Friday, March 03, 2006

Telur katak

Saya tengah printing disertasi saya, tiba2 Huda panggil,
umi..Huda sakit ni,
Saya pandang ke arah dia tunjuk. Oh, baru teringat..sejak semalam saya terperasan bengkak merah dan bermata kat peha kiri dia tu. Saya agak antara sebab gigitan nyamuk or bisul. Tapi bila dia kata sakit tu, saya yakin ia bisul.
Terus saya amik ubat senseh cina yang mak mertua perkenalkan dulu. Ni bagus utk bisul. MIL saya panggil telur katak...hehe. Asalnya dia ni biji2 kecil macam sagu mata ikan (betui ke idak istilah saya ni), tapi warna coklat tua. Tapi, bila dibancuh dengan air, terus ia mengembang dan melekat2 antara satu sama lain...macam kita tengok telur katak yang terapung dalam air tu...loya tekak pun ada, sebab dia jadi lembik2 dan basah...tampalkan pada bisul tu, kalau boleh, mata bisul tu jangan ditutup. Experience saya yang pernah pakai, kita akan merasa denyutan seolah2 isi bisul tu disedut keluar. Nanti..insyaAllah, kita tengok bisul tu dah hilang bengkaknya. Tapi saya rasa ini untuk minor bisul..kalau yg besar macam telur ayam tu, better p operationlah.
Pegi kedai ubat cina cakaplah nak ubat bisul mcm telur katak tu, insyaAllah depa tau, sebab itu yg saya cakap kat senseh cina tu, faham jer dia.

2 comments:

ibuVouge said...

bagus ni..kena take note

Kaklong Syikin said...

cubalah beli kat kedai ubat cina..mcm telur katak tu kalau kena air..itulah yang saya cakap kat tokey cina tu..heheh..
iv, husna ada sama saya ni..dia tak tau pokok pangkal citer ni..dia tanya..umi guna berudu ke???heheh..
hai payah kalau anak dah pandai baca..email kita semua dia nak tau gak..sabor jelah..hehehe