Thursday, February 23, 2006

Klinik lagi & disertasi

Pagi Rabu ni ke klinik lagi (untuk kali ke dua dalam minggu ni) sebab Alia kena semput awal pagi tadi (dia tak boleh selsema sikit dua tiga hari, lepas tu batuk berkahak dalam dua hari dan akhirnya kena semput), wat nebulizer. Sian gak kat dia menangis menjerit2 tak selesa dengan wap ubat tu..nak wat camner, sian dengar pernafasan dia...'ketat' bunyinya. Dada pun berombak kuat nak bernafas. Alhamdulillah, bila dah selesai, doktor check semula, dah tak de bunyi whizzing kat parut2 dia. Huda pulak, masih on off demam dia..saya suruh doktor check dia juga, concern sebab ni dah hari k 4 dia demam on off, terutama tengah malam, suhu naik tinggi. Saya takut denggi, tapi kata doktor bukan..sebab kulit dia tak nampak merah. Doktor bagi antibiotik kali ni. Ubat batuk berkahak dan selsema pun dia bagi juga. Letih sebenarnya berulang alik k klinik ni..saya dah jadi tak lalu nak suapkan anak2 makan ubat..sian kat depa, tapi syukurlah Huda tu senang makan ubat. Alia pulak, nampak perubahan...sejak semalam (Selasa) mula nganga mulut volunterarily bila syringe ubat masuk dlm mulut dia...agaknya dah penat kena kepit tangan dan badannya tiap kali nak makan ubat sebelum ni.
Hmm..saya tertunggu2 kawan, Kak M nak dtg rmh, sepatutnya semalam (Selasa) dia janji nak datang, tapi terpaksa cancel, ada hal lain pulak. Tak de pulak dia call saya tadi. Saya memang nak pgi jumpa dia nak serahkan barang crony...tapi, anak on off tak sihat, tak leh nak p. So, dia setuju nak dtg k rmh. Tak dapat pulak datang lagi. Tak pelah. Dan semalam juga saya tak dpt nak serahkan tesis saya pada supervisor lagi sebab suami tak sempat nak p binding tesis (comb binding).
Tadi, daripada klinik terus singgah kedai buku untuk binding..tak puas hati betul dengan comb binding tu..pekerja baru buat (masa dia binding tu saya tinggalkan kejap utk ke kampus, suami antar barang). Bosnya tak de, biasanya bos dia watkan. Saya tak leh nak suruh dia buka dan pilih comb baru sebab saya nak cepat, suami nak rushing p mengajar pula. Cuma saya terus terang bagitau, ia terlalu besar utk tesis saya..harap adik tu cepat belajar untuk serve yang terbaik pada customer. Saya called kak L bagitau dah siap, dan dia janji nak dtg amik petang ni.
Petang tadi, alhamdulillah kak L datang, itu pun saya tengah tidur (qada' tidur yg tak cukup sebab ALia meragam tak leh tidur sebab semput, 3 jam jer dapat tidur mlm tu)..pening bangun terkejut bila Aiman dtg kejut, "Umi..kawan umi datang.." Tunggulah lepas ni bila dia nak serahkan balik..harap sangat tak de baiki lagi...tak sabor nak submit pulak k kulliyyah utk diperiksa examiner.
Huda masih lagi on off panas dia..puas saya fikir, awatlah susah sangat kali ni nak sembuh demam..tapi bila saya perhatikan dia selsema kuat dan batuk berkahak..itulah yg buatkan demam dia on off...sebab doktor penah bagitau saya, kalau selsema dan batuk teruk mmg effect kita jadi sakit kepala, tak mustahil boleh demam. Saya cuba bagi dia minum air musoffa gak dan usapkan kat kepala dia sikit sambil berniat demam dia cepat sembuh. Dan alhamdulillah, utk pertama kalinya sejak demam, tgh malam ni suhu badan dia normal mcm biasa.Cuma nampak tidur dia terganggu jugak sebab hidung dia tersumbat..saya berdoa dan terus berdoa agar my Huda will recover quickly.

No comments: