Thursday, March 16, 2006

Penyakit tangan, kaki dan mulut

Nor...siap2kan Huda ya..nak bawak dia pergi klinik pasal kaki ngan tangan dia tu..sekarangkan heboh pasal penyakit tangan,kaki dan mulut tu...abg nak balik ni, kejap lagi sampai... (suaranya rushing semacam...saya pun jadi cemas kejap)

ooo.ok..nak solat zuhur dulu nih..

Ni kisah semalam bila suami telefon saya suruh bersiap nak ke klinik. Huda tu dah dekat 2 minggu kena mcm kudis kat peha kiri (asalnya saya yakin benda tu bisul, saya letaklah ubat sinseh (ada entri saya bertajuk telur katak pd 3 mac lepas), masa letak ubat tu, saya perasan 'mata'nya mcm dah pecah (saya takut huda usik mata tu) ..tapi saya taruh jugaklah harap2 ia kecut..mmg sungguh ia kecut..tak delah dia mengadu sakit..
lepas beberapa tu, saya perasan..kulit tu terkelengset (terkoyak)...makin lama agak besar, sebesar syiling 20 sen..siap berair..luka..saya bubuh ubat gamat..kering sikit..tapi bila mandi, basah balik lukanya, duk taruk ubat gamat jerlah....lepas seminggu, saya terkejut, bila terperasan kat pelipat lengan kanannya pun kena luka camtu..tapi sblm tu tak de bisul pun..tengok kulit tu merah..lepas tu mengelupas berair..saya taruk juga ubat gamat..kering on off cam tu..yg kudis mula2 tu dah start kering betul.
Lepas tu, dlm 3 hari lepas, saya perasan bawah bibirnya pulak mula nampak kulit tu mengelupas sikit, jadi merah, tapi belum berair lagi...eh, takkan dah berjangkit pulak..saya dah cemas..tapi huda mmg tak mengadu sakit pun... cuma yg mula2 tu saya dia mengadu sakit dan saya yakin betul ia bisul..persoalannya..mcmana ia blh berjangkit kat tmpt lain? tapi kat tpt lain tu tak de pun 'mata'..cuma terus jadi mengelupas n merah je.. Saya bgtau suami, kalau ada masa free, nak ajak dia ke klinik..dia setuju, cumanya nak cari masa free jer.
Tu yang saya terkejut bila tiba2 dia called saya suruh bersiap ke klinik. Masa bersiap tu, hati saya berdebar semacam..hati tu teringat2 je kata2 suami pasal penyakit tangan, kaki dan mulut. Takkan Huda kena kot. Sampai ke klinik..hati tu tak henti berdebar..something wrong ke nih? terfikir kena ke hospital pulak..Huda kena admit ward pulak...tapi saya cuba 'cool'.
Di kaunter pendaftaran, saya terangkan pasal kulit Huda n takut ia penyakit tu..nampak terkejut gak nurse tu, siap amik suhu badan Huda lagi..syukur dia tak demam. tapi depa tak mau cakap apa2. jumpa doktor dulu..
Masuk jumpa doktor, saya terangkan drp mula kena sampai berjangkit tu..KUDIS..itu conclusion doktor. Yang buat dia berjangkit tu, mungkin sbb Huda usik2 yg pertama tu, tu terjangkit kat bahagian kulit lain..mungkin virus kudis ni jenis kuat..tu sbb senang merebak kat tempat lain..alhamdulillah, lega dengar ia sekadar KUDIS je..
Saya tanya doktor ttg simpton penyakit tangan, kaki dan mulut...rupanya simpton tu bermula dlm mulut..ulser banyak dlam mulut..lepas tu merebak keluar sekeliling mulut tompok2 warna putih n melepuh, lepas tu kat tompok2 putih di tapak tangan n kaki...asalnya penyakit ni tak membunuh, tapi bila timbul komplikasi lain, itu yg bawak maut tu..ooo..lega saya dengar penjelasan doktor. Huda kena makan antibiotik sbb agak serius kudis tu, ubat sapu n ubat mandian...heh..kena berendam la huda dalam baldi, besen mandi baby pun tak de (start Huda, saya mandikan baby kat sinki jer masa pantang).
*************************************************************************************
Nak minum apa?
Malam tadi, teruja saya nak menonton episod akhir mya zara..tak pernah rasanya saya tertunggu apa jadi last episod drama melayu..baru nak start citer, tiba2 terdengar bunyi org bukak kunci pagar (sliding door tak tutup, cuma grill jer berkunci)..cepat2 saya terpa ke grill..eh??suami den balik copek? cepat2 saya lambai tangan kat dia supaya masuk cepat...dia on off dpt tgk mya zara ni..masuk rmh, nampak sedey mukanya..
ust. R tak de..tak p makanlah abg...(biasanya, lepas mengajar kelas malam, dia ngan kawannya ni mmg makan kat luar). x lama lepas tu dpt sms drp ust. R mmg bgitau x dpt keluar makan, kena balik cepat ada hal...
nak minum apa?
apa2lah..
(mmg susah nak dengar dia minta sediakan air itu ini, apa yg saya hidangkan itu dia minum)
yelah, cakaplah nak minum apa?
tembikai susu...
(spontan dia jawab. taulah tu dia frust tak p keluar makan ngan kawan...biasanya, kalau dia makan kat kedai ngan kawannya tu, saya suka order makanan gak, bungkus bawak balik..barulah aci kan..hehehe)
bang..cuba2 lah logik sikit...(usik saya) mintalah minuman yg ada dlm rmh nih..(teringat teh o,nescafe o, nescafe, milo, bandung, air limau nipis, sirap)
apa2lah
ke nak air bandung? (selalu buat pulak dah..) carrot susu? (teringat baru beli carrot ari tu..tak penah buat air pun. nak first try lah ni.semangat pulak nak buat)
apa2lah...
Saya pun bangun..camner nak buat sebenarnya ya..tak penah buat pun..ah, bantai ajelah...saya potong karot merah tu dlm sebatang (tak mau banyak, takut tak sedap nanti mmbazir je)...masukkan dlm blender, isi air masak. tapi, punyalah tak blend2 lagi kat 5 minit sbb ada je gangguan semasa, anak nak itulah, anak nak inilah..mya zara pun samalah...nak nikmati minit2 terakhir mya zara nih..hihi..lepas tu, baru dpt blend...saya biarkan lama...bagi hancur betul. Suami pun dtg dapur masa dengar bunyi blender tu,
alah..tak yahlah buat2 air karot tu..air biasa sudahlah..kang tak koso nak buek air utk org tengah malam buto (dia ajuk ayat2 dlm entri saya pasal rendang maman tu..kahkahkah..saya gelakkan dia, lagi satu malu pun ye..sbb tak sangka dia baca blog saya)
eh..suami punya pasal kita buatlah (saya tiru balik jwpn dlm entri tu, tersengih dia)
nak campur susu apa?
susu manis bolehkan...(dlm hati..ye ke nih?)
Saya tapis air karot tu (betui ke idak prosedurnya, sbb tak halus betul..jadi serdak halus) dan campur ngan susu manis tu...Saya ni bukan fan of carrot jus...saja cuba. So masa nak rasa manis or idak tu, tekak saya mcm nak rasa or idak jer..eh..ok je...peghh..first try..tapi kena dpt kelulusan piawaian cik abe..fuh, lega dia minum laju jer..tak komen apa pun..siap bertambah lagi..ha..luluih(lulus) den..
Ummi..nak air karot lagi...(Husna mintak lagi!!!!)
hah? (la, tak sangka anak pun suka) tak perlah..nantilah lain kali ye (omak eyy dah maleh dah nak belender belender...:).

16 comments:

zino said...

kena sediakan.. macam jenis air kat rumah tu.. mana tau lain kali tah apa di oder hehe

Hot Mama said...

Hmm boss, mintak apple juice kurang gula satu.... Heheheh

Mummy Rizq said...

MB paling maleh kalo hubby dah tetengah malam kata nak minum air sedap. Ari tu dia kata dia nak air panas.. dengan senang hatinya MB tuangkan air panas kosong. Bengang jer kawan. Dia kata dia nak rephrase apa yang dia cakap tadi "I nak minum air panas yang sedap & ada rasa.." Aduss... hampeh!

WRA said...

husband akak tak suka minum air manis....kalau buat dia minum tapi sikit je, mesti kena lapik dengan air sejuk....tapi kalau air bali boleh plak dia minum sampai habis tanpa lapik2...hehehehe...citarasa memasing kan?

Kaklong Syikin said...

zino: :) itule..nampaknya segala jenis fresh fruit kena penuh dlm peti..

hotmama:buleh..buleh..tapi mai sini dululah..:)

MB: hehe..lawaklah MB..tapi buat tak??

Kaklong Syikin said...

alamak kak alex..tak perasan ada komen kak alex..solilah..
eh..eloklah tu tak suka minum air manis..jimat kos beli gula..:)

aNIe said...

Hehehe...syikin ni buat suspen aje...bebudak ni memang kadang kulit diorang tu sensitip...

Pasal mandi kat sinki..heheh...kak lady pun buat camtu jugak masa baby kecik...

Bab tanya hubby nak minum air tu sama ajelah camaner bila kak lady tanya hubby tu...jawapanya...apa2 ajelah...& sama jugak respon kak lady...hehehhe....

Bila dia kata air aper2 aje tu yang buat susah kita nak pikir tu...

Kaklong Syikin said...

kak lady: akak suspen..saya lagi suspen..hehe..tapi kak mmg teruk tau mengelupasnya..sayang tak leh tunjuk dlm blog..tak de kemudahan kamera lak

ha ah..senang mandikan budak dalam sinki..lagi cpt siap baby mandi

hehe..betui kak,mmg susah hati dibuatnya bila dia kata apa2lah..yg dia kata tembikai susu tukan..lepas tu dia cakap, ha tulah tanya2 lagi..saya lupa nak masuk dlm dialog tu..:)

Anonymous said...

den suko mintak teh o ajo kalau dah mlm2 tu. den tak gomar minum air2 manih ni. kalau buek teh o pun biar suam2 ajo kurang manih sket. terangkek kalau pekeno segelas. :)

Kopi Suam said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Kopi Suam said...

Syikin,
Saya suka minum epal hijau dengan susu. Air buah apa-apa pun laku aje kat umah kami tu...

Kaklong Syikin said...

atok: ha..sonanglah datin, tak yah pikir nak sedio an air kupi ko, air neskape ko..sonang bonar..lopeh tu lak, jimat gulo..baguihlah tu...pendek kato jimat duit dapur skit..:)

ks: epal ijau ngan susu? apa rasanya ye?kan susu tu manis, epal tu masam..first time dengar nih.

NONIE AZIZ said...

yang eloknya baju anak shikin rendam ngan air panas bagi kuman2 tu mati...lagi satu carrot campur ngan epal hijau pun sedap!!

Nik Ha said...

Suspen gak, ingatkan huda kena tu..mintak jauh ya. Saya kalau nampak kulit ank lain mcm je mula risau, padahal butir gatal je (kata oghe kelate).Hakimi tu kulit sensitif, kena gigit semut pun siap boleh jd kudis.

Saya mmg cukup suka air buah ni tp kat rumah mls nak buat..he..he..tak cukup mithali ni. Masa belaja dulu selalula tgk org kantin blender jus buah tu. Carrot susu, epal susu, mangga mmg feveret sgt2.Dpt resepi jus br pulak dr MR..he..he..Kat dlm mjlh RASA mcm jus dicampurnya. Tatau rasa sdp ke tak sbb tak penah cuba.

Kaklong Syikin said...

MR: tq 4 d idea pasal rendam baju tu.
ttg carrot + epal hijau tu, campur gula or susu? sesungguhnya saya budak baru belajar..:)ha, ni yg nak cari carrot lagi n epal hijau lak

nznm: ha..betullah ha, huda ni sensitif sungguh kulit dia...samalah, kena nyamuk pun kudis..kalau org tgk kaki dia..mcm anak tak berbela..walhal, dia tu bukn jenis akak bawak keluar rmh..nak main kat yard tu pun sesekali akak bagi..

alah..tak delah tak buat air jus ni sampai jd tak mithali..banyak cara blh jadi mithali..:)

Anonymous said...

Salam syikin,
FT di sini. Semoga berbahagia dengan kehidupan sekarang.
Jaga iman dan Islam baik-baik.