Saturday, February 25, 2006

Kerenah anak-anak

Teringat masa Husna balik sekolah petang semalam, saya perasan muka dia tak ceria kat pintu pagar lagi. Aiman, macam biasa kat luar pagar dah jerit "umi..umi".
Saya tanya Husna masa di muka pintu,"Kakak kenapa?" dia menggeleng. Saya diam, tapi tau dia sembunyikan sesuatu. Kemudian suami pun masuk. Perlahan dia cakap dengan saya supaya pesan dengan Husna, time balik tunggu kat tmpt biasa dan jangan merayau-rayau. Taulah saya punca Husna tak ceria, mesti kena tegur ngan ayahnya dalam kereta.
Saya siapkan air dan goreng keropok. Huda n Alia tidur masa tu, ngantuk sangat lepas makan ubat masing-masing. Macam biasa, saya suruh anak2 basuh tangan sebelum makan. Masa Husna datang ke meja makan nak ambil air, saya tanya dia,
kakak tadi tunggu ayah kat mana?
kat kantin
kenapa tak tunggu tempat biasa? penat ayah cari...lain kali kakak jangan buat mcm tu. Kakak kena tunggu tempat biasa. Jangan menyusahkan orang,
Dia diam jer.
Saya terus ke dapur, tak lama kemudian Husna berlari2 datang kat saya
umi..gigi kakak berdarah. Allah, banyaknya darah. Gigi susu atasnya dah kuat bergoyang, tinggal nak tanggal jer. Saya suruh dia amik tisu..loya gak tekak tengok darah banyak tu.Saya suruh dia goyangkan perlahan2, tapi jangan dipaksa cabut.
Lepas tu Husna ke depan semula, tiba2 terdengar Husna dan aiman bertekak, mcm biasa nak tgk channel kartun masing2...alahai, mulalah nak menguji kesabaran saya ni. Aiman datang pada saya,
Umi,Aiman nak tengok Dexter...kakak nak tgk Bananas in Pyjamas..asyik tengok dia punya jer.
saya cuba slow talk. Husna datang,
kartun tu ulangan malam tadi. kakak tak tengok, kakak dah tidur malam tadi (betul pun dia tidur cepat, sebab merajuk!!!)
Aiman, bila ulangan dexter?
ala..lambat lagi..
kakak nak tengok ulangan tu. malam tadi dia tak tengok. aiman mengalahlah(sbb akan ada ulangannya). senyap. Aiman masih dengan Dexter nya tu.
Tak lama lepas tu, dengar suara Husna menangis kuat sambil terbatuk2 daripada bilik atas..datang dah angin kus-kus dia tuh...tapi saya tengah tak de mood nak layan kerenah dia, biarkan jer. kalau tak tu, mmg vol. saya naiklah kalau 1st time tegur tak nak dengar.
kenapa dengan husna tu,sampai terbatuk2? Pegilah tengok"tanya suami tiba2.Dia tengah siapkan keje dpn pc.
Tak de apa, mmg dia biasa buat camtu. mengada2 (mmg itu trademark dia, saya dah biasa mengadap style dia tu, malas nak layan. Ayahnya first time dengar, terkejutlah)
Aiman, naik atas cakap dengan kakak,jgn nangis camtu, nanti ayah marah, pesan saya pd aiman. dengan malas, dia naik ke atas sampaikan pesan saya. sebutir sebutir dengar. Suara dia jenis halus nyaring.
Aiman, tengah iklan ni, tukarlah pada kartun kakak, suruh saya masa nampak iklan tv tu. Aiman pun tukar. Husna masih lagi menangis di atas. Tengok Husna tak turun-turun, saya suruh aiman tukar ke kartunnya semula. Saya naik ke bilik Husna, tengok dia tengah teresak.
Berapa kali umi cakap, jgn suka menangis mcm ni, nanti luka tekak tu, kakak yang sakit,umi tak sakit.
tak menjawab.
Kan umi selalu cakap, kalau cantik dan pandai, tapi perangai tak senonoh, tak de gunanya, itulah pesanan saya kalau dia buat perangai. Senyap, tak menjawab.
kenapa tak turun? aiman dah tukar dah.
kakak tak dengar.
Dah panggil.
Senyap. Dia tau itu salah dia. Memang saya tak de mood nak marah dia (heheh..marah pun ada mood), slow talk jer.
Lepas tu dia tunjuk gigi susu atas, bahagian depan dah bergoyang. Sebelum tu dah berdarah. Saya suruh dia slowly goyang2kan..memang saya ngilu tgk mcm tu.
Malam tu, sedang menonton tv..tiba2 husna datang pada saya, sambil tunjukkan giginya yang dah patah. Saya suruh dia tunjukkan pada ayahnya. Lega saya akhirnya gigi tu patah, sebab kesian berbulan dia menanggung gigi goyang tu, saya nak tolong cabut tak sampai hati. Pernah tunjuk kat doktor gigi...doktor preferred ia tanggal sendiri. Time sakit gigi tu datang tiba2..saya hanya mampu simpati dan suruh dia kuat jerlah.

No comments: