Monday, February 20, 2006

Ahad yang serba tak menjadi tiba-tiba

Pernah tak dalam satu hari, dek kerana satu hal kecil saja tiba-tiba hari kita jadi serba tak kena?Begitulah halnya dengan saya, gara-gara hos air mesin basuh buat hal, hari Ahad saya tak ceria seketika apatah lagi dengan huda yg demam panas semula sejak awal pagi dan saya yang tak cukup tidur.
Mesin basuh
Mesin basuh ni dah masuk kali k 3 berubah tempat. Kali ni terpaksa dipindahkan daripada luar depan rumah (tepi sliding door..can you imagine!!!) kerana air paip luar dah tak keluar dek tekanan terlalu rendah. Kami pindahkan ia di luar belakang rumah, asalnya nak letak kat luar bilik air seperti kali pertama dulu, tapi bila fikirkan ruangnya sempit dan menghalang keselesaan laluan ke bilik air, kami putuskan untuk letaknya di luar belakang dapur pula. Untuk laluan air masuk ke dalam mesin basuh, kami pasangkan paip yang mempunyai dua kepala di sinki dapur. Senanglah, satu untuk kegunaan sinki dan satu lagi untuk mesin basuh. Oleh kerana hos air mesin basuh tu pendek untuk sampai ke sinki melalui tingkap dapur, maka kami guna hos air biasa disambungkan di kepala sinki dan antara hos air tu dengan hos air asal mesin basuh ni kami sambungkan dengan alat penyambung (macam kepala paip juga).
Masalah timbul, bila hos air di sinki tu tak berfungsi dengan baik, mudah tertanggal daripada alat penyambung tu...on jer mesin, hos tu tercabut sebab tak tahan tekanan air laju...saya tak sedar perkara ni berlaku hinggalah saya tergerak nak meninjau samaada pakaian sedang dibasuh atau telah selesai. Terkejut saya tgk hos air sinki tu tercabut daripada alat penyambung dan air mengalir laju ke dalam longkang. Tiada air langsung di dalam mesin. Saya sambung balik (dahlah ketat nak buatnya) dan tinggalkan..tapi, saya pelik..awat la tak de dengar putaran mesin nih..saya pegi tinjau semula. Ya Allah, tercabut lagi..saya sambungkan balik..macam tu juga..terpaksa minta tolong suami pula..perkara yang sama berlaku. Adalah tiga empat kali keadaan ni berlaku dan slowly mood membasuh hilang (entahlah nak masuk bulan mengambang kot), hampir sejam dah, tak juga air dapat masuk ke dalam mesin basuh. Matahari tengah panas cantik pula tu. Sayang betul. Dalam masa yang sama, anak2 saya ada yang bertekak dan merajuk, Huda pula, syukur tak meragam walaupun demam panas..Alia pula merengek lebih..saya yang hilang mood ni lagilah moody (gamaknya intro nak bulan mengambang)..sorang sorang kena sound ngan saya..nasib baik ayahnya terkecuali..hehee.
Akhirnya suami saya beri cadangan supaya guna cara manual basuh baju ni (masukkan hos air yang lebih panjang terus ke dalam mesin basuh dan bila dah berputar mesin, matikan air dan keluarkan hos tu, berulang kali sampai selesai..adeii..renyah pulak, kena monitor selalu) sementara tunggu dia beli hos air baru yang sesuai. Oklah...dan lepas zuhur baru saya dapat sidai kain dengan sempurna. Hai..macam-macam hal.
Roti jala
Petang Ahad tu memang kami tak ke mana, Huda still on off demamnya. Boring lak tak buat apa2, tiba2 hati tu menggaruk garuk nak wat roti jala. Kebetulan masak kari ayam masa tengahari tu, ada baki, tergerak nak wat cicah ngan roti jala. Ni dah kali k 3 saya wat roti jala.Kali pertama 'kantoi' rupa roti jala tu. Kali kedua, bolehlah ada rupa 'jala' walau tak cantik. Ni, kali ke 3, alahai.. tak reti2 lagi nak 'menjala' perfect. Rasanya rasa roti jalalah..tapi ghupanya tak serupa roti jala org lain..tulah, masa p pasar malam or pasar ramadhan tak menelek penjual roti jala tu 'menjala', ye dak..nak cantik macam beli kat orang tu jauh lagi...putus putus...kena praktis selalu. Geram gak..tapi, nak makan sendirikan, tibai ajerlah, asalkan ada rupa 'jala' walaupun tak perfect. Better than never kan...
Oh ya, saya amik resepi ni dalam buku masakan Betty Yew, antara tukang masak fofular Malaysia...
Bahan-bahan:
2 biji telur, dipukul
2 cwn tepung gandum, diayak
1/2 camcateh garam
2 1/2 cwn santan kelapa dari 1/2 biji kelapa parut
sedikit serbuk kunyit utk nampak kuning (ni saya tambh sendiri tak de dlm buku tu)
cara: campurkan semua bahan ni dan gaul sampai hilang gentel2 tepung tu...biar elok cairnya..kalau bergentel, tapislah..
panaskan kuali leper dan griskan minyak atasnya...gunakan acuan roti jala tu dan 'menjala'lah atas kuali tu sampai ia masak. Gulung or lipat bila ia sejuk...
Bye-bye Fever & 100+
Sejarah betul...tak pernah sebelum ni beli pelekat Bye-bye Fever (untuk melegakan suhu demam panas) sampai 3 kotak dalam masa seminggu lebih. Yelah, start Husna demam, lepas tu Huda, kemudian Alia..memang banyak pakai..dan habis pun digunakan. Anak-anak saya suka pakai pelekat di dahi tu sebab terasa sejuk..yelah dalam tu ada gel. Tahan sampai 10 jam, berbanding ngan jenama lain, Cool Fever yang hanya 6 jam saja. Keje saya pun senang, tak susah2 kejap nak menjaram ngan tuala kecil basah atas kepala dan sendi anak2 yang demam. Kiranya, berani la nak tidur malam tanpa perlu berjaga teruk sangat.Cuma yang sakit tu, regenya mahallah..sekotak RM 14.90 ada 6 keping jer.Tapi, demi anak, tak perlah.
Samalah ngan minuman 100 plus tu...berbotol beli as minuman sampingan utk segarkan badan dek cirit birit n demam2 tu..Masalahnya, air ni mmg kegemaran satu famili, daripada ayah sampailah si kecik Alia..cepat jer habihnya. At last, org sakit minum sikit..org sihat minum banyak. Ada ka patut? tak patut...tak patut...
The Apprentice
Akhirnya, si Clay tersingkir...dahsyat tul aura negatifnya kena kat ahli2 grup lain..cakap sikit nak bantah, tak setuju..at last, seperti selalu "Clay, you're fired"

2 comments:

Anonymous said...

syikin,
nak tergelak aku baca kisah ko wat roti jala tu.....
aku tak pnh pikir resepinya pun...
mak kata mcm buat lempeng....cuma letak telur n kaler kuning or kunyit.....
then kirai.....
aku taruk minyak sikit masa bancuh .....petua kot biar tak putus2.....
selalunya aku terus lipat roti jala tu atas kuali ....so tak yah tunggu sejuk......
sejak pindah umah sendiri...tak pnh lagi mengirai roti jala.....x dan....
dulu kat rumah sewa selalu gak.....then pass sikit kat mama syirah.....

Kaklong Syikin said...

ohh..taruk minyak sikit ye dalam bancuhan tepung tu..baru den tau..tqlah zarin..nanti aku cuba..kalau jadi..credit utk ko lah ye