Thursday, February 23, 2006

Bahayanya email virus

Hmm...virus... virus. Lately ni, yahoo grup saya dah kena serang dengan email virus...asalnya tak de sorang pun kami yang perasan ia adalah virus. Email virus ni menghantar semula email2 yang dah lama kami sent dalam grup. Mula-mula, email ni atas nama email saya as sender yang keluar..terkejut saya, awat camtu...kawan2 lain duk mengusik sebab saya antar attachement email yg tak leh dilihat gambarnya (foto). Ingatkan sikit, rupanya menjadi2...dah kami gelarkan ada pontianak dlm grup yang menyamar jadi saya. Lama-lama, kawan-kawan lain pun terkena sama. Saya tanya suami keadaan ni, suami kata itu virus, email dia pun penah kena camtu gak..tak tau camner nak buat. Memang teruk yahoo grup kami jadinya, satu hari takat berbelas email virus tu dah jadi biasa, hinggakan ada yang effect satu pc. Parah. Yang kami perasan, email virus ni, sender tu bukan nama pengirim tapi alamat email as the sender dan ada attachment ngan file 184KB.
Ingatkan, gitu2 jelah peranan email virus ni, merosakkan pc orang or mengkondemkan dokumen2 dlm hard disk..rupanya lebih teruk daripada itu..salah satu bahan fitnah!!! Saya baru dapat tau, salah sorang ahli grup kami ni kena email warning oleh husb. former girlfriendnya supaya jangan email or sms isterinya lagi. Terkejut kawan saya, sebab dah lama tak contact. Kawan saya reply tanyakan alasan pertuduhan, si suami tu jawab kononnya kawan saya ni menghantar email pada isterinya tu dan ada attachment gambar yang tak boleh dibuka. Syukurlah kami semua dah experienced email virus ni, jadi kawan saya ni terangkan keadaan sebenarnya, bezakan ikut nama sender tu...sama ada naik nama dia or alamat emel...kalau naik alamat emel, itu virus....Tak taulah si suami tu boleh terima alasan or idak. Harap2 dia berpuas hati. Kesian kat kawan ni, tak pasai2 kena fitnah oleh makhluk yang tak nampak (virus). Kalaulah boleh dipegang virus tu, akan kucekik cekik dikau sang mahkluk perosak!!!.

No comments: