Sunday, February 26, 2006

Electro cardiogram

Petang Sabtu, saya balik k rumah mak. Minggu ni tak dpt balik rmh mertua sbb Ahad pagi - tgh Husna kena attend program sekolah dia. Masa duk menonton, saya terasa badan tu semacam, letih satu hal,pas tu berdebar dada dan berderau je. Lewat petang baru suami sampai semula rmh mak lepas balik drp bengkel. Siap dia beli mirinda oren dan pepsi. Saya pun minumlah secawan dua utk setiap perasa tu. nikmat betul rasa. Tapi, masa tgh makan malam,lbh krg jam 8 lbh, tiba2 saya rasa 'lemas'...dada 'ketat' semacam. Rasa susah nak bernafas. Saya ni jenis panik sikit. Cepat saya cakap kat suami yg tgh sedap makan tu
Rasa susah nak bernafas. Lemas.
saya cepat2 basuh tangan..badan dah rasa lain macam. Bernafas pun mcm kelam kabut.lemas rasanya. Suami tgk keadaan saya, dia terus bangun basuh tangan. saya tau dia nak bawa saya p klinik. Cepat saya bersiap. Anak2 tinggal dengan mak.
On the way ke kereta, saya rasa macam tak bermaya nak jalan. Dalam kereta, suami pasang aircond, saya rasa lemas...cepat2 dia suruh saya bukak tingkap. Saya makin mencungap..suami suruh baca al-falaq dan sambil drive dia tolong urut belakang saya. Entah kenapa, saya terfikir, eh...nak mati ke malam ni? Saya takut kot2 syaitan menyerupai ahli keluarga yg dah mati dtg menggoda iman saya, dah tak leh mengucap. na'uzubillah. boleh ke saya mengucap?tak putus zikir saya..takut2 mati tak sempat mengucap pulak.
masa menunggu nak jumpa doktor, saya terfikir lagi...buatnya saya mati malam ni, sian kat suami, saya tinggalkan dia beban 4 anak yg masih kecil.Hampir saya nak cakap ngan suami mohon ampun dan maaf kalau saya mati malam ni. tapi tak terkeluar pula. entah nape, laju jer air mata saya keluar. Tapi suami tak perasan.

Masuk jumpa doktor, dia check tekanan darah saya, ok. alhamdulillah. Pas tu, dia kata nak check keadaan jantung saya. Pulak. Debar gak. Masa baring tu atas katil tu, saya rasa tak blh bernafas..cepat2 doktor tinggikan sikit bhgian kepala katil. Dlm masa yang sama..saya uk ak uk ak (keluar angin)
Angin awak banyak ni
Tersengih saya. rasa mual pun ye. masa sblm keluar ke klinik tadi, sempat saya muntah sikit.
Masa nak baring atas katil tu, saya sempat tanya doktor,
kalau saya ada masalah jantung, lepas ni apa doktor?
kena ke hospitallahlah
(terus teringat anak2 kat rmh tu..ngan husna n aiman yg bersekolah, alia n huda yg masih kecik.. Sedih tiba2)
Apa nama dia doktor (maksud saya ujian jantung ni)
ETG.
CTG?
(dua kali saya tanya, sbb tak berapa jelas)
ETG...elektro cardiogram. Cardia tu maknanya jantung.
(pktn cardia tu buat saya tersengih tiba2 )
macam loghat kedah pulak doktor
apa dia?

yelah, cardiak tu..mcm org kedah panggil kadir, bunyinya kadiak (itu pendapat saya lah..hehehe)
(spontan doktor tu tergelak )
la..tak terpikir pulak saya
Doktor tu menyepit kat dua2 pergelangan kaki dan tangan saya dengan alat pengepit yg berpenebat..lps tu, setiap alat penebat tu ada wayar2 yg disambungkan dengan bebola getah yg dilekatkan di area dada saya. Hmm..merasalah berselirat wayar kat dada tu macam biasa tgk kat televisyen. Saya kena tanggalkan barang kemas yang ada. Sempat saya tanya doktor.
Kalau tak tanggal doktor, kena renjatan ke?
(tersengih doktor tu)
Lama tak doktor?
taklah..dalam sepuluh minit..nak pasang alat ni yang lama, nak ambil bacaannya kejap jer.
(saya tanya tu sbb risau kot makan berjam-jam lamanya)
Doktor pun mulakan ujian, keluarlah kertas panjang daripada satu alat perakam bacaan jantung (alah, mcm buat ujian ctg baby time nak bersalin tuh)..saya sempat mengerling kat kertas panjang tu..nampak cantik jer pattern dia yg keluar. Doktor pun nampak puas hati.
Lepas tu dia stop.
Tak de apa2
Allahu Akbar (itulah yg terkeluar drp mulut saya. Rasa cerah dunia tiba2).
Lepas tu Doktor check perut saya...apalagi..berbunyi2..
Ya Allah..banyaknya angin
(tersengih saya)
Saya memang banyak angin doktor.
Balik tu, saya hanya dibekalkan dengan ubat ANGIN sahaja.
Apapun, alhamdulillah kerana saya sihat walafiat, cuma kena jaga dengan masalah gastrik saya jer. Terfikir orang yang kena jalani rawatan jantung, duduk kat wad..tinggal anak2..ya Allah, tak sanggup saya hadapi ujian camtu. Apapun saya tau, ni warning daripada Allah gak ni, supaya makan tu berhati2..jgn ikut sedap jer..

2 comments:

Anonymous said...

syikin,
rasanya hang tak jaga masa makan....
org ada gastrik kena makan on time....
so angin tak masuk.....if angin dah masuk......susah ler...
apa2 pun bagus gak buat test jantung tu...at least kita tau kita x der masalah jantung....
ada anak2 ni bila sakit, kebajikan anak2 yg msih jd priority kita kan.....
what if.....what if.....sumer tu dtg dlm kepala.......
apa2pun.......take care of urself yaa.....

Kaklong Syikin said...

hehe...itu kelemahan aku.
tapi mmg tngh belajar makan on time..
betui, kebajikan anak2 priority kita..susah hati tul kalau kita sakit sedangkan ada tanggungan yg perlukan perhatian kita.