guru n.aziz. Kat situ ada kedai jual langsir2 bundle. Sedara2 saya time naik umah baru beli langsir tu je. Walaupun 2nd hand tp byk gak yg elok2 lg.Save budget sket kan..he..he..

Kaklong Syikin said...

nznm: tak per, enter banyak kali dialu2kan..meriah blog akak :D

akak baru tau ada jual langsir bundle nih. sbb kat sini x penah dgr pun