Tuesday, February 21, 2006

Disertasi oh disertasi

Macam-macam cabaran utk saya baiki draft disertasi kali k 3 ni..hai Syikin, awatlah blh terlepas pandang benda2 remeh ni ..misspelling, terlupa tukar apa yg sepatutnya ditukar..entah, tiba2 saya jadi hilang mood..tapi saya gagahkan juga nak baiki malam ni..mcm yang saya kata tadi, mcm2 cabaran pulak yg datang. Saya started baiki disertasi saya dlm 10 mlm..sblm tu..no mood man..sakit kepala masih ada sebab tak cukup tidur malam sblmnya (4 jam jer drp 2 - 6.30 a.m) ditambah ngan tidur sblm maghrib (tak elok sbnrnya, jgn buat). Masa saya terjaga drp tidur, terkejut bila tgk jam dinding, dah masuk maghrib..ya Allah, mmg letih..sedap tidur. Tapi, bukan lega, sebaliknya pening kepala sbb wrong timing waktu tidur tu. Rupanya Huda tidur di sebelah saya, entah masa bila dia naik ke atas, saya tak sedar. Huda panas balik..saya kejutkan dia..risau tul. suruh dia buka baju dan salin diaper dia..Alia ada di bawah ngan abg dan kakak dia..saya harap dia masih tidur dlm buaian. Saya turun bawah, Alia dah jaga dan duduk berhenjut dalam buaian.
Jam 8 mlm lbh, saya keluar angkat kain di ampaian (baguih tak baguih punya home maker), sambil tu Alia on off merengek nak keluar sama..marah dia saya tutup sliding grill sbb dia nak amik kasut kakak dia. Hobi dia main selipar abg n kakak dia dan dia suka cuba dan suka peluk kat baju..kotorlah...Lepas tu, saya pun panaskan lauk..hmm, cik abe tak de lum balik..so, tak rushing nak masak baru, mmg confirm dia terus keluar makan ngan kawan. Sedang angkat kain, Huda yang baring atas tilam baby kat tgh ruang tamu menangis "Umi..Huda sakit perut"..Allah, siannya dia. Saya suruh dia tunggu sebentar hingga selesai angkat kain. Lepas tu, saya beri dia makan ubat sakit perut..sebelum tu ubat tahan muntah sebab dia dah nausea. Badan dia still panas. Tak lama lepas tu, dia tercirit pulak. Mcm biasa, Alia mengamuk nak ikut ke tandas..saya biarkan saja..kalau layan kerenah cik mek molek tu, mmg tak jadi keje..oohh bukan saya nak bertunggu tangga melayan kerenah anak mcm tuh..


Lepas tu, saya nak masukkan Alia ke dalam buaian (ada mesin elektrik untuk menghenjutkan spring buaian tu) bila tiba2 Huda menjerit nak buaian yang sama ..aduh..pening saya, geram dan marah pun ada...2 org kanak2 ribena ni mmg suka berebut buaian yg satu ni. At last saya masukkan alia buaian lagi satu (manual spring).

Saya ke dapur, ambilkan nasi campur sup ayam. Awalnya Huda tak mau makan, sbb dia takut buaiannya diambil Alia. Saya suruh dia duduk dlm buaian tu. Alia dah standby duduk dlm buaian lagi satu tu. Masing2 saya suapkan makan..alahai, sikitnyalah makan..dah tak mau..Aiman, saya suruh dia makan sendiri.

Husna pula dah naik atas tidur ( sblm jam 9 mlm ni)..pelik sungguh, sbb dia mmg payah nak tidur cepat..dia tak mau makan, dah makan petang tadi katanya..Aiman, masa saya suruh mandi tadi..punyalah susah nak suruh brother sorang ni mandi..nak kena marah baru nak mandi..kalau mandi pun..ala-ala p.ramlee..tu yg selalu kena sound tu. Tapi kalau mood dia nak mandi lama, jenuh lak nak menunggu dia keluar..

Dah selesai uruskan anak2..saya mengadap email kejap guna laptop. Masa tu lbh krg jam 10 mlm lbh. saya nak mula guna pc. Semua file tesis saya dalam pc..malas nak pindah dlm laptop. Bila Aiman berhenti guna pc, Huda pulak sibuk nak main internet game..demam demam tuh..terus dia duduk mengadap pc. Masa tu suhu panas dia dah turun semula. Saya cakap "umi nak guna, nanti cikgu umi marah" sambil tunjukkan tesis saya, dia mengalah. Kalau tak, sorrylah. Tapi dia tak mau turun drp kerusi, saya guna kerusi lagi satu..mmg kacau sungguhlah..sibuk nak menekan keyboard sama. Adasekali tu, dia pegi taip huruf dlm chapter ..spontan saya tertepis tangan dia..sian pulak..tapi, nak wat camner..tak pasal jer karang tertambah perkataan..slowly saya baiki mana yg diarahkan. Siap satu bab saya printed out.. dlm masa yang sama, Alia yang dah turun semula drp buaian mengamuk nak berdukung..ya Allah, mmg marah saya jadinya diganggu..saya riba dia sambil menaip..dia senyap kejap, lepas tu menangis tak mau diam, dia nak saya mengadap dia pulak..time2 camni mmg betullah wat hal..akhirnya, saya masukkan dia dlm buaian..menangis2 dia tak mau..at last saya tinggikan suara suruh tidur. Saya on suis spring elektrik tu..biarkan dia sampai tertidur..sesekali dia terkejut dan merengek.


Huda pulak, penat menunggu keje saya tak siap..dia beransur dan minta saya masukkan dlm buaian. Masa suami balik lbh kurang jam 12 mlm..saya tergerak nak tahu suhu badan Huda..alamak..naik tinggi balik..saya kejutkan dia dan beri ubat demam (syukur dia jenis senang makan ubat..nganga jer mulut)..saya pakaikan bye bye fever yang baru. Suami tanya nak p klinik lagi ke..sbb saya terlupa nak minta ubat demam masuk melalui dubur (cepat sikit kebahnya) masa pergi klinik pagi tadi. saya kata tak perlu..dan saya basahkan dua helai tuala kecil utk diselitkan di celah2 ketiaknya. masa ni tinggal sikit jer lagi baki bab yg nak dibaiki..semuanya benda teknikal...lepas tu, saya sambung balik keje..(ikutkan hati, nak menangis pun ada rasanya ngan ujian2 kecik ni)

At last, jam 1 pagi lebih baru saya siapkan semua dan printed out. itu pun ada kena dua tiga kali printed out sbb tersilap...adei..mmg renyah, ditambah anak2 meragam..bertambah tambah renyah..mmg mood pun mendung kelabu jer..saya harap saya blh hantar hari ni (masa ni awal pagi selasa) seperti yang Dr. harapkan.

Letih? mmg letih tapi sebab nak siapkan cepat..saya kuatkan semangat. Cumanya itulah cabaran ibu yg belajar, sebab anak2 still priority, tak leh tolak tepi, terutama mereka kecil lagi..apatah lagi saya tiada maid..insyaAllah, dah nak abih ni..go go chaiyyo syikin...semua cabaran ni nanti akan jadi sebahagian kenangan saya dlm menyiapkan disertasi dan blog ni menjadi saksi.

No comments: