Tuesday, March 07, 2006

Si 'kembar' hitam

Petang semalam, masa saya nak keluar angkat kain baju, ada sekor anak kucing hitam elok jer landing kat atas simen luar rumah tu...bila nampak saya, terkejut dia dan berlari ke tanah berumput. Berjalan melompat2 dia. Duk saya berulang alik bawak masuk baju tu, mata saya tertangkap lagi sekor anak kucing hitam. Eh..ada dua..anak kucing sapa ni? Macam kembar pula. Tiba mata saya ternampak sekor kucing dewasa di luar pagar, warna hitam belang kuning..agaknya itu mak depa kot. Wah..seronok tul si kembar tu bermain2, bergurau antara satu sama lain..siap berteduh kat bawah rimbunan pokok serai tepi pagar tu lagi. Bagusnya kalau saya ada kamera digital, blh tangkap gambar si kembar tu tgh landing kat bawah rimbunan serai tuh. Saya masuk rmh, masa tu Alia duk terkedek2 berjalan ke arah pintu..cepat2 saya tarik Alia ke pintu,
Alia..kucing...kucing...
Dia pun meninjau..apalagi, riuhlah mulut dia bila tengok kucing tu. Saya terus ke dapur, tergerak nak buatkan susu utk si kembar tu, takut depa sebenarnya nak mencari makanan. Susu ni susu anak, tapi tersilap beli yang campur perasa madu tu..depa tak suka..at last, tersimpan mcm tu jer..so, baik bagi kitten or mana2 kucing yang datang. Bila kucing datang, pada saya, dia minta makanan..dan bila kita bagi, insyaALlah, in return, lagi murah rezeki kita. Saya masukkan dalam bekas plastik makanan yg comel..memang tak mau guna dah...dan letak jer kat bawah rimbunan serai tu...tapi, bila nak hujan tu...cepat2 saya alihkan bawah bumbung rumah.
Sebelum maghrib, saya suruh Aiman tutupkan sliding door. Time maghrib, anak2 dan saya semua naik ke bilik. Lepas maghrib, baru buka semula sliding door. Tiba2 saya terperasan, sekor anak kucing tadi, elok jer turun daripada tangga dan terus keluar menyelinap melalui langsir sliding door tu..eh, bila masa pulak anak kucing ni masuk? tak lama lepas tu, sekor lagi keluar..la, masa kami semua kat atas..tak nampak pun dua2 ekor ni dalam bilik saya, mahupun bilik anak. Kalua tak, confirm depa dah riuh ada anak kucing.
Pagi ni...masa anak2 tunggu kat luar rumah, tiba2 Husna panggil saya,
Umi..umi...
(2 or 3x). Saya memandang dia, dia bagi isyarat suruh keluar. Tapi saya tunjuk isyarat nanti, sebab kalut nak siapkan apa yang patut. Tiba2 Aiman terpa kat muka pintu,
Umi..ada muntah...
Masa tu suami pun keluar , dan saya meninjau atas simen. ALlah..kembang pulak tekak saya. ni mungkin muntah anak2 kucing tu, sebab salah satu muntah tu ada kesan tapak kecil kaki kucing. Tapi, yang wat kembang tekak tu, dlm muntah tu berisi gumpalan mcm benang warna putih, tapi bergerak2...sahlah itu cacing..hai, wat kembang tekak betul lah..Husna, dah merah mukanya menahan muntah. At last, kat luar pagar, dia muntah. Eloklah muntah kat luar kereta..kalau tak, pening ayahnya nak bersihkan.

4 comments:

ibuVouge said...

assalamualaikum
rajinnya syikin mencoret..
nak tya..mcm mana nak handle anak yg terlalu close dgn ibu..afif mmg close ngan iv. kalau kat umah dia nak berkepit dgn ibu saja..

NONIE AZIZ said...

Itu pasallah saya tak suka bela kucing...

Kaklong Syikin said...

iv: saya tak tau org lain, tapi saya ni sejak baby mmg tak suka amalkan dukung..wlwpun saya ni full time housewife. saya suka biarkan depa, kalau masih baby, sya suka letak depan tv sambil saya wat keje rmh, biar depa menikmati bunyi2an dan warna yg keluar. kalau dah pandai berjalan, lagilah saya tk bagi muka, koman2 sekali or 2 kali sehari jer saya dukung depa..sbb takut nanti anak melekat..dah lah saya tak de maid, semua keja wat sendiri. Mmg ikutkan depa tu kalau blh nak berdukung memanjang..tapi, saya terpaksa tegas..tu yg kecik2 pun dah kena cakap hepp!!!..heheh..saya ni jenis sampai hati bertegas ngan anak..iv trylah..jgn mendadak..sikit2..
mcm alia pun kalua blh nak saya depan mata dia jer, tak kisahlah, tapi saya tak amalkan dukung..hai iv, saya ni, kalau msuk toilet pun alia nak ikut sama..tpai la ni duk ajar dia tunggu luar bilik air..mmglah dia mengamuk..pekakkan telinga jerlah..

Kaklong Syikin said...

mamarisya..anak2 saya mmg nak sangat bela kucing..sampai merayu2..tapi saya tak blh benarkan sbb huda dan alia ada lelah, asal lelah tu tak blh selsema dan batuk berkahaklah..tapi saya tak mau tambahkan sbb lelah tu dek bulu kucing..sian gak kat depa. tapi saya bagitau kesihatan adik mrk lebih penting.