Wednesday, February 08, 2006

Wasiat kematian

Ada sesiapa di luar sana dah buat wasiat sebelum dipanggil Allah ni?
Saya teringat seminggu lalu, masa tu kami anak beranak sedang berehat di ruang tamu. Saya menonton televisyen. Suami berbaring sambil Husna tolong memicit kepala ayahnya dan Aiman, berbaring sebelah ayahnya. Sambil menanti iklan tv habis, mata saya merayau memandang buku-buku di rak almari, tengah berkira-kira nak mengemas semula setelah habis menulis disertasi ni. Tiba-tiba saya terfikir, siapalah yang nak membaca buku-buku pengajian saya jika saya meninggal kelak dan tiada seorang pun anak-anak saya mengambil jurusan yang sama dengan saya. Terus hati saya tergerak sesuatu dan saya bersuara dengan suami;
"Bang..kalau Nor mati nanti, buku-buku Nor ni sedekah kat mana-mana Library lah, kalau tak de anak-anak yang amik Law nanti. "Sebab pada saya, buat apa simpan kalau tak diguna lagi. Baik beri orang lain baca..dan tempat paling sesuai ialah perpustakaan. Dapat gak saya pahala amal jariah..hmm.
"Mana?" tanya suami saya. Saya tunjukkan deretan buku di almari tu. Saya terus bercakap bab kematian, tanpa saya sedari berlaku satu adegan yang tidak dijangka. Husna menangis!!!!!!!!!!!!sambil menekup mukanya di bantal suami saya. Suami saya buat isyarat suruh diam dan tunjuk ke arah husna.
Nampak mulutnya kumat kamit "Husna menangis.." Saya terdiam. Saya dan suami berpandangan. Suami berkumat kamit lagi "Dia faham.." Husna dah tahu apa itu mati, sebab saya pernah terangkan padanya makna kematian. Saya masih diam. Secara tak sengaja saya memandang Aiman. Rupanya dia pun menangis juga, perlahan. Entah macamana suasana jadi hening dan syahdu. Saya memandang tepat pada suami. Mata dia pun merah dan air mata dia keluar juga. Tak semena-mena saya pulak yang keluar air mata. Dah berjangkit pulak. Alahai..jadi drama pulak dah. Ohh...secara tak langsung saya tahu, betapa saya disayangi oleh keluarga saya. :)

No comments: