Monday, February 27, 2006

Sup ayam lebur

Pagi Ahad semalam pegi ke MAKA (Majlis Anugerah Kecemerlangan Akademik) 2005 sek. Husna. Tapi, tak semangat betul nak pegi. Awalnya saya excited sangat nak pg, dah janji ngan Husna. Semangat tu hilang pagi semalamlah, bila Alia tak boleh tidur nyenyak malam tu, kejap2 dia nangis dan terjaga...entah apa yg tak kena tak taulah...setiap sejam saya terjaga. Hinggalah akhirnya saya dpt tidur nyenyak 2 jam jer rasanya. Itupun bila terjaga, pening kepala. Ni intro migrain sayalah. Rasa nak cancell jer, tapi kasihan pulak Husna. Patutnya sampai 8.15 pagi, tapi kami sampai lbh krg 9.15 pagi. Masa tu Pengerusi sek. tengah beri ucapan. Auditorium kecil, terpaksa berdiri kejap hinggalah ada tpt duduk kosong. Lepas tu persembahan bermula, dengan lagu sekolah, nasyid, sajak, dikir barat. Bila nak masuk pentomin, saya dah tak tahan, kepala pening sangat dan loya. Confirm migrain saya datang. Rasa nak cari bantal jer ni. Saya panggil Husna,
Husna, kepala umi pening dan nak muntah ni. Boleh tak kita balik? sorrylah...
Husna menggangguk. Syukur dia faham.
Pegi cakap kat ayah,
Husna beritahu ayahnya. Ikut saja suami saya. Dia pun sebenarnya malas nak attend, cuma fikirkan saya beria ajak. Awal2 dia bagitau saya, bukan Husna yg terima hadiah, baru darjah satu tahun ni.
Tu masa saya membelek isi kandung buku cenderamata, saya tengok senarai nama pelajar cemerlang bagi setiap darjah dan tingkatan, serta subjek terbaik. Mata saya tertangkap pada satu nama tu, banyak hadiah dia dapat. Segera saya tunjukkan pada Husna yg duduk sebelah saya,
Kakak, kalau kakak nak banyak dapat hadiah tahun depan, kakak kena belajar sungguh2.
dia menggangguk.
Masa kami nak keluar aditorium tu, saya tanya Husna lagi
Kakak, tak perkan? Kakak pun dah tengok latihan ni aritukan?
Husna menggangguk, sebab hari Jumaat ari tu dia bagitau semua pelajar kena pergi tgk rehearsal.
Kiranya, hanya sejam lebih saja kami berada di sana. On the way balik ke rumah, kami singgah makan. Saya ni paksakan diri bertahan sebab dah tak tahan sangat sakit kepala.
Sampai rumah, saya bawak Alia naik ke bilik dan tidur. Dalam 2 jam jugaklah saya tidur hinggalah saya terjaga..masa tu jam 12 lebih. Tapi, saya rasa badan lain macam dan panas. Ya Allah, demamlah pulak...

Saya pun panggil Husna, minta tolong dia ambilkan ubat demam dan air. Masa dia turun semula, terdengar dia cakap dengan suami.."umi demam"
Lepas tu terdengar suami saya pesan kat anak2 "jangan bising". sebab dia tau pantang saya kalau tengah sakit kepala anak2 bertekak.
Ingatkan nak landing lama lagi kat bilik, tapi sebab alia dah terjaga..perlahan saya bawak dia turun ke bawah. Ayahnya pun tengah baring tonton tv (mmg susah nak tgk suami saja2 nak menonton tv). Suami memandang ke arah saya,
Tulah..orang ajak rest kat rumah hari ni tak nak
sempat lagi dia usik saya. Diam jerlah..tak de mood nak balas.
Saya baring kat ruang tamu, biarkan anak2 main sendiri..Alia, alhamdulillah tak meragam. Mcm biasa, tak leh tgk saya baring dia mesti tagih hak dia.Risau gak nak bagi dia menyusu, takut berjangkit demam. Tak perlah, tawakal jer.
Bila dah rasa kebah sikit demam. Saya ke dapur. Terasa nak masak pulak. Sebelum tu suami dah pesan jangan masak apa2. Nasib baik masa kami balik drp restoran tu ada lah bawak balik bekal sikit. Kiranya anak2 dah makan ngan ayahnya lagi masa saya tengah tidur tu. Tapi, nak jugak hati ni memasak. Suami masa tu dah tertidur. At last saya wat sup ayam lebur (tak de tumis2..semua campak2..pas tu suami komen, mcm kurang kick jer sup ni..saya kata, sorry la..lebur2 je -ntah mana pktn ni muncul tak taula-, tak larat nak tumis2). Pas tu, sempat saya masukkan kain kotor dalam mesin basuh, basuh pinggan.
Lepas tu, rasa demam datang balik. Saya baring balik. Alia terberak, suami tolong basuh. Tak perlah beramal jariah ngan isteri sakit. Rasa nak tidur, tapi mata tu tak mau pejam. Pas tu, rasa kebah balik. Saya bangun ke dapur lagi..tergerak pulak nak wat bubur kacang ngan kuih kacang. Saya pun buatlah...lepas tu, saya baring balik. Suami tak leh nak kata apa..sebab dia tau saya nak buat, saya buat juga. Pas tu, saya baring balik.
Malam tu suami offer, nak p klinik atau tidak. saya kata tak yah. sebab ubat demam ada lagi. Malam tu, beli makanan luar jer.fast food. burger. anak2 pun tak kisah.
Awal pagi isnin, saya terjaga daripada tidur. rasa sejuk semacam.saya tau badan saya panas dalam. lepas tu tekak perit sangat..oh sudah, ni tandanya tekak dah merah ni..alamat, bertambah teruklah demam saya. cepat2 saya selongkar peti ais, kot kot jumpa ubat sakit tekak hisap. alhamdulillah jumpa. lega kejap. sambung tidur balik kejap sebelum terjaga nak siapkan anak2 ke sekolah. Alhamdulillah, saya bangun pagi tu, mmg terasa demam lagi..tapi ada kekuatan nak siapkan sarapan simple utk anak2. Lepas depa p sekolah, saya pun sambung tidur balik, demam lagi nih. Hai..siap bertepeklah kat dahi saya ngan bye bye fever anak. Alia dan Huda masih tidur lagi..siap saya masukkan dalam buaian masing2.

2 comments:

Sofira said...

syikin, mekasih sebab menziarahi blog saya & salam ukhuwah. :)

Kaklong Syikin said...

sesama, dan terima kasih atas kunjungan balas :)